När det nu blev kallt för första gången, har haft en annan bil två vintrar, så blev det lite si och så med startvilligheten.
Grävde lite i inställningarna och hitade en nolla i rutan "coil chargetime added at 6V", satte dit en trea och det verkar hjälpa, gav den lite mera startbränsle vid kyla också så får vi se, det ska bli -20 inatt så imorgon gör vi ett prov igen.
Annars, ja, den går...ska nog bygga om till wastespark, mest för att slippa byta svindyra fördelarlock, men det får nog bli lite varmare först.
VEMS i brukshinken, skroten nästa...sista resan avklarad.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: VEMS i brukshinken, de e kallt...
Tjena, hur löste du spridaranslutningen i insuget?
Måste själv låta någon svarva hylsor till mig men det går lite trögt ..
Måste själv låta någon svarva hylsor till mig men det går lite trögt ..
Re: VEMS i brukshinken, de e kallt...
Jag var uppe i sälen under nyår med 2,3an, de var kallt nått in i H-vette på vägen upp med rekordet -29°c i norra värmland....
Bilen drog mer bränsle än normalt 1,10 isf 0,78, men de anser jag den borde göra när de é så satans kallt ute.
Men att den skulle vara svårstartad under -20°c kan jag inte hålla med om, de är nog mer eller mindre batterit som får bli skurken där för min del....
Jesper Maxade min tabell på kallstart, å de verkar funka till -15°c ungefär, men i sälen kom jag på knepet att vrida
till tändningsläge tills att pumpen slutade gå, sen vred av, sen på igen + starta! då hoppar den igång direkt! (gissar på att den får
två bränsle duttar vid detta sätt)
Annars har jag inget att invända mot vemsets funktion i riktigt sträng kyla!
Bilen drog mer bränsle än normalt 1,10 isf 0,78, men de anser jag den borde göra när de é så satans kallt ute.
Men att den skulle vara svårstartad under -20°c kan jag inte hålla med om, de är nog mer eller mindre batterit som får bli skurken där för min del....
Jesper Maxade min tabell på kallstart, å de verkar funka till -15°c ungefär, men i sälen kom jag på knepet att vrida
till tändningsläge tills att pumpen slutade gå, sen vred av, sen på igen + starta! då hoppar den igång direkt! (gissar på att den får
två bränsle duttar vid detta sätt)
Annars har jag inget att invända mot vemsets funktion i riktigt sträng kyla!
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: VEMS i brukshinken, de e kallt...
vic viper wrote:Tjena, hur löste du spridaranslutningen i insuget?
Måste själv låta någon svarva hylsor till mig men det går lite trögt ..
En fullösning, lindade spridarna med vulktejp. Det funkar, men man måste vara lite noga med hur man lindar.
Svarvning av hylsor står på att-göra-listen, det jag kommit på som ingen annan har nämnt i sammanhanget är att använder man original tomgångsmotor så kommer tomgångsluften i en halvmånformad slits i ovankant på spridarhålet.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: VEMS i brukshinken, de e kallt...
Jovani wrote:Jag var uppe i sälen under nyår med 2,3an, de var kallt nått in i H-vette på vägen upp med rekordet -29°c i norra värmland....
Bilen drog mer bränsle än normalt 1,10 isf 0,78, men de anser jag den borde göra när de é så satans kallt ute.
Men att den skulle vara svårstartad under -20°c kan jag inte hålla med om, de är nog mer eller mindre batterit som får bli skurken där för min del....
Jesper Maxade min tabell på kallstart, å de verkar funka till -15°c ungefär, men i sälen kom jag på knepet att vrida
till tändningsläge tills att pumpen slutade gå, sen vred av, sen på igen + starta! då hoppar den igång direkt! (gissar på att den får
två bränsle duttar vid detta sätt)
Annars har jag inget att invända mot vemsets funktion i riktigt sträng kyla!
Har upptäckt att mina tempgivare är tokigt kalibrerade, på förmiddagen idag så visade insugstempen -6 och vatten -8, eller om det var tvärs om, när det varit -25 på natten och -17 när jag kollade. Borde varit kallare även om bilen användes vid femtiden dagen innan.
Batteriet är nog på upphällningen också, orkar inte mala länge och visar 11,5 volt med tändning på och sjunker som en sten när man vrider på starten så där är nog den stora boven, men efter lite motorvärmare hoppade den igång.
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: VEMS i brukshinken, de e kallt...
Jovani wrote:Jag var uppe i sälen under nyår med 2,3an, de var kallt nått in i H-vette på vägen upp med rekordet -29°c i norra värmland....
Bilen drog mer bränsle än normalt 1,10 isf 0,78, men de anser jag den borde göra när de é så satans kallt ute.
???
Min 230TE med KE ligger på litern i detta köldväder..., Farsans E230 W210 -96 drar under litern i samma klimat. Tycker inte att det lät riktigt billigt med 1.1 till sälen men det är jag det.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: VEMS i brukshinken, de e kallt...
Mercafreaket wrote:Tycker inte att det lät riktigt billigt med 1.1 till sälen men det är jag det.
De var första gången jag har varit ute å kört med riktigt, riktigt kallt väder med vemset...
Föregårnde år har den legat på 0,78, men de var runt -15°c
Å de är ju en del skilnad på ke å elektroniskt när det elektroniska även avväger luft & kylvätska när den
beräknar optimal effekt för motorn..
På vägen hem från Sälen så kom man 58mil på tanken med samma last & packning, Så ja, temperaturen spelar en stor roll när det kommer till bränsleförbrukningen på "mekaniska" sprut eller elektroniska, tyvärr....
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Re: VEMS i brukshinken, de e kallt...
Mercafreaket wrote: Farsans E230 W210 -96 drar under litern i samma klimat. Tycker inte att det lät riktigt billigt med 1.1 till sälen men det är jag det.
Den har oxå en cirkulationspump som kringår kylaren....
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Re: VEMS i brukshinken, de e kallt...
Jag kanske verkar dum men visst använder väl ändå KE jet lufttemp och kyltemp vid beräkning av styrningen till tex det elektroniska bränsleinställningsdonet-med andra faktorer som medverkar till just den för tillverkaren optimala effekten för tillfället.
Cirkulationspumpen har väl inte något med kylan ute att göra med eller?? rätta mig om jag har fel...
Cirkulationspumpen har väl inte något med kylan ute att göra med eller?? rätta mig om jag har fel...
2,5-16 (3,2-24) min lilla hobby
2,5-16 tjejens pärla
Hyundai Terracan vinterbilen
E320T CDI -00
Jerry Kjellgren
2,5-16 tjejens pärla
Hyundai Terracan vinterbilen
E320T CDI -00
Jerry Kjellgren
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: VEMS i brukshinken, de e kallt...
201 035 wrote::?: Jag kanske verkar dum men visst använder väl ändå KE jet lufttemp och kyltemp vid beräkning av styrningen till tex det elektroniska bränsleinställningsdonet-med andra faktorer som medverkar till just den för tillverkaren optimala effekten för tillfället.
Cirkulationspumpen har väl inte något med kylan ute att göra med eller?? rätta mig om jag har fel...
Alldeles riktigt, Motortempgivare och lufttempgivare, dessutom på bränslehuset sitter en potentiometer som läser av luftvågens läge, samt lambdasond om det finns på årsmodellen.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Mr-sportline
- Guru
- Posts: 2768
- Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
- Location: Kiruna
- Contact:
Re: VEMS i brukshinken, de e kallt...
Mercafreaket wrote:201 035 wrote::?: Jag kanske verkar dum men visst använder väl ändå KE jet lufttemp och kyltemp vid beräkning av styrningen till tex det elektroniska bränsleinställningsdonet-med andra faktorer som medverkar till just den för tillverkaren optimala effekten för tillfället.
Cirkulationspumpen har väl inte något med kylan ute att göra med eller?? rätta mig om jag har fel...
Alldeles riktigt, Motortempgivare och lufttempgivare, dessutom på bränslehuset sitter en potentiometer som läser av luftvågens läge, samt lambdasond om det finns på årsmodellen.
sen så finns en potentiometer i gasspjället.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: VEMS i brukshinken, skroten nästa...
Det är nu (tyvärr?) färdigåkt med denna bil, tidens tand, har tagit sitt.
Den skulle kunna gå ett par år till, men man måste orka...har lessnat på att tokskruva med bruksbilen.
Den skulle kunna gå ett par år till, men man måste orka...har lessnat på att tokskruva med bruksbilen.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: VEMS i brukshinken, skroten nästa...
Bilens sista resa gick nu i början på denna vecka, till Nisses Bilskrot i Åtvidaberg.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: VEMS i brukshinken, skroten nästa...sista resan avklarad.
Hittade den här gamla tråden igen...
Finns VEMS kvar? Nån som kör med det i en bruksbil?
Vad gör de som skrev i forumet idag?
Finns VEMS kvar? Nån som kör med det i en bruksbil?
Vad gör de som skrev i forumet idag?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: VEMS i brukshinken, skroten nästa...sista resan avklarad.
Vems finns, men oxå många andra likvärdig eller bättre.
Frågan idag är väll vad som behövs för att klara en besiktning.
Maxxecu, autronic, Trijekt mm har fina saker som är mer plug&play idag än för 10år sen. Vissa har t.o.m auto config på bränsle tändning...!
Frågan idag är väll vad som behövs för att klara en besiktning.
Maxxecu, autronic, Trijekt mm har fina saker som är mer plug&play idag än för 10år sen. Vissa har t.o.m auto config på bränsle tändning...!
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 13 guests