I går gick min 1985 W123 200 (M102) perfekt. Men i morse när jag startade den tjöt det som f-n från någon av remmarna och efter ca 10 sek började det ryka och lukta från motorutrymmet och jag stängde av motorn.
Ska börja felsöka i morgon, har bara tittat snabbt under huven och det syns ingenting konstigt. Men min misstanke är att något som drivs av remmarna har skurit. Alltså vattenpumpen, generatorn eller styrservopump (bilen har ingen AC) eller något lager i en remskiva. Det skulle förklara tjutet från nån av remmarna + röken och den brända doften.
Men vet inte om jag vågar starta bilen. Vad är värsta scenariot? Kanske lika bra att bogsera bilen till verkstad? Men om jag ger mig på att försöka fixa den själv, vad är troligaste felkällorna? Om jag tar bort remmarna, ska alla remskivorna kunna vridas runt för hand och löpa lätt eller?
Motorproblem!
Re: Motorproblem!
Hej!
Alla remskivorna utom naturligtvis vevaxelns remskiva skall gå lätt att dra runt för hand.
Alla remskivorna utom naturligtvis vevaxelns remskiva skall gå lätt att dra runt för hand.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Motorproblem!
OK vad är mest sannolikt att det har pajat? Utifrån beskrivningen kraftigt remtjut vid uppstart och kort därefter kraftig rök och bränd lukt?
Last edited by JQ on Sun 21 Oct, 2018 01:43, edited 1 time in total.
Re: Motorproblem!
JQ wrote:OK vad är mest sannolikt att det har pajat? Utifrån beskrivningen kraftigt rödtjut vid uppstart och kort därefter kraftig rök och bränd lukt?
Inget av de aggregat du sannolikt har känns mera troligt än något annat. Samtliga känns ganska osannolika. AC var ju tämligen sällsynt på en 200, och någon sådan har du aldrig nämnt att du har. Annars hade AC-kompressor varit min förstahandsgissning.
Värsta scenariot är väl att aktuell rem flyger åt Lurås och att du därvid tappar kylning och laddning. Bortfall av styrservot lär du upptäcka direkt, om det är servopumpen som blockerat.
Re: Motorproblem!
Om något skurit bör du se det om du "startar" utan tändstift eller bara lossar fördelarlocket t ex och ber någon snurra på startmotorn medan du kollar vad som händer...
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Motorproblem!
Lägg av remmarna och känn på remskivorna, alla drivna apparater ska gå runt lätt.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Motorproblem!
Testade starta bilen igen och lät den gå på tomgång. Lät fint ca 10 sekunder, sen började det gnissla och ryka från vad jag tyckte såg ut som remskivan vid vevaxeln. Svårt att hinna se för jag ville inte låta motorn gå längre när den började låta illa.
Jag misstänker att det är ett lager som skurit. Kanske ett vevlager? Men jag har ingen erfarenhet av att öppna en motor (min erfarenhet av att meka motorer begränsas till vanliga servicearbete när jag var yngre) så jag gissar och spekulerar nu. Men min (värsta) farhåga är att motorn skurit, tex ett vevlager. För jag tyckte inte det lät som rem-tjut, snarare metalliskt.
Kollade oljan nu och nivån syntes inte på stickan. Fyllde på en liter och då hamnade den på min-strecket. Så den kanske hade 3,5 liter av normala 5. Jag borde haft bättre koll men har inte ens kört upp en tank sedan jag köpte bilen (och kollade oljan) så 50 mil kanske (varav det mesta resan hem). Och den läcker ingen olja när den står still (inte en fläck på uppfarten). Men den är lite kladdig fram innanflr remskiva vevaxel ser jag nu. Kom ihåg att det var det enda stället jag hittad oljeläckage när jag köpte bilen, men inte så att det såg ut att ha runnit, bara lite fuktigt och kladdigt när jag drog med fingret.
Men lite konstigt att motorn skulle skära direkt vid uppstart eller vad säger ni? Igår tog min första lite längre tur (ca 4 mil) sedan jag köpte bilen och då gick den perfekt. Ett lager borde ju liksom skära när motorn går ett tåg på högre varv. Och en väldig slump om den skär precis när jag parkerade bilen.
Jag misstänker att det är ett lager som skurit. Kanske ett vevlager? Men jag har ingen erfarenhet av att öppna en motor (min erfarenhet av att meka motorer begränsas till vanliga servicearbete när jag var yngre) så jag gissar och spekulerar nu. Men min (värsta) farhåga är att motorn skurit, tex ett vevlager. För jag tyckte inte det lät som rem-tjut, snarare metalliskt.
Kollade oljan nu och nivån syntes inte på stickan. Fyllde på en liter och då hamnade den på min-strecket. Så den kanske hade 3,5 liter av normala 5. Jag borde haft bättre koll men har inte ens kört upp en tank sedan jag köpte bilen (och kollade oljan) så 50 mil kanske (varav det mesta resan hem). Och den läcker ingen olja när den står still (inte en fläck på uppfarten). Men den är lite kladdig fram innanflr remskiva vevaxel ser jag nu. Kom ihåg att det var det enda stället jag hittad oljeläckage när jag köpte bilen, men inte så att det såg ut att ha runnit, bara lite fuktigt och kladdigt när jag drog med fingret.
Men lite konstigt att motorn skulle skära direkt vid uppstart eller vad säger ni? Igår tog min första lite längre tur (ca 4 mil) sedan jag köpte bilen och då gick den perfekt. Ett lager borde ju liksom skära när motorn går ett tåg på högre varv. Och en väldig slump om den skär precis när jag parkerade bilen.
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Motorproblem!
Ett lagerhaveri i motorn orsakar inte remtjut. Så du behöver inte vara orolig för att motorn håller på att rasa. Det är som flera redan nämnt, vattenpump, generator eller servopump som går tungt.
Plocka av remmarna och kolla så att allt snurrar lätt. (förutom vevaxeln då).
Plocka av remmarna och kolla så att allt snurrar lätt. (förutom vevaxeln då).
Re: Motorproblem!
Remtjutet igår kan ha varit att den (för första gången) stod under bar himmel och hade blivit fuktig. Men jag tyckte nu att det lät som metallskrik snarare än rem-tjut. Eller kanske både och. Var väldigt stressad igår när jag startade bilen och idag stängde jag av direkt när den började låta.
Re: Motorproblem!
Jag lokaliserade felet. Det är någonting som jag inte vet var det är som låst sig. Stor klump med ett tjockt rör som går nånstans under motorn men ser inte var (har ingen lyft). Men vad f-n är det? Kan inte vara vattenpumpen (om inte bilen har två stycken), inte generator och inte styrservo. Ser ut som att det skulle kunna vara AC pump men grejen är att min bil har ingen AC! Kanske motorn är bytt nån gång och man lät kompressorn sitta kvar?
Hur som helst, jag kapade remmen och nu går motorn perfekt. Men skulle gärna vilja veta vad det är för något som jag kopplat bort nu! Tog ett foto men kan inte ladda upp bild. Sitter nere till höger (om man står framför bilen och tittar på motorn) under styrservopumpen Stor makapär med stor skiva som drivs med egen rem.
Hur som helst, jag kapade remmen och nu går motorn perfekt. Men skulle gärna vilja veta vad det är för något som jag kopplat bort nu! Tog ett foto men kan inte ladda upp bild. Sitter nere till höger (om man står framför bilen och tittar på motorn) under styrservopumpen Stor makapär med stor skiva som drivs med egen rem.
Re: Motorproblem!
Kan det inte vara luftpumpen som hör till avgasreningen?
En 85:a borde ha en sådan.
/Anders
En 85:a borde ha en sådan.
/Anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Re: Motorproblem!
andgus52 wrote:Kan det inte vara luftpumpen som hör till avgasreningen?
En 85:a borde ha en sådan.
/Anders
Ja det är det!
(Bild-Googlade)
Är det nån svensk grej som bara sätt på våra avgascertifierade motorer? Vad händer när man kör utan?
Re: Motorproblem!
I princip ingenting.
Skrotet skall sitta där, men åtminstone tidigare struntade man vid besiktning totalt i om det var någon rem pålagd. Annars lägg på rem och bryt elförbindelsen till luftpumpens magnetkoppling (förutsatt att magnetkopplingen fungerar).
Jag skulle vara betydligt mera bekymrad över oljetörsten (såvida den inte beror på att du slagit i diskvatten i stället för riktig olja)....
Skrotet skall sitta där, men åtminstone tidigare struntade man vid besiktning totalt i om det var någon rem pålagd. Annars lägg på rem och bryt elförbindelsen till luftpumpens magnetkoppling (förutsatt att magnetkopplingen fungerar).
Jag skulle vara betydligt mera bekymrad över oljetörsten (såvida den inte beror på att du slagit i diskvatten i stället för riktig olja)....
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Motorproblem!
Den späder ut avgaserna med luft, så, tja, det händer inte så mycket om den stannar. Outspädda avgaser.
Bakgrunden är att avgasreglerna för 1976-1988 års bilar angav procentsatser för avgasutsläpp, inte mängd...späd med luft, mindre procent!
Bakgrunden är att avgasreglerna för 1976-1988 års bilar angav procentsatser för avgasutsläpp, inte mängd...späd med luft, mindre procent!
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
- w123-4-ever
- Expert
- Posts: 469
- Joined: Thu 09 Sep, 2004 17:46
- Location: Gävleborg Sandviken
Re: Motorproblem!
Det är bra o riva bort allt ihop som har med luft pump o göra bara onödig vikt o släpa på
inget dom kollar på besiktningen heller rev bort min för massa år sen
inget dom kollar på besiktningen heller rev bort min för massa år sen
Mercedes-Benz 320ce-93 sommar glidarn:-)
Mercedes-Benz 200-85-5vxl vinter släden
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 12 guests