Mimmi wrote:Hej!
Titta på reserven, har Du tur ligger originaldäcket kvar, annars kan det ju vara ett från den tiden. Se efter på tillverkningsdatum så vet Du åldern.
Bra idé! (Att jag inte tänkte på det... )
Så här ser det ut!
Mimmi wrote:Hej!
Titta på reserven, har Du tur ligger originaldäcket kvar, annars kan det ju vara ett från den tiden. Se efter på tillverkningsdatum så vet Du åldern.
Marie wrote:Jag kan inte för mitt liv förstå vad det är du vill uppnå?
De premiumdäck som såldes på den tiden matchade prestandan hos en 200 eller 230E mer än väl. Du lär inte sakna något i fråga om väggepp. Det var grepp tillräckligt att få upp en 200 på två hjul vid frän kurvtagning. Jag har testat... och då handlade det om 14"...
På vad sätt 15" skulle innebära en förbättring förstår i varje fall inte jag.
JQ wrote:W123 har ju ett väldigt fint chassie men det blir ju ganska svajigt med 70-profil.
Marie wrote:JQ wrote:W123 har ju ett väldigt fint chassie men det blir ju ganska svajigt med 70-profil.
70-profil????
På en 200 låg det 80-profil original (80-profil anges inte i dimensionsmärkningen). Inte körde vi på sådana där lågprofildäck när de bilarna var nya. Sådana extremdäck fick du gå upp till 280E för att få original. DÄR var det 195/70-14. Brett som en logdörr.
Inte är de svajiga på originalsulor. Det är sådant som ni dagens ungdomar bara inbillar er...
Vägegenskaperna förbättras inte märkbart med de moderna dimensionerna, däremot skickas komforten åt helsefyr på det viset.
Jag låg utan minsta tvekan och marschade 150-160 på autobahn med min 200 på originaldimensionen 175SR14. Det kändes inte det minsta osäkert. 120 är ju promenadfart med en sådan bil.
Moka wrote:Snackar du om säkerhet och stabilitet så kan du ta och byta ut alla gamla bussningar och andra slitdelar i chassit först.
...
Säkerhet handlar främst om det som finns mellan ratten och förarsätet.
Nuförtiden kan ju inte folk köra bil om det blir elektronik fel att asr, esp och abs lägger av speciellt på vintern. Bara lämna den livsfarliga bilen och ta bussen hem.
JQ wrote:Marie wrote:Jag kan inte för mitt liv förstå vad det är du vill uppnå?
De premiumdäck som såldes på den tiden matchade prestandan hos en 200 eller 230E mer än väl. Du lär inte sakna något i fråga om väggepp. Det var grepp tillräckligt att få upp en 200 på två hjul vid frän kurvtagning. Jag har testat... och då handlade det om 14"...
På vad sätt 15" skulle innebära en förbättring förstår i varje fall inte jag.
W123 har ju ett väldigt fint chassie men det blir ju ganska svajigt med 70-profil. Visst det kanske är en del av charmen kan man tycka men jag har tänkt att använda bilen en del till vardags och även om det är en slö 200 så föredrar jag att den går tryggt och stabilt när man kryssar fram i 120-130 på motorvägen.
Fast om jag ska vara ärlig så är det nog mest att jag råkade ha de där navkapslarna (som är rätt så ovanliga visar det sig) liggandes skräpandes hemma i förrådet och då var det lite kul att kunna använda dem till något tyckte jag.
Annars har jag en liten dröm och det är en w123 som ser (i stort sett) original ut men med modernare teknik. Lite som mechatronic som bygger om W111:or och Pagodor mm med moderna (90- eller 00-tal) drivlinor och teknik. Fast då kostar det miljoner.
Jag skulle i så fall inte utgå från min nuvarande bil utan en välutrustad (AC, elhisssr och sollucka) C123. Och sen byta motor till en M104 320 (sista raka bensinsexan innan nu 2018 då de ju kommit tillbaka) Allra helst kopplad till en 5G-tronic men 5vxl manuell skull också duga. Och sen uppgradera chassie och bromsar.
Och sen lite kul ny teknik, tex elstolar från w124 (MB-Tex varianten ser nästan lika dana ut som w123) och kanske någon snyggt integrerad MB command (där DIN-uttaget + askkoppen sitter) med fungerande naiv och backkamera samt en (dold) high-end ljudanläggning. Eller en egen custom digital lcd instrumentpanel! Kanske till och med går att göra en egen night-vision (antingen med kina-delar eller från en smälld nyare S-klass).
Och på en sån bil skulle de passa perfekt med 15" hjul! Allra helst 15" original alu-fälgar (jag hade ett set såna tidigare som jag sålde tyvärr men de går att få tag i på eBay.de även om de är dyra).
Men efter som jag saknar både tid, garage och nödvändiga mek-kunskaper för en motor-swap förblir det nog bara en dröm... Inser att det blir många arbetstimmar för att kunna leja bort jobbet om det ska bli nån rimlig budget.
Men om man ändå skulle försöka sig på att hitta någon som gör en motor-swap M104 i en W123, hur många timmar tror ni att det rör sig om? Har läst tråden här där den där finnen satte i en M104 ( w124 320) i en W114 coupé och det är en hel del modifieringar som krävs.
viewtopic.php?f=31&t=72464&hilit=M104
Och besiktning är ju ett annat problem, blir väl svårt att få bilen godkänd som ombyggt fordon med ca 220 hästar?
Users browsing this forum: No registered users and 16 guests