Sverige hade ju krav på avgascertifiering från ca 1976 - 198X och ofta hade motorerna hade lägre effekt jämfört med övriga Europa (förutom Schweiz som hade samma krav). Hur är det med 280E som såldes i Sverige med 156 hästkrafter ca 1977-1985, var det en nertrimmad insprutningsmotor (som hade ca 180 hästar annars) eller var det förgasare?
"E" i modellbeteckningen borde ju betyda insprutning men när man söker i en bildelsdatabas på ett regnummer så ser det ut som att det är en förgasarmotor. Hittar heller ingen m110.XXX med 156 hästar och insprutningsmotor.
W123 280E och 280CE = insprutning eller förgasare?
Re: W123 280E och 280CE = insprutning eller förgasare?
JQ wrote:Hur är det med 280E som såldes i Sverige med 156 hästkrafter ca 1977-1985, var det en nertrimmad insprutningsmotor (som hade ca 180 hästar annars) eller var det förgasare?
"E" i modellbeteckningen borde ju betyda insprutning men när man söker i en bildelsdatabas på ett regnummer så ser det ut som att det är en förgasarmotor. Hittar heller ingen m110.XXX med 156 hästar och insprutningsmotor.
Det handlade original om en insprutningsmotor (K-jetronic) som var illa snöpt av den Svenska och Schweiziska särlagstiftningen om avgasrening.
Frågan är om en motor från en 280S smugit sig in i en W123 som skrotats?
Re: W123 280E och 280CE = insprutning eller förgasare?
OK du är säker på att de satt insprutning på alla W123 med ett "E" alltså?
Men varför hade W116 och W126 280SE 170 hästkrafter och W123 280E bara 156 hästar?
156 hästar är ju precis vad förgasarbilarna hade.
Men varför hade W116 och W126 280SE 170 hästkrafter och W123 280E bara 156 hästar?
156 hästar är ju precis vad förgasarbilarna hade.
Re: W123 280E och 280CE = insprutning eller förgasare?
JQ wrote:OK du är säker på att de satt insprutning på alla W123 med ett "E" alltså?
Jupp. Precis som du själv skriver stod "E" för Einspritzung.
F.ö. hade W116 280SE på svensk marknad också hela tiden från 1976 den lägre effekten. W126 280SE fick däremot tillbaka större delen av effekttappet.
Re: W123 280E och 280CE = insprutning eller förgasare?
OK men det är lite konstigt att när man söker på regnumret på en svensksåld 280E med 155 hästar i nån bildelsdatabas på nätet så tycker databaserna att det är en w123.030 vilket är förgassrmotorn 280 och inte w123.033 vilket är 280E med insprutning.
Samma sak om man tar en svensksåld 280 CE. W123.050 när det borde vara w123.053.
EDIT: Men om jag får gissa är det nog så här. Databasen är från transportstyrelsen och där vinna uppgifter om modell, årsmodell samt motoreffekt. Sen skulle jag tro att man bara försöker matcha mot den motorkonfiguration som stämmer bäst. Och i detta fallet så blir det fel eftersom en vanlig Europeosk förgasar-280 har samma effekt som svenska avgascertifierade insprutningsmotorn.
Samma sak om man tar en svensksåld 280 CE. W123.050 när det borde vara w123.053.
EDIT: Men om jag får gissa är det nog så här. Databasen är från transportstyrelsen och där vinna uppgifter om modell, årsmodell samt motoreffekt. Sen skulle jag tro att man bara försöker matcha mot den motorkonfiguration som stämmer bäst. Och i detta fallet så blir det fel eftersom en vanlig Europeosk förgasar-280 har samma effekt som svenska avgascertifierade insprutningsmotorn.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: W123 280E och 280CE = insprutning eller förgasare?
Om jag nu inte är helt i det blå hade de klenare svenska insprutningsmaskinerna lägre komp, annan kam och annan tändkurva.
Bildelsdatabaserna brukar vara opålitliga.
Bildelsdatabaserna brukar vara opålitliga.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: W123 280E och 280CE = insprutning eller förgasare?
Det finns en motor m110.994 som satt I G-dagen och som hade K-Jetronic och lägre komp med 156 hästar.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mercede ... 110_engine
This engine was specifically produced for the G-Class Geländewagen. It has a low compression ratio. It uses K-Jetronic.
Power output: 156hp (115 kW) at 5250rpm up to 1984; 150 hp (110 kW) at 5250rpm from 1984. Torque: 226 Nm at 4250rpm.
Applications:
1979-1989 280GE (W460)
Så det var väl nån liknande variant. Men för liten serie för att få ett eget motornummer.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mercede ... 110_engine
This engine was specifically produced for the G-Class Geländewagen. It has a low compression ratio. It uses K-Jetronic.
Power output: 156hp (115 kW) at 5250rpm up to 1984; 150 hp (110 kW) at 5250rpm from 1984. Torque: 226 Nm at 4250rpm.
Applications:
1979-1989 280GE (W460)
Så det var väl nån liknande variant. Men för liten serie för att få ett eget motornummer.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 18 guests