15" stålfälgar till W123

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: 15" stålfälgar till W123

Postby JQ » Sun 14 Oct, 2018 18:16

Mimmi wrote:Hej!
Titta på reserven, har Du tur ligger originaldäcket kvar, annars kan det ju vara ett från den tiden. Se efter på tillverkningsdatum så vet Du åldern.


Bra idé! (Att jag inte tänkte på det... :| )

Så här ser det ut!
Image

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: 15" stålfälgar till W123

Postby Mimmi » Sun 14 Oct, 2018 19:07

Hej!
De' va så lite så... :-)
Tyvärr kan jag inte se Din bild, det är bara ett litet "emblem" och så står det " Bild".
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: 15" stålfälgar till W123

Postby JQ » Sun 14 Oct, 2018 19:22

Funkar detta?
Image

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 15" stålfälgar till W123

Postby Marie » Sun 14 Oct, 2018 19:27

Jag kan inte för mitt liv förstå vad det är du vill uppnå?
De premiumdäck som såldes på den tiden matchade prestandan hos en 200 eller 230E mer än väl. Du lär inte sakna något i fråga om väggepp. Det var grepp tillräckligt att få upp en 200 på två hjul vid frän kurvtagning. Jag har testat... :-D och då handlade det om 14"...
På vad sätt 15" skulle innebära en förbättring förstår i varje fall inte jag.
Last edited by Marie on Sun 14 Oct, 2018 19:29, edited 1 time in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: 15" stålfälgar till W123

Postby Mimmi » Sun 14 Oct, 2018 19:28

Hej!

Det funkade! :-)
Det ser ut att vara originalet eller ett snarlikt, åtminstone från tiden. Alltså rätt utseende för en åttiotals standardbil.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: 15" stålfälgar till W123

Postby JQ » Sun 14 Oct, 2018 20:18

Marie wrote:Jag kan inte för mitt liv förstå vad det är du vill uppnå?
De premiumdäck som såldes på den tiden matchade prestandan hos en 200 eller 230E mer än väl. Du lär inte sakna något i fråga om väggepp. Det var grepp tillräckligt att få upp en 200 på två hjul vid frän kurvtagning. Jag har testat... :-D och då handlade det om 14"...
På vad sätt 15" skulle innebära en förbättring förstår i varje fall inte jag.


W123 har ju ett väldigt fint chassie men det blir ju ganska svajigt med 70-profil. Visst det kanske är en del av charmen kan man tycka men jag har tänkt att använda bilen en del till vardags och även om det är en slö 200 så föredrar jag att den går tryggt och stabilt när man kryssar fram i 120-130 på motorvägen.

Fast om jag ska vara ärlig så är det nog mest att jag råkade ha de där navkapslarna (som är rätt så ovanliga visar det sig) liggandes skräpandes hemma i förrådet och då var det lite kul att kunna använda dem till något tyckte jag.

Annars har jag en liten dröm och det är en w123 som ser (i stort sett) original ut men med modernare teknik. Lite som mechatronic som bygger om W111:or och Pagodor mm med moderna (90- eller 00-tal) drivlinor och teknik. Fast då kostar det miljoner.

Jag skulle i så fall inte utgå från min nuvarande bil utan en välutrustad (AC, elhisssr och sollucka) C123. Och sen byta motor till en M104 320 (sista raka bensinsexan innan nu 2018 då de ju kommit tillbaka) Allra helst kopplad till en 5G-tronic men 5vxl manuell skull också duga. Och sen uppgradera chassie och bromsar.

Och sen lite kul ny teknik, tex elstolar från w124 (MB-Tex varianten ser nästan lika dana ut som w123) och kanske någon snyggt integrerad MB command (där DIN-uttaget + askkoppen sitter) med fungerande naiv och backkamera samt en (dold) high-end ljudanläggning. Eller en egen custom digital lcd instrumentpanel! Kanske till och med går att göra en egen night-vision (antingen med kina-delar eller från en smälld nyare S-klass).

Och på en sån bil skulle de passa perfekt med 15" hjul! Allra helst 15" original alu-fälgar (jag hade ett set såna tidigare som jag sålde tyvärr men de går att få tag i på eBay.de även om de är dyra).

Men efter som jag saknar både tid, garage och nödvändiga mek-kunskaper för en motor-swap förblir det nog bara en dröm... Inser att det blir många arbetstimmar för att kunna leja bort jobbet om det ska bli nån rimlig budget. :-(

Men om man ändå skulle försöka sig på att hitta någon som gör en motor-swap M104 i en W123, hur många timmar tror ni att det rör sig om? Har läst tråden här där den där finnen satte i en M104 ( w124 320) i en W114 coupé och det är en hel del modifieringar som krävs.
viewtopic.php?f=31&t=72464&hilit=M104

Och besiktning är ju ett annat problem, blir väl svårt att få bilen godkänd som ombyggt fordon med ca 220 hästar?
Last edited by JQ on Sun 14 Oct, 2018 21:19, edited 4 times in total.

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: 15" stålfälgar till W123

Postby JQ » Sun 14 Oct, 2018 21:05

Men vore det inte najs att kunna köra en bil med den här vackra inredningen men med riktigt bra väghållning och bromsar och en drivlina lika pigg, mjuk och smidig som en W124 eller w210 E320?

Image

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 15" stålfälgar till W123

Postby Marie » Mon 15 Oct, 2018 00:33

JQ wrote:W123 har ju ett väldigt fint chassie men det blir ju ganska svajigt med 70-profil.


70-profil????
På en 200 låg det 80-profil original (80-profil anges inte i dimensionsmärkningen). Inte körde vi på sådana där lågprofildäck när de bilarna var nya. Sådana extremdäck fick du gå upp till 280E för att få original. DÄR var det 195/70-14. Brett som en logdörr.

Inte är de svajiga på originalsulor. Det är sådant som ni dagens ungdomar bara inbillar er...

Vägegenskaperna förbättras inte märkbart med de moderna dimensionerna, däremot skickas komforten åt helsefyr på det viset.
Jag låg utan minsta tvekan och marschade 150-160 på autobahn med min 200 på originaldimensionen 175SR14. Det kändes inte det minsta osäkert. 120 är ju promenadfart med en sådan bil.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Re: 15" stålfälgar till W123

Postby Göran W » Mon 15 Oct, 2018 02:34

Vi får väl trösta sig med att du inte sökte två lager eltejp på 40kg aluminiumskrot som alla tycks anse saliggörande nu för tiden. Njurbälte borde ingå vid köp av dylika tingestar....... :roll:

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: 15" stålfälgar till W123

Postby JQ » Mon 15 Oct, 2018 15:36

Marie wrote:
JQ wrote:W123 har ju ett väldigt fint chassie men det blir ju ganska svajigt med 70-profil.


70-profil????
På en 200 låg det 80-profil original (80-profil anges inte i dimensionsmärkningen). Inte körde vi på sådana där lågprofildäck när de bilarna var nya. Sådana extremdäck fick du gå upp till 280E för att få original. DÄR var det 195/70-14. Brett som en logdörr.

Inte är de svajiga på originalsulor. Det är sådant som ni dagens ungdomar bara inbillar er...

Vägegenskaperna förbättras inte märkbart med de moderna dimensionerna, däremot skickas komforten åt helsefyr på det viset.
Jag låg utan minsta tvekan och marschade 150-160 på autobahn med min 200 på originaldimensionen 175SR14. Det kändes inte det minsta osäkert. 120 är ju promenadfart med en sådan bil.


Vi tänker nog ganska lika egentligen. Jag tycker också att lågprofildäck och störiga sportchassies som de flesta nyare Mercor oftast levereras med är ett otyg, speciellt när det gäller de slöa instegsmodellerna eller som saknar Airmatic (= ett dyrt sätt att få komforten blir OK även med lågprofildäck). Samma sak med äldre Mercor som utrustas med stora moderna fälgar (tidstypisk "tuning" kan vara OK dock tycker jag på rätt bil). Men jag är kanske ändå lite mer pragmatisk då jag tycker att dagens moderna standarddäck (ca 55-60 profil) ändå är ett stort framsteg väghållnings och säkerhetsmässigt jämfört med 70-talets däck med 80-profil. Visst, det är inga problem att ligga och kryssa i toppfart även med dessa däck men det är lögn om man påstår att bilen går lika stabilt och säkert som med moderna bredare däck med lägre profil. Sen kanske man inte värderar detta som något positivt utan vill ha den gamla känslan såsom när bilarna var nya men det är en annan sak.

Moka
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 112
Joined: Tue 06 Apr, 2010 20:50

Re: 15" stålfälgar till W123

Postby Moka » Wed 17 Oct, 2018 17:57

Snackar du om säkerhet och stabilitet så kan du ta och byta ut alla gamla bussningar och andra slitdelar i chassit först.
Sen är ett nytt bra stabilt däck i storleken 185/70-14 vilket fortfarande går att få tag i,
rätt optimalt på en vanlig 123.

Chassit är optimerat för ungefär dom storleken från början så du tappar egenskaper på fler sätt än vad du tror. Kolla på youtube på filmerna när mercedes testar/utvecklar W123.

Tror inte du kan köra så tufft dom gör, långt ifrån. Men visst vad vet jag. :roll:

Edit: Såg när jag läste snabbt genom tråden att däck storleken du tänker använda är rätt ok
och billiga att köpa. Trodde först att du tänkte ta nåt i 30-40 profil.

Annars tycker jag som Marie i det stora hela.

Säkerhet handlar främst om det som finns mellan ratten och förarsätet.
Nuförtiden kan ju inte folk köra bil om det blir elektronik fel att asr, esp och abs lägger av speciellt på vintern. Bara lämna den livsfarliga bilen och ta bussen hem. :lol:

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 15" stålfälgar till W123

Postby Marie » Wed 17 Oct, 2018 22:45

Moka wrote:Snackar du om säkerhet och stabilitet så kan du ta och byta ut alla gamla bussningar och andra slitdelar i chassit först.
...
Säkerhet handlar främst om det som finns mellan ratten och förarsätet.
Nuförtiden kan ju inte folk köra bil om det blir elektronik fel att asr, esp och abs lägger av speciellt på vintern. Bara lämna den livsfarliga bilen och ta bussen hem. :lol:

Det kan knappast sägas bättre. Vi gamlingar som kört hundratusen mil och mer utan elektroniska byxhängslen skakar bara på huvudet... :roll:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: 15" stålfälgar till W123

Postby Cpt Tuttle » Thu 18 Oct, 2018 19:09

Ska du köra "120-130 på motorvägen" så skall det i en frisk W123 med originaldimensioner på däcken vara så avslappnat att det blir snudd på "tråkigt". Om det inte är så, så är det något allvarligt fel, som inte beror på för hög däcksprofil i alla fall.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: 15" stålfälgar till W123

Postby psycho » Tue 23 Oct, 2018 16:37

JQ wrote:
Marie wrote:Jag kan inte för mitt liv förstå vad det är du vill uppnå?
De premiumdäck som såldes på den tiden matchade prestandan hos en 200 eller 230E mer än väl. Du lär inte sakna något i fråga om väggepp. Det var grepp tillräckligt att få upp en 200 på två hjul vid frän kurvtagning. Jag har testat... :-D och då handlade det om 14"...
På vad sätt 15" skulle innebära en förbättring förstår i varje fall inte jag.


W123 har ju ett väldigt fint chassie men det blir ju ganska svajigt med 70-profil. Visst det kanske är en del av charmen kan man tycka men jag har tänkt att använda bilen en del till vardags och även om det är en slö 200 så föredrar jag att den går tryggt och stabilt när man kryssar fram i 120-130 på motorvägen.

Fast om jag ska vara ärlig så är det nog mest att jag råkade ha de där navkapslarna (som är rätt så ovanliga visar det sig) liggandes skräpandes hemma i förrådet och då var det lite kul att kunna använda dem till något tyckte jag.

Annars har jag en liten dröm och det är en w123 som ser (i stort sett) original ut men med modernare teknik. Lite som mechatronic som bygger om W111:or och Pagodor mm med moderna (90- eller 00-tal) drivlinor och teknik. Fast då kostar det miljoner.

Jag skulle i så fall inte utgå från min nuvarande bil utan en välutrustad (AC, elhisssr och sollucka) C123. Och sen byta motor till en M104 320 (sista raka bensinsexan innan nu 2018 då de ju kommit tillbaka) Allra helst kopplad till en 5G-tronic men 5vxl manuell skull också duga. Och sen uppgradera chassie och bromsar.

Och sen lite kul ny teknik, tex elstolar från w124 (MB-Tex varianten ser nästan lika dana ut som w123) och kanske någon snyggt integrerad MB command (där DIN-uttaget + askkoppen sitter) med fungerande naiv och backkamera samt en (dold) high-end ljudanläggning. Eller en egen custom digital lcd instrumentpanel! Kanske till och med går att göra en egen night-vision (antingen med kina-delar eller från en smälld nyare S-klass).

Och på en sån bil skulle de passa perfekt med 15" hjul! Allra helst 15" original alu-fälgar (jag hade ett set såna tidigare som jag sålde tyvärr men de går att få tag i på eBay.de även om de är dyra).

Men efter som jag saknar både tid, garage och nödvändiga mek-kunskaper för en motor-swap förblir det nog bara en dröm... Inser att det blir många arbetstimmar för att kunna leja bort jobbet om det ska bli nån rimlig budget. :-(

Men om man ändå skulle försöka sig på att hitta någon som gör en motor-swap M104 i en W123, hur många timmar tror ni att det rör sig om? Har läst tråden här där den där finnen satte i en M104 ( w124 320) i en W114 coupé och det är en hel del modifieringar som krävs.
viewtopic.php?f=31&t=72464&hilit=M104

Och besiktning är ju ett annat problem, blir väl svårt att få bilen godkänd som ombyggt fordon med ca 220 hästar?



ha ha, Har precis köpte en S123 och har lite samma tankar som du när det gäller drivlina och interiör. Jag ska köra ett tag och se om jag är lika sugen lite längre fram.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: 15" stålfälgar till W123

Postby JQ » Thu 28 Mar, 2019 15:52

Uppdatering:
W126-fälgar och navkapslar monterade nu.
Fälgarna passade utan problem. Bara en liten sak som irriterar och det är att navkapseln inte hamnar dikt an mot fälgen, blir typ 5mm glipa mellan navkapsel och däck. Verkar sitta OK utan risk att trilla av men ser inte helt bra ut tycker jag. W126 facelift (med 15"-hjul) fanns ju inte med denna gamla typen av navkapsel och jag gissar att fälgen är lite annorlunda utformad längst ut där clipsen fäster?

Ska se om det går att böja till clipsen på någe sätt så att kapseln kommer längre in men tror det blir svårt. Annars får det vara som det är.


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests