w211 E500
w211 E500
Eller är det 500E?. Äger nu en Jaguar xf 2011. Sugen på en Mb igen. Mest sugen på en V8.Bensin för typ 70-80 tusen kr.Vet om Broms grejen,som är dyr. Har haft en 350 2005 och 280 2005. Båda bensin. 280 var kamdrev kdeja mm bytt på. 350 inget bytt på,gått 18500 mil när jag bytte bort den. 280 hade gått 22000 mil när jag köptde den.Lite fundersam på kamdrev,kedjeproblemet. Och bromsproblemt. Har alla W211 det??
Re: w211 E500
Om du menar att "bromsproblem" är SBC (Sensotronic Brake Control) så försvann det på modellår 2007 som började tillverkas sommaren 2006.
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
Re: w211 E500
Min E280 2007 har gått 35k mil Grymt nöjd med den, köpte den för ca.2månader sen.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: w211 E500
Nisse O wrote:Om du menar att "bromsproblem" är SBC (Sensotronic Brake Control) så försvann det på modellår 2007 som började tillverkas sommaren 2006.
Exakt det jag menade.
Re: w211 E500
M272 (350 V6 bensin) har ett allvarligt typfel så den ska man nog undvika.
"Felet rör balansaxelns drev till kamkedjan som slits i förtid, troligtvis på grund av för klent material eller dålig härdning. När kuggarna slits hamnar partiklar i oljan. Följden kan bli motorras."
V6:an var ju en "kapad" V8 med 90° vinkel och behövde därför en balansaxel. Gäller ju inte V8:an dock så den är nog ett bättre köp på alla sätt!
"Felet rör balansaxelns drev till kamkedjan som slits i förtid, troligtvis på grund av för klent material eller dålig härdning. När kuggarna slits hamnar partiklar i oljan. Följden kan bli motorras."
V6:an var ju en "kapad" V8 med 90° vinkel och behövde därför en balansaxel. Gäller ju inte V8:an dock så den är nog ett bättre köp på alla sätt!
Re: w211 E500
W211 var väl helt OK kvalitetsmässigt (skyhögt bättre än W210!) men allra bäst är W212. Men andra pengar än de du nämnet, speciell om man vill ha V8. Jag har är inne på min andra W212 och har inte haft ett enda litet fel på totalt 7 år!
Var lite rädd ett tag att luftfjädringen läckte då bilen vid ett par gånger stått lågt efter den parkerats. Men hände bara två gånger och senaste månaderna har den funkat som vanligt och sjunker inte ihop även om den står parkeraf några dagar i sträck.
Var lite rädd ett tag att luftfjädringen läckte då bilen vid ett par gånger stått lågt efter den parkerats. Men hände bara två gånger och senaste månaderna har den funkat som vanligt och sjunker inte ihop även om den står parkeraf några dagar i sträck.
Re: w211 E500
Tycker 350 är en härlig motor. Var stor skillnad mot 280. klart det skiljer väl en 40 häst.
Re: w211 E500
Finns det 500 i w212? Menar en vanlig,inte AMG modeller
Re: w211 E500
JQ wrote:M272 (350 V6 bensin) har ett allvarligt typfel så den ska man nog undvika.
"Felet rör balansaxelns drev till kamkedjan som slits i förtid, troligtvis på grund av för klent material eller dålig härdning. När kuggarna slits hamnar partiklar i oljan. Följden kan bli motorras."
V6:an var ju en "kapad" V8 med 90° vinkel och behövde därför en balansaxel. Gäller ju inte V8:an dock så den är nog ett bättre köp på alla sätt!
Men jag undrar om inte V8:an har liknande problem, de är ju i grunden samma motor;
http://www.mercedesmedic.com/check-my-m ... n-m272273/
FD; S320
Re: w211 E500
jabbal wrote:JQ wrote:M272 (350 V6 bensin) har ett allvarligt typfel så den ska man nog undvika.
"Felet rör balansaxelns drev till kamkedjan som slits i förtid, troligtvis på grund av för klent material eller dålig härdning. När kuggarna slits hamnar partiklar i oljan. Följden kan bli motorras."
V6:an var ju en "kapad" V8 med 90° vinkel och behövde därför en balansaxel. Gäller ju inte V8:an dock så den är nog ett bättre köp på alla sätt!
Men jag undrar om inte V8:an har liknande problem, de är ju i grunden samma motor;
http://www.mercedesmedic.com/check-my-m ... n-m272273/
M273 har ett omlänkningsdrev på samma plats som balansaxeldrevet i M272, men där måste man inte komma åt baksidan av motorn för byte. Alltså går det att fixa M273 utan att lyfta ut motorn ur bilen. Jobbet blir alltså något billigare.
Re: w211 E500
snepo wrote:Finns det 500 i w212? Menar en vanlig,inte AMG modeller
Ja, W212 E500 har 4,7l twinturbo, samma som sena W221 och W222 S500 fast något nertrimmad (typ 410 hästar i stället för 435 eller nåt sånt har jag för mig). Det är nog den "optimala" E-klassen för mig, AMG-modellerna är för hårda och sportiga för min smak. I alla fall i en familjebil vill jag ha maximal komfort.
Jag är lite sugen på.att byta min W212 E350cdi mot en W212 E500. En facelift Elegance (vanlig grill och stjärna på huven) kombi, svårt att hitta men de dyker upp då och då på mobile.de.
Re: w211 E500
JQ wrote:snepo wrote:Finns det 500 i w212? Menar en vanlig,inte AMG modeller
Ja, W212 E500 har 4,7l twinturbo, samma som sena W221 och W222 S500 fast något nertrimmad (typ 410 hästar i stället för 435 eller nåt sånt har jag för mig). Det är nog den "optimala" E-klassen för mig, AMG-modellerna är för hårda och sportiga för min smak. I alla fall i en familjebil vill jag ha maximal komfort.
Jag är lite sugen på.att byta min W212 E350cdi mot en W212 E500. En facelift Elegance (vanlig grill och stjärna på huven) kombi, svårt att hitta men de dyker upp då och då på mobile.de.
Ja de vore nåt. 400 hästar,smakar gott
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 14 guests