4matic problem?

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
återfall
Proffs
Proffs
Posts: 214
Joined: Wed 29 Apr, 2009 08:50
Location: åkersberga

4matic problem?

Postby återfall » Mon 03 Aug, 2020 22:03

Googlat runt angående trubbel och problem med 4matic..verkar ganska förskonat,eller är det nåt man ska tänka på och vara skraj för på tex en bil från 2013 och nyare? Hur funkar 4matic,är det mycket som kan strula?

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: 4matic problem?

Postby Feliks » Tue 04 Aug, 2020 19:10

Känns inte som om det finns några kända typfel, kollade också en del innan jag köpte min.

Dock är fördelningslådan bytt vid 12 000mil på min men känns som en tillfällighet. Även motorn är bytt på garanti (helt ny utbytesmotor efter 1 år) så allt kan hända men är nog inget som bör avskräcka från köp då det är väldigt ovanligt.
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

återfall
Proffs
Proffs
Posts: 214
Joined: Wed 29 Apr, 2009 08:50
Location: åkersberga

Re: 4matic problem?

Postby återfall » Tue 04 Aug, 2020 21:52

kul,(eller jobbigt),att du feliks pratar om fördelningslådan.. aldrig hört om något sånt problem på 4matic.. berätta gärna mer,eller tipsa var jag ska läsa. min grund i denna fråga? hade en glk,som jag saknar,har nu en bmw 320d xdrive,upplever att jag har bekymmer med just fördelningslådan,utredning startar på torsdag.. nix,ingen fler bmw iaf...

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: 4matic problem?

Postby Feliks » Wed 05 Aug, 2020 17:39

Misstänker att ägaren innan mig i Tyskland hade extrem otur med bilen. Har fått dokument utskriva från MB och det är 78 punkter loggade på lite drygt 3,5år.

Kollade lite mer noggrant nu och ser ut som att även automatlådan är utbytt vid 10 900 mil med texten (växellådsoljan bränd/förkoksad). Teorin är då att man bytte automatlådan och sedan efter drygt 1000 mil till tvingades man byta även fördelningslådan.

Känns logiskt så dom delar olja. Finns även någon notis i samband med detta ”kardanaxel/fördelningslåda/framaxel” följt av massa ”?????” Sen avslutas det med ”lånebil”.

Sen efter 400 mil -> ”skjutmuff kardanaxel sitter fast” 600 mil senare -> ”kardanaxel/växellåda/bakaxel obalans”.

Hittar inget att läsa om problem med fördelningslådan oberoende om sökningen är på svenska/tyska/engelska så du kan nog vara lugn!
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests