Automatlåda och tungt släp, inte köra på högsta växeln?

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Automatlåda och tungt släp, inte köra på högsta växeln?

Postby Bateman » Tue 08 Sep, 2020 12:45

Har hört att vissa säger att det är bra att ha växellådan i läge 4 istället för D (femväxlad automat) om man drar ett tungt släp eller husvagn. Detta skulle minska belastningen på lådan och det skulle vara mindre risk att oljan blir så het att den kokar. De flesta Mercedes med 5-växlade automater har väl en kylare för oljan, så det kanske inte är ett problem egentligen.

Vore kul att höra vad ni har för åsikt om detta, och hur ni brukar göra? :-)

von_pro
Medlem
Medlem
Posts: 55
Joined: Tue 17 Jun, 2008 16:14

Re: Automatlåda och tungt släp, inte köra på högsta växeln?

Postby von_pro » Sun 13 Sep, 2020 14:27

Nja skulle låta den vara i D så mycket som möjligt. Är väl om släpet är så tungt, att det hoppar onödigt mycket fram och tillbaks mellan stegen jag skulle låst den på 4:an istället.

Drar mycket tunga släp på jobbet, då visserligen med en Navara. Där brukar jag bara frångå D:Läget om det t,ex är stadstrafiksfart och kommer en brant backe, då kan jag växla ner några steg innan backen manuellt för att slippa få dem när det går som tyngst uppför. Eller om det är motorvägsfart kommer en bra nedförsbacke kan jag hoppa ner något steg för att slippa enbart bromsa mig ner för backen.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Automatlåda och tungt släp, inte köra på högsta växeln?

Postby Marie » Sun 13 Sep, 2020 15:12

Det beror väl lite på vad man menar med backig väg?
Jag är ju van vid alpvägar, och där spärrar jag definitivt lådan, både med och utan släp, för att slippa uppväxlingar vid gasuppsläppet inför varje hårnålskurva.
Nedför gör jag det också ofta, och definitivt alltid när jag har obromsad 750 kg släpkärra, trots att jag har både stålomspunna teflonbromsslangar och byter bromsvätska komplett vartannat år. Har man en gång upplevt kokande bromsvätska och överlevt, så är man försiktig...

Jag säger alltså "använd växelväljarpaken!!!!"
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Re: Automatlåda och tungt släp, inte köra på högsta växeln?

Postby Bateman » Wed 16 Sep, 2020 00:52

Tack för intressanta synpunkter! :-)


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests