Köpa en gammal 190
Köpa en gammal 190
Tänkte köpa en billig manuell skattebefriad 190 för övningskörning. Några speciella saker att kolla på?
Re: Köpa en gammal 190
kolla så det inte är enkelkedja på motorn.
tidig modeller från 1983 --> hade enkelkedja som rasade motorn.
ska du ha en einspritz eller vergaser modell?
rosten på karossden är din värsta ovän
tidig modeller från 1983 --> hade enkelkedja som rasade motorn.
ska du ha en einspritz eller vergaser modell?
rosten på karossden är din värsta ovän
Re: Köpa en gammal 190
Alltså jag är inte så kräsen vad det är för modell.Ska bara ha den till att övningsköra med (två barn som ska ta körkort) och jag har en annan Merca (automat dock). Tänkte att det är svårt att komma undan billigare än en skattebefriade (1988 eller äldre) med trafikförsäkring i 20,000kr-klassen. Nåt sånt här typ.
Mb 190E 2.3 Sv-Såld Veteran Skattefri https://www.blocket.se/vi/80912385.htm
S
Funderade på en första generationens Miata också men det är ju vinter snart och då är det nog skönare med en 190.
Mb 190E 2.3 Sv-Såld Veteran Skattefri https://www.blocket.se/vi/80912385.htm
S
Funderade på en första generationens Miata också men det är ju vinter snart och då är det nog skönare med en 190.
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Köpa en gammal 190
KOWALSKI 1 wrote:kolla så det inte är enkelkedja på motorn.
tidig modeller från 1983 --> hade enkelkedja som rasade motorn.
ska du ha en einspritz eller vergaser modell?
rosten på karossden är din värsta ovän
Byts enkelkedjan med jämna mellanrum fungerar den. Vet inte varför folk är rädda för den men inte för kamrem?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Köpa en gammal 190
håller man koll på grejerna så är väl alles OK?
lyssna på slak kamkedjerazzel.
det fanns väl en anledning till att MB gick över till doppelkedja?
lyssna på slak kamkedjerazzel.
det fanns väl en anledning till att MB gick över till doppelkedja?
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Köpa en gammal 190
Som alltid med en gammal bil är skicket viktigare än milen och åldern.
Rost.
K-jetronic som fått spatt kan vara hopplöst att få ordning på.
Glapp spindelled fram kan hoppa isär.
Fjädrarna går av och är ett h-te att byta utan rätt spännare.
En frisk 190 är fortfarande en milslukare, åtminståne i framsätet. Baksätet är trångt.
De här bilarna är som de flesta mercor lite för bra för sitt eget bästa. De tål mycket stryck så när de är slut är de rejält slut.
Köp en frisk.
Rost.
K-jetronic som fått spatt kan vara hopplöst att få ordning på.
Glapp spindelled fram kan hoppa isär.
Fjädrarna går av och är ett h-te att byta utan rätt spännare.
En frisk 190 är fortfarande en milslukare, åtminståne i framsätet. Baksätet är trångt.
De här bilarna är som de flesta mercor lite för bra för sitt eget bästa. De tål mycket stryck så när de är slut är de rejält slut.
Köp en frisk.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Köpa en gammal 190
Som med alla gamla bilar så är ju skicket helt avgörande men vad tror ni om en w123? De verkar lite dyrare (om ej vrak) men det är en coolare bil (tycker jag själv i alla fall, barnen är inte bilintresserade så de tycker nog bättre om 190 för den ser inte riktigt lika antik ut).
Re: Köpa en gammal 190
JQ wrote:Som med alla gamla bilar så är ju skicket helt avgörande men vad tror ni om en w123? De verkar lite dyrare (om ej vrak) men det är en coolare bil (tycker jag själv i alla fall, barnen är inte bilintresserade så de tycker nog bättre om 190 för den ser inte riktigt lika antik ut).
Till övningskörning har W201 en fördel jämfört med W123. Den har "vanlig handbromsspak" och inte pedalmanövrerad parkeringsbroms. Det är en klar fördel när man skall öva "start i backe" på egen bil och sedan köra upp på en "vanlig" bil lånad av trafikskola eller vägverket.
Dessutom har W123 82-85 samma enkelkedje-motor som W201, så på den punkten vinner man inte något.
Re: Köpa en gammal 190
Ska kolla på en 123:a i morgon. Känner mig lite "ringrostig" när det gäller gamla bilar, mer än 20 år sedan jag ägt eller mekat så gamla bilar. Så jag tänkte göra mig en komihåg-lista vad jag ska komma ihåg att kolla. Kanske inte att bilen klarar alla punkter men jag vill gärma ha så bra koll som möjligt på skicket ändå innan ett ev. köp (och prutning). Ser ni nåt jag missat? Det är en manuell 1985 200.
Motor:
Jämn tomgång?
Skrammel/rassel topplock?
Färg olja OK?
Torkade slangar?
Rök avgaser?
Oljeläckage?
Läckage kylare?
Annat läckage?
Jämn gång vid segdragning från lågt varv?
Varvar ur OK?
Termostat OK? (blir varm rimligt snabbt och stannar vid rätt temp)
Växellåda/drivning:
Koppling tar vid rätt höjd?
Jämnt dragläge?
Alla växlar går i bra?
Klonkljud bakaxel? (testa gas-släpp)
Rost:
Hitta gjorda lagningar
Bubblor lack?
Sparklådor
Underrede
Skärmar
Under mattor
Bagagelucka
Reservhjulsbalja
Fjädrar
Länkarmar
Bromsrör
Bromsskivor
Avgassystem (kolla även efter läckage skarvar)
Karross:
Jämn kaross?
Jämna skarvar?
Dörrar stänger bra?
El:
Alla ljus funkar?
(Hel/halv/bak/blink/broms/varning)
Alla instrument funkar?
(Hastighet, bensin, temp)
Inga varningslampor lyser?
Elslinga bakruta funkar?
Värme:
Alla utblås funkar (defrost, fötter)
Fläkt, olika hastighet OK?
Värme OK?
Kyla (ej varmluft i läge kallt)?
Chassie:
Styrning (spel runt nolläge, känsla vid sväng)
Stötdämpare (returdämpning OK?)
Vibrationer?
Bromsar:
Drar snett?
Känsla pedal (bottnar ej)
Tvärnit ok?
Missljud?
Inredning:
Skick klädsel OK?
Inga inredningsdetaljer saknas?
Taket hänger inte?
Dörrsidor och paneler tajta?
Stolsfjädrar OK?
Stolsjustering funkar?
Gummilister dörrar (torra? Vindbrus från dörrar?)
Trädetaljer hela?
Ovansida instrumentpanel sprucken?
Övr:
Vindrutetorkate + spolning OK?
Centrallås OK? (dörr&bagage)
Skick krom-detaljer?
Alla lister finns?
Radio (ljud alla högtalare, FM-mottagning ok?)
Backspeglar går att justera?
Skick strålkastarinsatser?
Skick fälgar (sommar/vinter)
Skick däck (sommar/vinter)
Reservhjul?
Fönsterhissar fram OK?
Bakfönster kan vevas ner/upp?
Skick/skador vindruta
Tuta OK?
Motor:
Jämn tomgång?
Skrammel/rassel topplock?
Färg olja OK?
Torkade slangar?
Rök avgaser?
Oljeläckage?
Läckage kylare?
Annat läckage?
Jämn gång vid segdragning från lågt varv?
Varvar ur OK?
Termostat OK? (blir varm rimligt snabbt och stannar vid rätt temp)
Växellåda/drivning:
Koppling tar vid rätt höjd?
Jämnt dragläge?
Alla växlar går i bra?
Klonkljud bakaxel? (testa gas-släpp)
Rost:
Hitta gjorda lagningar
Bubblor lack?
Sparklådor
Underrede
Skärmar
Under mattor
Bagagelucka
Reservhjulsbalja
Fjädrar
Länkarmar
Bromsrör
Bromsskivor
Avgassystem (kolla även efter läckage skarvar)
Karross:
Jämn kaross?
Jämna skarvar?
Dörrar stänger bra?
El:
Alla ljus funkar?
(Hel/halv/bak/blink/broms/varning)
Alla instrument funkar?
(Hastighet, bensin, temp)
Inga varningslampor lyser?
Elslinga bakruta funkar?
Värme:
Alla utblås funkar (defrost, fötter)
Fläkt, olika hastighet OK?
Värme OK?
Kyla (ej varmluft i läge kallt)?
Chassie:
Styrning (spel runt nolläge, känsla vid sväng)
Stötdämpare (returdämpning OK?)
Vibrationer?
Bromsar:
Drar snett?
Känsla pedal (bottnar ej)
Tvärnit ok?
Missljud?
Inredning:
Skick klädsel OK?
Inga inredningsdetaljer saknas?
Taket hänger inte?
Dörrsidor och paneler tajta?
Stolsfjädrar OK?
Stolsjustering funkar?
Gummilister dörrar (torra? Vindbrus från dörrar?)
Trädetaljer hela?
Ovansida instrumentpanel sprucken?
Övr:
Vindrutetorkate + spolning OK?
Centrallås OK? (dörr&bagage)
Skick krom-detaljer?
Alla lister finns?
Radio (ljud alla högtalare, FM-mottagning ok?)
Backspeglar går att justera?
Skick strålkastarinsatser?
Skick fälgar (sommar/vinter)
Skick däck (sommar/vinter)
Reservhjul?
Fönsterhissar fram OK?
Bakfönster kan vevas ner/upp?
Skick/skador vindruta
Tuta OK?
Re: Köpa en gammal 190
Det blev en 123:a som övningskörningsbil!
En 1985 MB 200. Förra ägaren kallade honom Heinz så det gör jag också!
Bilen går helt underbart. Inredningen är helt psom ny förutom ett par sprickor ovandel instrumentpanel!
När jag fixat rosten (fick med två helt nya original framskärmar!) kommer Heinz att vara i princip i nyskick!
Ska nog även byta däcken. Även om kombinationen barockfälgar och däck med vit rand är tjusig känns det mer 70- än 80-tal och jag vill att den ska se ut som att den precis levererats från Philipsson 1985.
En 1985 MB 200. Förra ägaren kallade honom Heinz så det gör jag också!
Bilen går helt underbart. Inredningen är helt psom ny förutom ett par sprickor ovandel instrumentpanel!
När jag fixat rosten (fick med två helt nya original framskärmar!) kommer Heinz att vara i princip i nyskick!
Ska nog även byta däcken. Även om kombinationen barockfälgar och däck med vit rand är tjusig känns det mer 70- än 80-tal och jag vill att den ska se ut som att den precis levererats från Philipsson 1985.
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Köpa en gammal 190
Grann kärra, där har du en pålitlig kompis många år framöver
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 10 guests