Roterande tomgångsmotor djävlas

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
Björka

Roterande tomgångsmotor djävlas

Postby Björka » Wed 29 Sep, 2004 22:48

Ännu ett bekymmer.. :2gunfire: tomgången är konstant för hög..uppåt 2000rpm.. drar jag ut kontakten till den roterande tomgångsmotorn så sjunker den till 700 rpm mäter jag på kontakten så ligger där 12v konstant oavsett kall eller varm motor :oops:
Är hela styboxen åt helvete nu eller vad :cry:

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Postby Mercafreaket » Thu 30 Sep, 2004 16:30

där har jag präxis samma problem på min 2.6 vetefaen va de är
har rivit mig i skallen nästan blodig över de där o halvt dunkat sönder huvudet i toppkåpan :evil:
lika fullt vill de inte fungera :wink:
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

Björka

Postby Björka » Thu 30 Sep, 2004 19:10

Vad jag förstår så är det en hel del olika faktorer som påverkar styrboxen så att den aktiverar tomgångsmotorn.
Temp, Belastning på motorn typ AC osv...om inget av de vilkoren är uppnått så återstår väl endast boxen själv
Jag har endast Haynes rep. bok och den saknar tyvärr beskrivningar och elschemor som är värda något i detta samanhang.

Den "bibel" som mercaverktäderna har vore inte fel att äga nu..någon med tips??

Sundman

Postby Sundman » Thu 30 Sep, 2004 22:46

Ett tips är att kolla mikrobrytaren och trottelbrytarna så att dom funkar. Dom säger till styrboxen att man har släppt på gasen och att det är dags att stabilisera tomgången till normalt. Jag hade samma symtom, fast kommande och gående. Testade det mesta, men det var svårsökt fel. Om man kopplade bort tomgångsmotorn så var tomgången normal vid varm motor men obefintlig kall, så det var inte något alternativ, testade att koppla bort andra brytare (för att felsöka) men det gav bara dåliga kallstartsegenskaper och liknande... Insåg efter tips på ett am. forum att det nog skulle vara mikrobrytaren som var glapp. Så jag testade en gång när motorn gick på för hög tomgång (runt 1700 varv eller så) - helt enkelt så kortslöt jag brytaren (mikrobrytaren på gaslänkaget mellan instpruningen och gasvajern) å tro på f-n när moton gick ner på normal tomång, efter byte av den brytaren så har felet aldrig kommit igen. Lycka till!

Björka

Postby Björka » Thu 30 Sep, 2004 23:58

Har kollat dom två brytarna och dom tycks fungera :roll: ändå kvarstår problemet..kan förstås vara så att signalen försvinner på vägen från givarna till styrboxen även om det känns lite osannolikt... ska kolla även det

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Postby Mercafreaket » Fri 01 Oct, 2004 00:12

min microbrytare fungerar men vilken trottelgivare e de? är det den på bränslehuvudet eller är det på "spjället" som sitter ihop med bränslehuvudets gummistos?
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

Björka

Postby Björka » Fri 01 Oct, 2004 09:06

Det är den givare som sitter på spjället. den ska känna av att spjället lämnar tomgångsläget resp ligger i fullgasläget.

På tal om den andra givaren på bränslehuvudet den har en ställskruv på baksidan, vad justerar man med den?

Sundman

Postby Sundman » Fri 01 Oct, 2004 12:00

Mercafreaket wrote:min microbrytare fungerar men vilken trottelgivare e de? är det den på bränslehuvudet eller är det på "spjället" som sitter ihop med bränslehuvudets gummistos?


Den senare, känner av läget på själva spjället.... ("nollläge" och fullgas, däremellan så ger den ingen signal, det är en treläges brytare med två stycken lägen med sluten krets (två olika kretsar) och annars bruten krets)

Sundman

Postby Sundman » Fri 01 Oct, 2004 12:02

Björka wrote:Har kollat dom två brytarna och dom tycks fungera :roll: ändå kvarstår problemet..kan förstås vara så att signalen försvinner på vägen från givarna till styrboxen även om det känns lite osannolikt... ska kolla även det


Ok, här är en kille som har koll på vad han gör alltså :-)

Gör det, med ett bra elschema så kommer man långt, jag kommer inte ihåg vilka nummer på styrdonskontakten som de där brytarna lämnar sina signaler...

Björka

Postby Björka » Fri 01 Oct, 2004 13:53

Det är det schemat jag gärna vill ha nu.. :-( :-(

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Postby Mercafreaket » Fri 01 Oct, 2004 14:59

kolla här http://autolib.diakom.ru:8001/CAR/Merce ... S/3135.pdf
obs samma motor och sprut
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

Björka

Postby Björka » Fri 01 Oct, 2004 16:37

:hello1: Man bugar o bockar :lol:
Mycket snällt! Hur hittar ni allt??

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Postby Mercafreaket » Fri 01 Oct, 2004 17:04

Björka wrote::hello1: Man bugar o bockar :lol:
Mycket snällt! Hur hittar ni allt??

en konst vettö ;)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
brolle87
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Sun 28 Jan, 2007 22:16
Location: krokom- jämtland

Postby brolle87 » Sun 04 Mar, 2007 19:55

har precis samma problem på min 300ce-88.
jag gjorde precis lika och dog ut kontakten och tomgången gick ner.
jag testade tomgångsmotorn och det är inget fel på den.
jag pillade på mikrobrytarn och då varvade motorn upp och sen pillade jag tillbaks den och då gick den ner, så då är det väl inget fel där.
var sitter styrboxen då?
hur kan man testa om den funkar
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests