Motor M273, är det en tickande bomb?

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Motor M273, är det en tickande bomb?

Postby Bullmerca » Sun 06 Jan, 2019 23:16

M272 har man ju läst en hel del om angående balansaxlarna och dyra renoveringar. Men M273 har jag inte hört så mycket om, nån som har erfarenheter? Är intresserad av en W221 men vågar man köpa en S500?
CLS350CDI 4Matic

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: Motor M273, är det en tickande bomb?

Postby CE 36 » Mon 07 Jan, 2019 13:10

Jag vet inte om alla motorer drabbas, men uppgraderingarna lär ha kommit efter motornummer M273 Engine Serial No. 2739..30 088611
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Motor M273, är det en tickande bomb?

Postby Jojjet » Tue 08 Jan, 2019 20:04

Vad sitter det för rova i en ml350 från 2004? Ser ju ut som en M112 på nå vis... Google kanske luras lite. De verkar vara på 235 hp och inte 272... Vågar man köpa en sådan?
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Motor M273, är det en tickande bomb?

Postby Bullmerca » Wed 09 Jan, 2019 19:23

Jojjet wrote:Vad sitter det för rova i en ml350 från 2004? Ser ju ut som en M112 på nå vis... Google kanske luras lite. De verkar vara på 235 hp och inte 272... Vågar man köpa en sådan?


Ja i en W163 sitter det M112 så det är inga problem alls. Fast där är ju rosten bekymmer istället :cry:
CLS350CDI 4Matic

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Motor M273, är det en tickande bomb?

Postby Bullmerca » Wed 09 Jan, 2019 19:23

CE 36 wrote:Jag vet inte om alla motorer drabbas, men uppgraderingarna lär ha kommit efter motornummer M273 Engine Serial No. 2739..30 088611


Tack! :-)
CLS350CDI 4Matic

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Motor M273, är det en tickande bomb?

Postby Fotografen » Sat 12 Jan, 2019 18:05

Jojjet wrote:Vad sitter det för rova i en ml350 från 2004? Ser ju ut som en M112 på nå vis... Google kanske luras lite. De verkar vara på 235 hp och inte 272... Vågar man köpa en sådan?

Det fanns på slutet, en eller två årsmodeller, en 3,5 litersversion av m112.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Motor M273, är det en tickande bomb?

Postby Scorpio » Sun 13 Jan, 2019 11:07

Fotografen wrote:
Jojjet wrote:Vad sitter det för rova i en ml350 från 2004? Ser ju ut som en M112 på nå vis... Google kanske luras lite. De verkar vara på 235 hp och inte 272... Vågar man köpa en sådan?

Det fanns på slutet, en eller två årsmodeller, en 3,5 litersversion av m112.


Om vi ska vara petiga så är 350 med M112 på 3,7 liter. Eller 3724 cc för att vara alldeles exakt. 235 eller 245 hk beroende på modell. Och 344 nm.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Motor M273, är det en tickande bomb?

Postby Scorpio » Sun 13 Jan, 2019 11:20

Bullmerca wrote:M272 har man ju läst en hel del om angående balansaxlarna och dyra renoveringar. Men M273 har jag inte hört så mycket om, nån som har erfarenheter? Är intresserad av en W221 men vågar man köpa en S500?


De har samma problem som alla andra motorer i M271-2-3 serien, kamkedja/kamdrev slits ut och genererar dyyyra reparationer. Har haft ett större antal W221 med M273(och M272) som passerat skrivbordet på jobbet. Brukar kosta 60-70.000 kr att reparera. Ett mindre smart sätt att försöka undvika detta är att bilen brinner upp. Men då får man istället 60-70.000 kr mindre för bilen. Har också haft ett par där det hamnat handgranater under bilen, men inte heller där kommer man undan kostnaden på 60-70.000 kr.

Det enda sättet att i längden undvika detta på riktigt är att byta kamkedja med jämna mellanrum, ungefär som man byter kamrem på andra bilar. Sååå himla dyrt är det faktiskt inte, kostar i alla fall mindre än att försäkra en sådan vagn och det är ju inte något man byter så ofta. Dumsnålt att skippa detta! Problemet är ändå att det är få som gör det..
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Motor M273, är det en tickande bomb?

Postby pasi » Sun 13 Jan, 2019 19:36

Scorpio wrote:
Bullmerca wrote:M272 har man ju läst en hel del om angående balansaxlarna och dyra renoveringar. Men M273 har jag inte hört så mycket om, nån som har erfarenheter? Är intresserad av en W221 men vågar man köpa en S500?


De har samma problem som alla andra motorer i M271-2-3 serien, kamkedja/kamdrev slits ut och genererar dyyyra reparationer. Har haft ett större antal W221 med M273(och M272) som passerat skrivbordet på jobbet. Brukar kosta 60-70.000 kr att reparera. Ett mindre smart sätt att försöka undvika detta är att bilen brinner upp. Men då får man istället 60-70.000 kr mindre för bilen. Har också haft ett par där det hamnat handgranater under bilen, men inte heller där kommer man undan kostnaden på 60-70.000 kr.

Det enda sättet att i längden undvika detta på riktigt är att byta kamkedja med jämna mellanrum, ungefär som man byter kamrem på andra bilar. Sååå himla dyrt är det faktiskt inte, kostar i alla fall mindre än att försäkra en sådan vagn och det är ju inte något man byter så ofta. Dumsnålt att skippa detta! Problemet är ändå att det är få som gör det..


problemet är nog snarare att kedjan ska hålla så länge motorn i övrigt håller, så är det väl ändå tänkt från första början, annars finns det ingen mening med att ha kedja..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Motor M273, är det en tickande bomb?

Postby Scorpio » Sun 13 Jan, 2019 23:23

pasi wrote:
Scorpio wrote:
Bullmerca wrote:M272 har man ju läst en hel del om angående balansaxlarna och dyra renoveringar. Men M273 har jag inte hört så mycket om, nån som har erfarenheter? Är intresserad av en W221 men vågar man köpa en S500?


De har samma problem som alla andra motorer i M271-2-3 serien, kamkedja/kamdrev slits ut och genererar dyyyra reparationer. Har haft ett större antal W221 med M273(och M272) som passerat skrivbordet på jobbet. Brukar kosta 60-70.000 kr att reparera. Ett mindre smart sätt att försöka undvika detta är att bilen brinner upp. Men då får man istället 60-70.000 kr mindre för bilen. Har också haft ett par där det hamnat handgranater under bilen, men inte heller där kommer man undan kostnaden på 60-70.000 kr.

Det enda sättet att i längden undvika detta på riktigt är att byta kamkedja med jämna mellanrum, ungefär som man byter kamrem på andra bilar. Sååå himla dyrt är det faktiskt inte, kostar i alla fall mindre än att försäkra en sådan vagn och det är ju inte något man byter så ofta. Dumsnålt att skippa detta! Problemet är ändå att det är få som gör det..


problemet är nog snarare att kedjan ska hålla så länge motorn i övrigt håller, så är det väl ändå tänkt från första början, annars finns det ingen mening med att ha kedja..


Just det. Och då funkar det inte i längden med en i dimension cykelkedja. Som dessutom är väldigt lång i v-motorerna..
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Motor M273, är det en tickande bomb?

Postby Bullmerca » Tue 15 Jan, 2019 20:57

Tack för svar Scorpio! Får nog bli en 320 eller 350 CDi om det blir en W221!
CLS350CDI 4Matic

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Motor M273, är det en tickande bomb?

Postby Mercafreaket » Tue 22 Jan, 2019 19:52

Visste att jag läst detta tidigare någonstans, men häribland alla inlägg förklaras M272 kontra M273 likheter och skillnader viewtopic.php?f=45&t=67512#p626444
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests