Motor M273, är det en tickande bomb?
Motor M273, är det en tickande bomb?
M272 har man ju läst en hel del om angående balansaxlarna och dyra renoveringar. Men M273 har jag inte hört så mycket om, nån som har erfarenheter? Är intresserad av en W221 men vågar man köpa en S500?
CLS350CDI 4Matic
Re: Motor M273, är det en tickande bomb?
Jag vet inte om alla motorer drabbas, men uppgraderingarna lär ha kommit efter motornummer M273 Engine Serial No. 2739..30 088611
Re: Motor M273, är det en tickande bomb?
Vad sitter det för rova i en ml350 från 2004? Ser ju ut som en M112 på nå vis... Google kanske luras lite. De verkar vara på 235 hp och inte 272... Vågar man köpa en sådan?
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Re: Motor M273, är det en tickande bomb?
Jojjet wrote:Vad sitter det för rova i en ml350 från 2004? Ser ju ut som en M112 på nå vis... Google kanske luras lite. De verkar vara på 235 hp och inte 272... Vågar man köpa en sådan?
Ja i en W163 sitter det M112 så det är inga problem alls. Fast där är ju rosten bekymmer istället
CLS350CDI 4Matic
Re: Motor M273, är det en tickande bomb?
CE 36 wrote:Jag vet inte om alla motorer drabbas, men uppgraderingarna lär ha kommit efter motornummer M273 Engine Serial No. 2739..30 088611
Tack!
CLS350CDI 4Matic
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Motor M273, är det en tickande bomb?
Jojjet wrote:Vad sitter det för rova i en ml350 från 2004? Ser ju ut som en M112 på nå vis... Google kanske luras lite. De verkar vara på 235 hp och inte 272... Vågar man köpa en sådan?
Det fanns på slutet, en eller två årsmodeller, en 3,5 litersversion av m112.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Motor M273, är det en tickande bomb?
Fotografen wrote:Jojjet wrote:Vad sitter det för rova i en ml350 från 2004? Ser ju ut som en M112 på nå vis... Google kanske luras lite. De verkar vara på 235 hp och inte 272... Vågar man köpa en sådan?
Det fanns på slutet, en eller två årsmodeller, en 3,5 litersversion av m112.
Om vi ska vara petiga så är 350 med M112 på 3,7 liter. Eller 3724 cc för att vara alldeles exakt. 235 eller 245 hk beroende på modell. Och 344 nm.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Motor M273, är det en tickande bomb?
Bullmerca wrote:M272 har man ju läst en hel del om angående balansaxlarna och dyra renoveringar. Men M273 har jag inte hört så mycket om, nån som har erfarenheter? Är intresserad av en W221 men vågar man köpa en S500?
De har samma problem som alla andra motorer i M271-2-3 serien, kamkedja/kamdrev slits ut och genererar dyyyra reparationer. Har haft ett större antal W221 med M273(och M272) som passerat skrivbordet på jobbet. Brukar kosta 60-70.000 kr att reparera. Ett mindre smart sätt att försöka undvika detta är att bilen brinner upp. Men då får man istället 60-70.000 kr mindre för bilen. Har också haft ett par där det hamnat handgranater under bilen, men inte heller där kommer man undan kostnaden på 60-70.000 kr.
Det enda sättet att i längden undvika detta på riktigt är att byta kamkedja med jämna mellanrum, ungefär som man byter kamrem på andra bilar. Sååå himla dyrt är det faktiskt inte, kostar i alla fall mindre än att försäkra en sådan vagn och det är ju inte något man byter så ofta. Dumsnålt att skippa detta! Problemet är ändå att det är få som gör det..
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Motor M273, är det en tickande bomb?
Scorpio wrote:Bullmerca wrote:M272 har man ju läst en hel del om angående balansaxlarna och dyra renoveringar. Men M273 har jag inte hört så mycket om, nån som har erfarenheter? Är intresserad av en W221 men vågar man köpa en S500?
De har samma problem som alla andra motorer i M271-2-3 serien, kamkedja/kamdrev slits ut och genererar dyyyra reparationer. Har haft ett större antal W221 med M273(och M272) som passerat skrivbordet på jobbet. Brukar kosta 60-70.000 kr att reparera. Ett mindre smart sätt att försöka undvika detta är att bilen brinner upp. Men då får man istället 60-70.000 kr mindre för bilen. Har också haft ett par där det hamnat handgranater under bilen, men inte heller där kommer man undan kostnaden på 60-70.000 kr.
Det enda sättet att i längden undvika detta på riktigt är att byta kamkedja med jämna mellanrum, ungefär som man byter kamrem på andra bilar. Sååå himla dyrt är det faktiskt inte, kostar i alla fall mindre än att försäkra en sådan vagn och det är ju inte något man byter så ofta. Dumsnålt att skippa detta! Problemet är ändå att det är få som gör det..
problemet är nog snarare att kedjan ska hålla så länge motorn i övrigt håller, så är det väl ändå tänkt från första början, annars finns det ingen mening med att ha kedja..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Motor M273, är det en tickande bomb?
pasi wrote:Scorpio wrote:Bullmerca wrote:M272 har man ju läst en hel del om angående balansaxlarna och dyra renoveringar. Men M273 har jag inte hört så mycket om, nån som har erfarenheter? Är intresserad av en W221 men vågar man köpa en S500?
De har samma problem som alla andra motorer i M271-2-3 serien, kamkedja/kamdrev slits ut och genererar dyyyra reparationer. Har haft ett större antal W221 med M273(och M272) som passerat skrivbordet på jobbet. Brukar kosta 60-70.000 kr att reparera. Ett mindre smart sätt att försöka undvika detta är att bilen brinner upp. Men då får man istället 60-70.000 kr mindre för bilen. Har också haft ett par där det hamnat handgranater under bilen, men inte heller där kommer man undan kostnaden på 60-70.000 kr.
Det enda sättet att i längden undvika detta på riktigt är att byta kamkedja med jämna mellanrum, ungefär som man byter kamrem på andra bilar. Sååå himla dyrt är det faktiskt inte, kostar i alla fall mindre än att försäkra en sådan vagn och det är ju inte något man byter så ofta. Dumsnålt att skippa detta! Problemet är ändå att det är få som gör det..
problemet är nog snarare att kedjan ska hålla så länge motorn i övrigt håller, så är det väl ändå tänkt från första början, annars finns det ingen mening med att ha kedja..
Just det. Och då funkar det inte i längden med en i dimension cykelkedja. Som dessutom är väldigt lång i v-motorerna..
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Motor M273, är det en tickande bomb?
Tack för svar Scorpio! Får nog bli en 320 eller 350 CDi om det blir en W221!
CLS350CDI 4Matic
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Motor M273, är det en tickande bomb?
Visste att jag läst detta tidigare någonstans, men häribland alla inlägg förklaras M272 kontra M273 likheter och skillnader viewtopic.php?f=45&t=67512#p626444
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 25 guests