Bilstereo-fråga

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Bilstereo-fråga

Postby JQ » Tue 02 Apr, 2019 22:25

Håller på att montera ny stereo i gammel-Mercan (W123). Har bytt ut originalradion mot en modern Bluetooth-stereo och monterat nya högtalare i originaluttagen i instrumentbrädan Jag har köpt en liten aktiv subwoofer också som jag ska placera under framsätet (blir så väldigt klen bas annars då jag inte har några bakhögtalare).

I alla fall... när jag läser manualen står det att jag ska koppla subwoofer direkt till batteriet, och jorden till en jordpunkt med max 0,8m kabel. Men det vore enklare för mig att ta både 12V och jord från samma kablar som jag använder till stereon. Jag måste ju ändå dra signalkabel från stereon till subwoofer och då kan jag lika gärna dra två kablar till. Men spelar det nån roll tror ni? Finns det nån risk att original kabeldragning (12V och jord) till stereon är för klen? Jag tänker att det inte borde spela nån roll, så mycket ström drar väl inte en liten subwoofer även om det ser ut att vara rätt tunna kablar? Tror den är specad 250W så det borde väl bli 20A typ.

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Bilstereo-fråga

Postby pasi » Thu 04 Apr, 2019 14:19

dra riktiga kablar till subben och jorda nära den. Med för klena kablar tappar du i "tryck" på basen för det är ju så att ju mer den jobbar och desto djupare bas du har desto mer effekt behöver den. Med för klena kablar så kommer den att "svacka" och inte ge fullt pga strömspikarna som uppstår.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests