Distronic blivit oanvändbar?

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Distronic blivit oanvändbar?

Postby Bateman » Tue 28 Sep, 2021 13:02

Har Distronic i min W211. Det är alltså den första versionen som även sitter i R230 och W220.

Problemet är att den ganska ofta störs ut och stängs av när man möter andra bilar (piper till och bilen saktar in med ett litet ryck). Förmodligen har de andra bilarna någon utrustning som opererar på liknande frekvenser.

Detta gör Distronicen nästintill oanvändbar. Ännu värre är att den inte går att stänga av och köra med en vanlig farthållare.

Ska det vara så här? Har inga felkoder. Tveksamt om en kalibrering hos Mercedes skulle hjälpa?

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 191
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: Distronic blivit oanvändbar?

Postby Etoda » Wed 29 Sep, 2021 20:45

Den råkar inte bara ha gått sönder, blivit felriktad eller har behov av att kalibreras på något sätt?

Det är ju ingen nödvändighet att det blir en felkod bara för att något är fel. En felkod förutsätter att "datorn" (styrenheten) korrekt självdiagnostiserar sig, vilket inte alltid är fallet.
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Audi E-tron -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...

Turre
Proffs
Proffs
Posts: 258
Joined: Wed 18 Jul, 2012 23:52
Location: Sandviken

Re: Distronic blivit oanvändbar?

Postby Turre » Wed 06 Oct, 2021 00:30

du kan försöka justera radarn själv. Lite gran åt höger och känna efter, sitter i fronten bakom MB emblemet. Vill du kalibrera, Carglas har utrusning och flesta fall kunskap. Se till att avståndsrullen är i mittläge
Turre

Turre
Proffs
Proffs
Posts: 258
Joined: Wed 18 Jul, 2012 23:52
Location: Sandviken

Re: Distronic blivit oanvändbar?

Postby Turre » Wed 06 Oct, 2021 00:30

du kan försöka justera radarn själv. Lite gran åt höger och känna efter, sitter i fronten bakom MB emblemet. Vill du kalibrera, Carglas har utrusning och flesta fall kunskap. Se till att avståndsrullen är i mittläge
Turre

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Re: Distronic blivit oanvändbar?

Postby Bateman » Thu 07 Oct, 2021 13:12

Tack för svaren. Hade ingen aning om att Carglass kan kalibrera, det ska jag kolla upp. MB sa att det förmodligen inte gick att göra något åt att den störs ut. Tidigare sa dem att en kalibrering skulle kosta uppskattningsvis fyra till fem tusen, vilket känns lite ovärt om det ändå inte skulle hjälpa.

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Re: Distronic blivit oanvändbar?

Postby Bateman » Sat 08 Jan, 2022 23:55

Turre wrote:du kan försöka justera radarn själv. Lite gran åt höger och känna efter, sitter i fronten bakom MB emblemet. Vill du kalibrera, Carglas har utrusning och flesta fall kunskap. Se till att avståndsrullen är i mittläge
Turre


Jag pratade med Carglass och de påstod att de inte har utrustning och tillåtelse från Mercedes att kalibrera Distronic.

Men jag får testa lite själv då och se hur det går. :-)


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests