torake wrote:KOWALSKI 1 wrote:då skall ju mekarna på den lokala Messaverkstan kunna klara av att finjustera AFR i STAR efter motorbytet, för dom har ju alla värden programmerat i STAR.
då blir en eftermarknadsjustering från trimfirmor som Chiptuning osv. onödigt att anlita när MBverkstaden har alla attribut tillhands tycker man?
MBverkstaden borde ju veta vad dom håller på med när dom tankar i annan programvara till min ECU via STAR?
säkrast är ju då att anlita en Messaverkstad som tunar allt inom MB's mätvärden för säker o trygg prestanda på bilen?
NEJ de kan inte finjustera AFR i Star. Mjukvaran har mappar för 4,3 liters motor och för 5,5 liters motor. Man kan välja en av dom med Star, men inte finjustera mapparna!
det var faen att att MB-verkstaden inte kan erbjuda finjustering i STAR.
det är ju bra att verkstaden kan lyfta ur min c43 mjukvara och ersätta med e55 mjukvara i min ECU genom att koppla till STAR, jag får då lösa finjusteringen på annat håll.
finns det att hitta optimeringsfirmor i Göteborgsområdet?
Bilsport tidningen hade alltid ett par sidor med olika adresslistor på trimfirmor i Sverige?
eftersom jag har den runda pluggen i motorrummet när man kopplar in en code-reader och inte en modern OBD ingång, måste man lyfta ur ECU och skicka iväg den för optimering?
vore ju smidigast om man kunde koppla in en dator och under körning optimera mjukvaran
det går väl inte att koppla upp en dator till min bil för att den är för gammel?