VEMS i brukshinken, skroten nästa...sista resan avklarad.

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
KJD
Medlem
Medlem
Posts: 69
Joined: Wed 18 Oct, 2006 14:22

Re: VEMS!! Kört några rundor

Postby KJD » Sun 20 Jan, 2008 19:19

Segerdag!
Måste kännas fint.

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Re: VEMS!! Kört några rundor

Postby Racing » Sun 20 Jan, 2008 19:35

Men en head-up display för att spegla upp MT i vidrutan vore inte helt fel...


*suckar tungt* :wink:

Mm....eller hur....yrkes skada... :-D
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: VEMS!! Kört några rundor

Postby Fotografen » Sun 20 Jan, 2008 19:42

KJD wrote:Segerdag!
Måste kännas fint.


Jodu!!

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: VEMS!! Kört några rundor

Postby Fotografen » Sun 20 Jan, 2008 19:47

Racing wrote:
Men en head-up display för att spegla upp MT i vidrutan vore inte helt fel...


*suckar tungt* :wink:

Mm....eller hur....yrkes skada... :-D


Jamenvaf...man far ju som en mupp över vägen om man ska justera nåt i flykten, livsfarligt...

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: VEMS!! Kört några rundor

Postby Fotografen » Sun 20 Jan, 2008 20:18

Fotografen wrote:
Racing wrote:
Men en head-up display för att spegla upp MT i vidrutan vore inte helt fel...


*suckar tungt* :wink:

Mm....eller hur....yrkes skada... :-D


Jamenvaf...man far ju som en mupp över vägen om man ska justera nåt i flykten, livsfarligt...


Fast du har väl rätt, skadad är man väl... :-D :-D 8)

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: VEMS!! Kört några rundor

Postby Fotografen » Mon 21 Jan, 2008 23:52

Suttit och tuggat igenom loggarna från gårdagen och den går fett, minst sagt...knåpat ihop en moddad VEtabell som ska provas nästa helg om det inte blåser drivis.

supercharger6.9
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1458
Joined: Tue 11 Oct, 2005 18:56
Location: Strängnäs

Re: VEMS!! Kört några rundor

Postby supercharger6.9 » Mon 21 Jan, 2008 23:58

riktiga bilar drar inte under 2 pannor milen :-D kul att du fick igång den tillslut kör hårt ....
Supercharger 6.9

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: VEMS!! Kört några rundor

Postby Fotografen » Sat 05 Apr, 2008 00:20

Lite uppdatering.

Bilen rullar och går, går som bruksbil varje dag. Är dock långt ifrån färdigmappad, går en aning för fett utom på lättlast samt lider av en inte helt pigg TPS-givare. Ibland lite småryckig i långsam stadtrafik och kan tveka lite vid pådrag från tomgång/stillastående. Detta beror delvis på den muppiga TPS:en samt att det då är meningslöst att fila på det innan den är fixad. Luftfiltret ska också moddas, nu suger den luft i motorrummet vilket inte är helt lyckat, insugstempen stiger till 60-70 grader vid stillastående/långsam kökörning vilket knappast kan vara Guds mening. Geometrin och övergången filter-spjällhus är nog inte så lyckad heller, men filtret är en tillfällig nödlösning.
Lambdan styr från 1000 varv, har satt den till att få magra med max 15 % och rika med 3. När TPS-tomgång-luftfiltermodden är färdig ska den få vara med och leka på tomgång också.
Tomgången i sig är stabil, det är övergången från tomgång till belastning som behöver filas. Varvtalsdippen/översvängen när man lägger i och ur drive är också lite stor, vet inte än om detta sas löser sig självt när resten är fixat eller om det så småningom krävs en lätt justering av PID-parametrarna för tomgångsstyrningen. Någon enstaka gång kan den tjyvstanna om man bromsar in hastigt, samma sak där.
Det går åt lite för mycket bensås också, men den går som sagt lite för fett.
En annan sak är modd av bränslepumparna. Original är det två seriekopplade pumpar, har inte bestämt mig än om jag ska parallella dem istället eller ersätta med en pump.

Sedan börjar finliret med tändningen, fick en starttändmapp av Jesper och den har jag inte rört än utom en mindre justering på tomgång...
Vill även passa på att tacka Jesper för hjälp och telefonsupport.

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: VEMS!! Kört några rundor

Postby Jovani » Mon 05 May, 2008 12:09

Har du löst din luftfilter box ännu?

Om inte så kanske jag har en orginal MB lösning som ser A-okej ut om du fortfarande har
KE-huset kvar i bilen.
Image
Bild 579!
Å sen vidare med nån typ av slang till ett filter!
Kostnad: 860kr...
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: VEMS!! Tusen mil.

Postby Fotografen » Tue 01 Jul, 2008 18:20

Tusen mil på bilen med VEMS nu och det funkar utmärkt.
Var ner hos Jesper i mitten på maj och fick hjälp med lite finlir. Går antagligen att fila mer, spec på tändningen.

Till slut gick det att knåpa dit originalluftburken tillsammans med rensad k-jetbytta, fanns mer plats på höjden än vad jag trodde. Ser nu hyfsat prydligt ut, det som skiljer från original är fuelrailen som sticker fram.
Ett par grejer till ska moddas, de seriekopplade bränslepumparna ska bytas till en och jag måste ta en funderare på returen från tryckregulatorn. Denna sitter längst fram på fuelrailen, nära termostathuset, och returen går över övre kylarslangen och hade börjat mjukna av värmen när jag tittade efter och var lite småfuktig av bensin. Ny slang monterad och dragningen ändrad en aning men så mycket val har man inte, möjligen blir det byte av tryckregulator. Den som sitter nu kommer från Volvo 740 och valdes pga tillgänglighet, finns på varenda skrot om det stannar. Utloppet är rakt ner och det blir trångt.

Funderar även på att pensionera fördelaren och bygga om till wastespark när lock och rotor är slut, en Bosch wastsparkspole är snudd på mindre pengar än lock å rotor, varför låta bli då...

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: VEMS!! Tusen mil.

Postby Jovani » Tue 01 Jul, 2008 22:48

Å de mest intressanta: Förbrukning före / efter????
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: VEMS!! Tusen mil

Postby Fotografen » Tue 01 Jul, 2008 22:52

Före: Normal vägvinnande körning 1,11-1,15, blyfot 1,25-1,3
Efter: 1,05 resp 1,2, går nog att klämma ner under litern men har inte provat, det är så jädra tråkigt.
Det märkliga är att förbrukningen stiger 0,07 om jag tankar OK-Q8 98 isf Preem 98.

supercharger6.9
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1458
Joined: Tue 11 Oct, 2005 18:56
Location: Strängnäs

Re: VEMS!! Tusen mil

Postby supercharger6.9 » Fri 11 Jul, 2008 11:39

kul att det gick bra med bilen och att det funkar som det skall .
Supercharger 6.9

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: VEMS!! Tvåtusen mil, lite bilder...

Postby Fotografen » Fri 03 Oct, 2008 17:55

På begäran lite bilder på svängdämpare och triggfäste, ska rota efter fler:

Image

Skruvarna bytta till vanliga sexkant efter att bilden togs pga frigång samt låsta med låslack.

En bild till.
Image

Egentligen brukar det inte rekommenderas att borra i periferin/kanten på svängdämparen pga sprickrisk, men det är trångt så denna lösning är vad som får plats utan att bygga om fästen runtomkring.

Triggerfäste, sitter i generatorfästets två nedre fästskruv. Av enklaste sort, ett varmbockat plattjärn. Är inte borrat för själva hallgivaren på bilden, den långa skruven är för att måtta in mot svängdämparen, plockas bort innan montering.
Image


F.ö. har bilfan skramlat iväg tvåtusen mil med vemset nu, man vrider om nyckeln och den går, typ... :mrgreen: :mrgreen:
Har tyvärr ingen bild på trigger och svängdämpare monterat.

Lödning av flybackdiod på tomgångsmotor. Fuelrail till vänster, längst fram tryckregulator från V***o 740.
Image
En till, halvfärdig installation. Rörmluffan på insuget sitter där pga ?, (hade den vid provstart).
Image

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: VEMS!! Tusen mil

Postby Fotografen » Fri 03 Oct, 2008 18:07

Första versionen av TPS-givare från nån liten fårrd. Nödlösning pga att jag inte fick tag på någon annan givare mitt i sommarn, är inte tillräckligt stum. Ersatt av en givare inhandad av gissa-vem monterad direkt på spjällhuset med moddad och förlängd axel.
Image

På m103 krävs även en distans på ~12mm mellan insug och spjällhus för att givarenb ska få plats.


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests