Vågar du köpa en begagnad motor?

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
KOWALSKI 1

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby KOWALSKI 1 » Tue 27 Jan, 2015 17:03

torake wrote:
KOWALSKI 1 wrote:då skall ju mekarna på den lokala Messaverkstan kunna klara av att finjustera AFR i STAR efter motorbytet, för dom har ju alla värden programmerat i STAR.
då blir en eftermarknadsjustering från trimfirmor som Chiptuning osv. onödigt att anlita när MBverkstaden har alla attribut tillhands tycker man?
MBverkstaden borde ju veta vad dom håller på med när dom tankar i annan programvara till min ECU via STAR?
säkrast är ju då att anlita en Messaverkstad som tunar allt inom MB's mätvärden för säker o trygg prestanda på bilen?




NEJ de kan inte finjustera AFR i Star. Mjukvaran har mappar för 4,3 liters motor och för 5,5 liters motor. Man kan välja en av dom med Star, men inte finjustera mapparna!


det var faen att att MB-verkstaden inte kan erbjuda finjustering i STAR.
det är ju bra att verkstaden kan lyfta ur min c43 mjukvara och ersätta med e55 mjukvara i min ECU genom att koppla till STAR, jag får då lösa finjusteringen på annat håll.
finns det att hitta optimeringsfirmor i Göteborgsområdet?
Bilsport tidningen hade alltid ett par sidor med olika adresslistor på trimfirmor i Sverige?

eftersom jag har den runda pluggen i motorrummet när man kopplar in en code-reader och inte en modern OBD ingång, måste man lyfta ur ECU och skicka iväg den för optimering?
vore ju smidigast om man kunde koppla in en dator och under körning optimera mjukvaran
det går väl inte att koppla upp en dator till min bil för att den är för gammel?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby torake » Tue 27 Jan, 2015 18:26

KOWALSKI 1 wrote:det är ju bra att verkstaden kan lyfta ur min c43 mjukvara och ersätta med e55 mjukvara i min ECU genom att koppla till STAR, jag får då lösa finjusteringen på annat håll.


Obs! jag kan inte LOVA att det är så, jag sade bara att det är så på M112.

KOWALSKI 1 wrote:eftersom jag har den runda pluggen i motorrummet när man kopplar in en code-reader och inte en modern OBD ingång, måste man lyfta ur ECU och skicka iväg den för optimering?
vore ju smidigast om man kunde koppla in en dator och under körning optimera mjukvaran
det går väl inte att koppla upp en dator till min bil för att den är för gammel?

Det är inte alls smidigast att optimera under körning, mappa en bil med typ 300Hk på allmän väg är inte att rekommendera, ganska farligt, eftersom du behöver göra upprepade fullgasaccelerationer på höga växlar dvs. 200+ Km/h eller åtminstone till varvstopp på trean och fyran!
Smidigast är att göra det i bänk där man kan be trycka plattan i mattan och låta bänken hålla rätt varvtal medan man justerar.

Styrenheten til min M112 -00 gick inte att byta programvara i genom diagnosuttaget, den fick de ta ur och plocka loss chippet för att programmera om.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

KOWALSKI 1

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby KOWALSKI 1 » Tue 27 Jan, 2015 18:31

om man är 2 personer i bilen?
den ene kör o den andre som pular med datorn passagerarsätet, det är ju bättre.

får fråga hos lokala messaverkstan om dom kan skifta mjukvara på min databox?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby Marie » Tue 27 Jan, 2015 18:36

KOWALSKI 1 wrote:om man är 2 personer i bilen?
den ene kör o den andre som pular med datorn passagerarsätet, det är ju bättre.


Ja, det var i varje fall så jag ändå trodde att du tänkt dig. Att du både skulle köra och mickla med datorn kunde jag definitivt inte föreställa mig. Sådana övningar har ö.h.t. inte på allmän väg att göra.

På hyrd avlyst motorbana eller i laboratorium/bromsbänk är det enda vettiga.

Har du inte råd att göra trimningen på ett vettigt och säkert sätt så skall du förbaske mig låta bli det helt och hållet. :evil:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Turre
Proffs
Proffs
Posts: 258
Joined: Wed 18 Jul, 2012 23:52
Location: Sandviken

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby Turre » Tue 27 Jan, 2015 19:09

Min w208 fick chippet utbytt, fick löda loss och dit med AMG med lite finjusteringar.
Skillnaden var märkbar. Synd bara att ha stoppet kvar på 260, programmeraren hittade inte stoppet
då blev det att i 240 åker sista växeln in och det är mycket kraft kvar, utan mätarfel
Turre

KOWALSKI 1

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby KOWALSKI 1 » Tue 27 Jan, 2015 19:32

Marie wrote:
KOWALSKI 1 wrote:om man är 2 personer i bilen?
den ene kör o den andre som pular med datorn passagerarsätet, det är ju bättre.


Ja, det var i varje fall så jag ändå trodde att du tänkt dig. Att du både skulle köra och mickla med datorn kunde jag definitivt inte föreställa mig. Sådana övningar har ö.h.t. inte på allmän väg att göra.

På hyrd avlyst motorbana eller i laboratorium/bromsbänk är det enda vettiga.

Har du inte råd att göra trimningen på ett vettigt och säkert sätt så skall du förbaske mig låta bli det helt och hållet. :evil:


jag formulerade mig nog inte tillräckligt bra i tidigare fråga?
man har ju sett hur vissa av turbogubbarna som pular med volvo o saab grejat med dator/programvara i sina bilar, de é farligt om man är ensam i bilen o grejar under färd.
jag skall inte fippla med motoroptimering, det får kunnigt folk göra åt mig.
måste först skrapa ihop pengar till en motor som skall hålkas i bilen.

KOWALSKI 1

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby KOWALSKI 1 » Tue 27 Jan, 2015 19:33

Turre wrote:Min w208 fick chippet utbytt, fick löda loss och dit med AMG med lite finjusteringar.
Skillnaden var märkbar. Synd bara att ha stoppet kvar på 260, programmeraren hittade inte stoppet
då blev det att i 240 åker sista växeln in och det är mycket kraft kvar, utan mätarfel
Turre


vikken firma anlitade du?
om dom inte hittade stoppet kan dom nog inte ha stor kunskap för att trolla med chipstrim?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby Marie » Tue 27 Jan, 2015 19:51

KOWALSKI 1 wrote:jag formulerade mig nog inte tillräckligt bra i tidigare fråga?
man har ju sett hur vissa av turbogubbarna som pular med volvo o saab grejat med dator/programvara i sina bilar, de é farligt om man är ensam i bilen o grejar under färd.
jag skall inte fippla med motoroptimering, det får kunnigt folk göra åt mig.
måste först skrapa ihop pengar till en motor som skall hålkas i bilen.


Att det finns diverse Volvo- och SAABdrägg som saknar allt vad förstånd heter vet vi väl tyvärr alla.

Jag hade bara förväntat mig mera vett hos någon som pysslar med så förnämliga bilar som Mercedes... :wink:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

KOWALSKI 1

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby KOWALSKI 1 » Tue 27 Jan, 2015 19:57

Marie wrote:
KOWALSKI 1 wrote:jag formulerade mig nog inte tillräckligt bra i tidigare fråga?
man har ju sett hur vissa av turbogubbarna som pular med volvo o saab grejat med dator/programvara i sina bilar, de é farligt om man är ensam i bilen o grejar under färd.
jag skall inte fippla med motoroptimering, det får kunnigt folk göra åt mig.
måste först skrapa ihop pengar till en motor som skall hålkas i bilen.


Att det finns diverse Volvo- och SAABdrägg som saknar allt vad förstånd heter vet vi väl tyvärr alla.

Jag hade bara förväntat mig mera vett hos någon som pysslar med så förnämliga bilar som Mercedes... :wink:


säkrast är att göra en optimering på rullande landsväg, det är väl vettigt nog för man vill inte riskera sitt o andras liv polisen gillar nog inte detta.

KOWALSKI 1

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby KOWALSKI 1 » Tue 27 Jan, 2015 23:30

kollade efter databoxar på skroten och jämförde sedan med tyska ebay
en M113.944 C43AMG från 98 och en M113.980 E55AMG från 98 har samma reservdelsnummer på databoxen = A0235456932
det måste ju innebära att båda bilarna har ecu innehållandes samma mjukvara fast för 2 olika motornummer 944/980?
jag förstår inte riktigt varför personer på utländska forum propsar på att man skall re-flash ecu'n när man i grund o botten använder sig av samma databox på dessa bilar c43 o e55?
man tycker ju att finjusteringen av AFR borde ju databoxen kunna hantera utan att behöva manipulera med eftermarknads mjukvara?

http://www.ebay.de/itm/Org-Mercedes-E-K ... 2a3f9ac845

http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d=23941051

Turre
Proffs
Proffs
Posts: 258
Joined: Wed 18 Jul, 2012 23:52
Location: Sandviken

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby Turre » Wed 28 Jan, 2015 01:02

herrarna i ITSFUN provade två gånger utan att lyckas ta bort spärret. Det är lite att åka mellan Sandviken och södra Stockholm, så jag gav upp. Jag betalade specifikt borttagning av spärret.
Turre

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby torake » Wed 28 Jan, 2015 10:06

KOWALSKI 1 wrote:man tycker ju att finjusteringen av AFR borde ju databoxen kunna hantera utan att behöva manipulera med eftermarknads mjukvara?


Nu skall jag försöka förklara så pedagogiskt jag kan så får vi se hur det går :lol:

I programmet finns det ett antal börvärden i en tabell, som väljs beroende på varvtal, gaspådrag och uppmätt luftmassa. Så här ser en sådan tabell typiskt ut:
Image
(nu är den här tabellen uttryckt som AFR så då behöver man ytterligare en mapp för den volymetriska verkningsgraden men skit i det för nu!)

Sedan finns det något som heter "fuel trim", som är just precis finjustering av AFR, det görs med hjälp av lambdasonden och är en siffra som anger hur mycket HELA tabellen skall förskjutas uppåt och neråt, denna är till för att anpassa till variationer i bränsletryck och tillverkningstoleranser i motorn etc etc.

Utöver detta så kan styrenheten operera i två lägen, "closed loop" och "open loop". Closed loop används vid vanlig körning kan man säga, varm motor och låg belastning, och då är det lambdasonden som bestämmer hur mycket bränsle som skall sprutas in - ECUn börjar med att ta tabellen ovan, plus fuel trim, sedan tittar den vad det blir för lambda och gör ytterligare justering för att hamna kring lambda 1.0 dvs AFR 14,7:1 för bensin.

MEN när du trycker plattan i mattan då gäller inte detta, utan då är det bara mappen och fuel trim som gäller - eftersom man nästan alltid har en smalbandslamda som inte kan tillförlitligt mäta AFR, plus att det är snabba puckar som gäller så lämnar man alltid closed loop.

Tillbaka till tabellen, "mappen". Den är gjord av tillverkaren, i ett motorlabb och speglar hur mycket bränsle en viss motor behöver, typiskt. Denna är olika för olika motorer, en 4,3 liters motor har inte samma mapp som en 5,5. OM det är så t.ex. att mappen för 4,3:an är flackare, dvs har lägre värden vid höga belastningar och varvtal än 5,5:an (troligt, eftersom den har mindre slagvolym) då blir inte mapp+fuel trim tillräckligt - motorn går för snålt.

Star kan INTE justera dessa mappar eftersom det inte finns någon ANLEDNING att justera dem. Mercedes har gjort mappen en gång och den gäller "för alltid" för den motorn. ENBART om man förändrar hårdvaran radikalt behöver mappen justeras och det sysslar inte verkstäderna med.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

KOWALSKI 1

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby KOWALSKI 1 » Wed 28 Jan, 2015 14:46

blir till å leta fram en seriös chipfirma som man kan anlita efter motorbytet

nån som känner till detta företag i Eskilstuna?
http://www.motoroptimering.se/i/motorop ... -benz.html

jag ringde till dom och dom säger sig kunna utföra en mjukvarumodifiering i min databox förutsatt att det går att lyfta ur C43 mappen ur databoxen och sedan esättas med E55 mapp som dom sedan finjusterar AFR till den nya motorn.
dom har ingen rullande landsväg i verkstan, och om jag skulle ta min bil till dom för motoroptimering måste jag frakta bilen på släp.
säljaren sade att man kunde få ut ca 25 hästar mer och ca 50NM extra om jag mindes rätt?

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby V70tdi » Wed 28 Jan, 2015 20:53

Ring och prata med Christer på V-Tech Göteborg. christer@vtech.se alt ring 0732-681144
https://sv-se.facebook.com/pages/Vtech-Tuning-G%C3%B6teborg/1439047036333589
Nu är det väl Dieslar och BMW som är hans specialite men han trollade fint med våran 270cdi :-D Han kan säkerligen hänvisa dig till rätt gubbe om han inte fixar det själv.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

KOWALSKI 1

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby KOWALSKI 1 » Wed 28 Jan, 2015 22:48

tack för tipset
är han bra att ha å göra med?
skall kolla upp detta.


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests