300-24v i W201:an ..Hur mycket jobb ??

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
User avatar
Jonte
Hangaround
Hangaround
Posts: 21
Joined: Mon 12 Jun, 2006 18:22
Location: sthlm/Mora
Contact:

300-24v i W201:an ..Hur mycket jobb ??

Postby Jonte » Mon 12 Mar, 2007 23:19

tjena alla glada fanatics.. 8)

Har nu när våren nalkas har ja börjat få lite funderingar ang. å stoppa i en 300-24v i min 190 2,6 -91a...
Vet att de e rätt enkelt gjort å pilla ner en 300 motor iomed att d e samma block.
Men en 24 ventilare, hur är de me el å drivlina !? vad behöver man inte byta :-D

simma lugnt !! =) Vh Jonte

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Postby M116 » Mon 12 Mar, 2007 23:49

Besiktningen då? :-k

Image


Eller vad sägs om en vinkel?

Image

User avatar
Jonte
Hangaround
Hangaround
Posts: 21
Joined: Mon 12 Jun, 2006 18:22
Location: sthlm/Mora
Contact:

Postby Jonte » Mon 12 Mar, 2007 23:52

jaa...men har hört att om man byter bromsar osv. så ska den gå igenom...fel ? 8) :?
Ser ju sååå jäkla maffigt ut me 24ventilarn !!!! vill ha... =)

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Postby M116 » Tue 13 Mar, 2007 00:27

FEL!

Bilmodellen är inte typad för den motorn så du kommer att få probs där. Garanterat!
:-(
Dessutom är 103 motorn en långt bättre motor än 104 vad gäller tillförlitlighet och totalekonomi.
Jag skulle satsa på att hitta en billig 300 snurra och SERIÖST borra, ändra slag och enligt alla konstens regler få mer volym i snurran utan att SBP ser att det är en annan motor och sen köra ifrån det mesta.

Vill du gå ytterligare ett steg längre så finns ju mappbart eftermarknadssprut och fläkt. Sprutet kan man gömma rätt fint under luftburken och fläkten går att demontera inför varje bes.

Kolla med "Pumpish" här på forumet. Han har stenkoll på att skrämma slag på 103 maskiner. :wink:

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Postby Scorpio » Tue 13 Mar, 2007 11:00

Var det inte någon här på MBSCA som hade gjort precis denna konvertering? Hör med honom :-)
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
Jonte
Hangaround
Hangaround
Posts: 21
Joined: Mon 12 Jun, 2006 18:22
Location: sthlm/Mora
Contact:

Postby Jonte » Wed 14 Mar, 2007 10:25

Allright ..Låter som att de tål å funderas ytterligare på dådå.
De är ju bara 20 hk mer i 103an om ja minns rätt, man vill ju ha en riktig bmw-dräpare :wink: Iaf dra ifrån ngn jäkel !! 8)
Ska höra mig för hos honom lite...å sen har bor ja rätt nära masen här på forumet, han har ju lite koll me.

Tackar för svaren grabbs !!


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests