Idag när jag bytte till vinterdäck på min W212 2014 E-klass så blev bilen jättelåg varje gång jag sänkte domkraften. Typ i något bottenläge kändes det som, jag var tvungen att starta bilen för att få loss domkraften. Men då höjer sig bilen (det står "vänta på att bilen höjs" i displayen) och allt verkar normalt.
Jag skulle kanske inte tycka det var så jättekonstigt att nivåteregleringen i Airmatic reagerar så här när man lyfter upp bilen med en domkraft om det inte vore för att jag bytt hjul ca 4-5 ggr tidigare på samma bil och jag har aldrig upplevt samma sak! Och det hände både fram och bak. Efter varje däckbyte. Som om hela systemet tömts på luft.
Men bilen verkar funka normalt nu. Är ändå lite orolig att det är nåt knas eftersom den aldrig gjort så här vid tidigare däcksbyten. Och det är ju inga billiga grejer att reparera...
Airmatic uppför sig konstigt när jag byter däck!
Re: Airmatic uppför sig konstigt när jag byter däck!
Sjunker den under natten eller när den stått några dagar?
Förmodligen läckage i bälgar, ledningar, anslutningar eller ventilblock.
Kolla felkoder. Spraya såpvatten och checka av del för del i systemet.
Eller gör som jag, byt till en 212a med spiralfjädrar
Förmodligen läckage i bälgar, ledningar, anslutningar eller ventilblock.
Kolla felkoder. Spraya såpvatten och checka av del för del i systemet.
Eller gör som jag, byt till en 212a med spiralfjädrar
W212 E220CDI AMG -12
Re: Airmatic uppför sig konstigt när jag byter däck!
Nej inget konstigt alls med den förutom nu när jag bytte däck. Mellan varje byte (jag lyfter ett hörn i taget) hamnade den i lägsta läget men när jag slog
på motorn höjde den sig till normal höjd. Fick göra det vatje gång.
Kan det spela nån roll om man har tändningen påslagen eller ej när man hissar upp bilen? Nu hade jag inte det och jag tror inte jag haft det tidigare heller (men ej helt säker).
på motorn höjde den sig till normal höjd. Fick göra det vatje gång.
Kan det spela nån roll om man har tändningen påslagen eller ej när man hissar upp bilen? Nu hade jag inte det och jag tror inte jag haft det tidigare heller (men ej helt säker).
Re: Airmatic uppför sig konstigt när jag byter däck!
Kolla felkoder, behöver man ett diagnosverktyg för det?
Re: Airmatic uppför sig konstigt när jag byter däck!
Så länge den inte sjunker när den stått ett par dagar samt fungerar utan anmärkningar i övrigt så är det nog lugnt..
W212 E220CDI AMG -12
Re: Airmatic uppför sig konstigt när jag byter däck!
JQ wrote:Kolla felkoder, behöver man ett diagnosverktyg för det?
Yes. Star eller liknande
W212 E220CDI AMG -12
Re: Airmatic uppför sig konstigt när jag byter däck!
Per_230E wrote:Så länge den inte sjunker när den stått ett par dagar samt fungerar utan anmärkningar i övrigt så är det nog lugnt..
Jo det verkar ju lugnt men ändå så konstigt att det inte hänt samma sak tidigare när jag bytt däck. Bilen blev så låg att det var helt omöjligt att få loss garagedomkraften så jag skulle definitivt ha kommit ihåg om den sjunkit ihop på samma sätt vid tidigare däcksbyten.
Re: Airmatic uppför sig konstigt när jag byter däck!
Jag har en egen teori om detta nu. Letade lite på nätet, hittade ingenting specifikt om detta problem att bilen sjunker ihop när man lyfter den med en domkraft men däremot hittade jag någon som påstod att Airmatic-pumpen är aktivt ett litet tag efter att man har stängt av motorn. Om detta stämmer så tycker jag att det är logiskt att när man höjer upp bilen så försöker Airmatics nivåreglering sänka bilen så mycket som möjligt (eftersom den tycker att bilen står alldeles för högt över marken) och fjädringen hamnar i sitt lägsta läge.
Denna gång när jag bytte däck så startade jag bilen för att vrida däcken raka precis innan jag skulle börja byta hjul. Sen tog det nog bara några sekunder innan jag lyfte upp den med domkraften. Sen blev det samma sak för varje nästkommande hjul eftersom jag efter varje hjulbyte var tvungen att starta motorn för att få loss domkraften.
Så om man ska byta hjul på en bil med Airmatic så ska man (om denna teorin stämmer) vänta ett litet tag (oklart hur länge) efter att man stängt av motorn innan man lyfter bilen.
Denna gång när jag bytte däck så startade jag bilen för att vrida däcken raka precis innan jag skulle börja byta hjul. Sen tog det nog bara några sekunder innan jag lyfte upp den med domkraften. Sen blev det samma sak för varje nästkommande hjul eftersom jag efter varje hjulbyte var tvungen att starta motorn för att få loss domkraften.
Så om man ska byta hjul på en bil med Airmatic så ska man (om denna teorin stämmer) vänta ett litet tag (oklart hur länge) efter att man stängt av motorn innan man lyfter bilen.
Re: Airmatic uppför sig konstigt när jag byter däck!
JQ wrote:Jag har en egen teori om detta nu. Letade lite på nätet, hittade ingenting specifikt om detta problem att bilen sjunker ihop när man lyfter den med en domkraft men däremot hittade jag någon som påstod att Airmatic-pumpen är aktivt ett litet tag efter att man har stängt av motorn. Om detta stämmer så tycker jag att det är logiskt att när man höjer upp bilen så försöker Airmatics nivåreglering sänka bilen så mycket som möjligt (eftersom den tycker att bilen står alldeles för högt över marken) och fjädringen hamnar i sitt lägsta läge.
Denna gång när jag bytte däck så startade jag bilen för att vrida däcken raka precis innan jag skulle börja byta hjul. Sen tog det nog bara några sekunder innan jag lyfte upp den med domkraften. Sen blev det samma sak för varje nästkommande hjul eftersom jag efter varje hjulbyte var tvungen att starta motorn för att få loss domkraften.
Så om man ska byta hjul på en bil med Airmatic så ska man (om denna teorin stämmer) vänta ett litet tag (oklart hur länge) efter att man stängt av motorn innan man lyfter bilen.
Din teori är nog helt riktig!. Innan bilens styrmoduler gått in i "sleep mode" så försöker ju Airmaticen att justera bilens nivå automatiskt.
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 16 guests