Vad är fördelen med Kamaxelrem?

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
User avatar
Mugge
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 104
Joined: Tue 25 Nov, 2003 03:55
Location: Göteborg

Vad är fördelen med Kamaxelrem?

Postby Mugge » Sun 22 Aug, 2004 11:55

Denna fråga rör väl inte MB specifikt utan motorkonstruktion rent genrellt....

Varför kör man med Kamrem i vissa motorer? Varför kör man inte med kamkedja överallt?

Vad jag kan komma på så ser jag bara fördelar med kamkedja istället för rem... så hur kommer det sig att man har kamrem i vissa bilar?

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Postby Mercedes-Benz » Sun 22 Aug, 2004 12:01

Fördelen med rem är väl att det är en billigare konstruktion!!!
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

User avatar
Mugge
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 104
Joined: Tue 25 Nov, 2003 03:55
Location: Göteborg

Postby Mugge » Sun 22 Aug, 2004 12:08

ja det skulle vara det i så fall...

men med tanke på hur ofta man behöver byta rem + spännare så är det en dyr konstruktion tycker jag....

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Postby Mercedes-Benz » Sun 22 Aug, 2004 12:30

Mugge wrote:men med tanke på hur ofta man behöver byta rem + spännare så är det en dyr konstruktion tycker jag....


Inte för bilfabrikanten!! Han har en billigare konstruktion + att han får in mer pengar på reservdelar!!
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

User avatar
Eke
Expert
Expert
Posts: 485
Joined: Tue 01 Jul, 2003 17:43
Location: Sweden

Postby Eke » Sun 22 Aug, 2004 12:47

Fördelen med rem är väl att motorn blir lite tystare oxå!
E320 Avantgarde-98

User avatar
hink
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 396
Joined: Mon 09 Feb, 2004 22:09
Location: Göteborg

Postby hink » Sun 22 Aug, 2004 13:04

Och har du tur när den går av så blir det inga skador alls jmf med kedja som kan slå sönder en del.

En del bmw ska väl bytas vid 4000 eller nåt men det är ju vanligare att byta nånstans kring 8000 och brukar inte kosta särskilt mkt, inte på de bilar jag haft iaf, kring 500kr (volvo460 :oops: )
260E -91, såld, borta. :cry:
"Att man är paranoid innebär ju inte att man inte är förföljd." -Woody Allen

User avatar
Mugge
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 104
Joined: Tue 25 Nov, 2003 03:55
Location: Göteborg

Postby Mugge » Sun 22 Aug, 2004 13:59

hink wrote:Och har du tur när den går av så blir det inga skador alls jmf med kedja som kan slå sönder en del.

En del bmw ska väl bytas vid 4000 eller nåt men det är ju vanligare att byta nånstans kring 8000 och brukar inte kosta särskilt mkt, inte på de bilar jag haft iaf, kring 500kr (volvo460 :oops: )


När kamrem går av så resulterar det nästan alltid i att man får krökta ventiler och sprukna kolvar... DYRT!

Sedan 93 har alla BMW kamkedja (med undantag för de 4 cyl modellerna)
tror det var vid 94 då även de 4 cyl motorerna fick kedja....

Normalt bytesintervall på BMWs motorer är 8000 mil med undantag från en motorserie, M40 (88 - 94). Den raka 4:a som sitter 316i, 318i, 518i (E34). Den motorn har en felkonstruerad topp som gör att trycket på kamaxeln blir dubbelt så stort som det ska vara och därför slits även kamremmen dubbelt så fort, därför har man sänkt bytesintervallet från 8000 mil till 4000 mil.

att den blev tystare med kamrem visste jag inte...

User avatar
hink
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 396
Joined: Mon 09 Feb, 2004 22:09
Location: Göteborg

Postby hink » Sun 22 Aug, 2004 14:04

Att det blir skador på kolvar och topp är inte alls säkert med lite tur, många ford och volvo(vem bryr sig?) klarar sig utmärkt. :-)
260E -91, såld, borta. :cry:

"Att man är paranoid innebär ju inte att man inte är förföljd." -Woody Allen

User avatar
MB300SE
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 373
Joined: Mon 09 Aug, 2004 02:24
Location: Råneå
Contact:

Postby MB300SE » Sun 22 Aug, 2004 14:04

gummi skramlar ju inte på samma sätt som metall :-)
Fins även bilar med kedja som man kan få krökta ventiler i om kedjan går pluss att om kjedjan far kan det slå sönder allt fram på motorn typ vattenpump med mera som sitter nära!
Dom visa mänen följer stjärnan, så gjorde dom redan för drygt 2000 år sedan...
280 CDI 06
300 SE -87 såld
300 E -86 såld
Mattias -74

User avatar
hink
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 396
Joined: Mon 09 Feb, 2004 22:09
Location: Göteborg

Postby hink » Sun 22 Aug, 2004 14:09

MB300SE wrote:gummi skramlar ju inte på samma sätt som metall :-)
Fins även bilar med kedja som man kan få krökta ventiler i om kedjan går pluss att om kjedjan far kan det slå sönder allt fram på motorn typ vattenpump med mera som sitter nära!


Kolv/topp problem kan man få oavsett, det jag menade är att med rem KAN man med lite tur bara byta rem och köra vidare.
260E -91, såld, borta. :cry:

"Att man är paranoid innebär ju inte att man inte är förföljd." -Woody Allen

User avatar
Mugge
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 104
Joined: Tue 25 Nov, 2003 03:55
Location: Göteborg

Postby Mugge » Sun 22 Aug, 2004 14:13

Sant... en del VW kan klara rembrott utan skador med...

Även sant att kedja orsakar mycket skada om de går av... men det börjar rassla rätt mkt innan den hoppar över...

Den enda gången jag har sett att kedjan orsakat skada är när en kedjan kuggade över en gång för en kompis (dock en hoj och inte bil), men där var det bara att köpa nya kolvar och ventiler...

Själv är jag snabb med att byta kamrem, och jag gör jobbet själv så blir det rätt billigt.... men jag har bekanta som har varit med om rembrott och då har det antingen lett till skrotning eller att man har fått köpa en ny motor...

själv försöker jag köpa bilar med kedja...

User avatar
MB300SE
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 373
Joined: Mon 09 Aug, 2004 02:24
Location: Råneå
Contact:

Postby MB300SE » Sun 22 Aug, 2004 14:16

jo det är klart, med kjedja räcker det inte med lite tur för att det ska räcka med att byta kjedja för att kunna köra!
Man måste ha en sjuhelsikes tur utöver det vanliga och den turen har aldrig jag haft och kommer inte heller att få :-)
Går nått sönder för mig så kommer alla följdfel som kan tänkas på samma gång :-(
Dom visa mänen följer stjärnan, så gjorde dom redan för drygt 2000 år sedan...
280 CDI 06
300 SE -87 såld
300 E -86 såld
Mattias -74

User avatar
Mugge
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 104
Joined: Tue 25 Nov, 2003 03:55
Location: Göteborg

Postby Mugge » Sun 22 Aug, 2004 14:21

MB300SE wrote:jo det är klart, med kjedja räcker det inte med lite tur för att det ska räcka med att byta kjedja för att kunna köra!
Man måste ha en sjuhelsikes tur utöver det vanliga och den turen har aldrig jag haft och kommer inte heller att få :-)
Går nått sönder för mig så kommer alla följdfel som kan tänkas på samma gång :-(


Visst håller med... när en grej går sönder så ska det ju ta med sig så mkt som möjligt i fallet.... lagen om alltings j-vlighet du vet... :wink:

Men jag har sett bilar som rullat 60 - 70 000 mil med original kedja.... gamla taxi mercor tex.... kedja håller väl i evigheter bara den är tillräckligt spänd...

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Postby Mercafreaket » Sun 22 Aug, 2004 15:42

Mugge wrote:Men jag har sett bilar som rullat 60 - 70 000 mil med original kedja.... gamla taxi mercor tex.... kedja håller väl i evigheter bara den är tillräckligt spänd...

bara man håller service så att smörjhål till kedja inte sätts igen har jag fått förklarat för mig
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
Mugge
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 104
Joined: Tue 25 Nov, 2003 03:55
Location: Göteborg

Postby Mugge » Sun 22 Aug, 2004 15:50

Att man sköter servicen är givetvis underförstått... :-D


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests