Segerdag!
Måste kännas fint.
VEMS i brukshinken, skroten nästa...sista resan avklarad.
Re: VEMS!! Kört några rundor
Men en head-up display för att spegla upp MT i vidrutan vore inte helt fel...
*suckar tungt*
Mm....eller hur....yrkes skada...
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: VEMS!! Kört några rundor
KJD wrote:Segerdag!
Måste kännas fint.
Jodu!!
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: VEMS!! Kört några rundor
Racing wrote:Men en head-up display för att spegla upp MT i vidrutan vore inte helt fel...
*suckar tungt*
Mm....eller hur....yrkes skada...
Jamenvaf...man far ju som en mupp över vägen om man ska justera nåt i flykten, livsfarligt...
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: VEMS!! Kört några rundor
Fotografen wrote:Racing wrote:Men en head-up display för att spegla upp MT i vidrutan vore inte helt fel...
*suckar tungt*
Mm....eller hur....yrkes skada...
Jamenvaf...man far ju som en mupp över vägen om man ska justera nåt i flykten, livsfarligt...
Fast du har väl rätt, skadad är man väl...
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: VEMS!! Kört några rundor
Suttit och tuggat igenom loggarna från gårdagen och den går fett, minst sagt...knåpat ihop en moddad VEtabell som ska provas nästa helg om det inte blåser drivis.
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1458
- Joined: Tue 11 Oct, 2005 18:56
- Location: Strängnäs
Re: VEMS!! Kört några rundor
riktiga bilar drar inte under 2 pannor milen kul att du fick igång den tillslut kör hårt ....
Supercharger 6.9
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: VEMS!! Kört några rundor
Lite uppdatering.
Bilen rullar och går, går som bruksbil varje dag. Är dock långt ifrån färdigmappad, går en aning för fett utom på lättlast samt lider av en inte helt pigg TPS-givare. Ibland lite småryckig i långsam stadtrafik och kan tveka lite vid pådrag från tomgång/stillastående. Detta beror delvis på den muppiga TPS:en samt att det då är meningslöst att fila på det innan den är fixad. Luftfiltret ska också moddas, nu suger den luft i motorrummet vilket inte är helt lyckat, insugstempen stiger till 60-70 grader vid stillastående/långsam kökörning vilket knappast kan vara Guds mening. Geometrin och övergången filter-spjällhus är nog inte så lyckad heller, men filtret är en tillfällig nödlösning.
Lambdan styr från 1000 varv, har satt den till att få magra med max 15 % och rika med 3. När TPS-tomgång-luftfiltermodden är färdig ska den få vara med och leka på tomgång också.
Tomgången i sig är stabil, det är övergången från tomgång till belastning som behöver filas. Varvtalsdippen/översvängen när man lägger i och ur drive är också lite stor, vet inte än om detta sas löser sig självt när resten är fixat eller om det så småningom krävs en lätt justering av PID-parametrarna för tomgångsstyrningen. Någon enstaka gång kan den tjyvstanna om man bromsar in hastigt, samma sak där.
Det går åt lite för mycket bensås också, men den går som sagt lite för fett.
En annan sak är modd av bränslepumparna. Original är det två seriekopplade pumpar, har inte bestämt mig än om jag ska parallella dem istället eller ersätta med en pump.
Sedan börjar finliret med tändningen, fick en starttändmapp av Jesper och den har jag inte rört än utom en mindre justering på tomgång...
Vill även passa på att tacka Jesper för hjälp och telefonsupport.
Bilen rullar och går, går som bruksbil varje dag. Är dock långt ifrån färdigmappad, går en aning för fett utom på lättlast samt lider av en inte helt pigg TPS-givare. Ibland lite småryckig i långsam stadtrafik och kan tveka lite vid pådrag från tomgång/stillastående. Detta beror delvis på den muppiga TPS:en samt att det då är meningslöst att fila på det innan den är fixad. Luftfiltret ska också moddas, nu suger den luft i motorrummet vilket inte är helt lyckat, insugstempen stiger till 60-70 grader vid stillastående/långsam kökörning vilket knappast kan vara Guds mening. Geometrin och övergången filter-spjällhus är nog inte så lyckad heller, men filtret är en tillfällig nödlösning.
Lambdan styr från 1000 varv, har satt den till att få magra med max 15 % och rika med 3. När TPS-tomgång-luftfiltermodden är färdig ska den få vara med och leka på tomgång också.
Tomgången i sig är stabil, det är övergången från tomgång till belastning som behöver filas. Varvtalsdippen/översvängen när man lägger i och ur drive är också lite stor, vet inte än om detta sas löser sig självt när resten är fixat eller om det så småningom krävs en lätt justering av PID-parametrarna för tomgångsstyrningen. Någon enstaka gång kan den tjyvstanna om man bromsar in hastigt, samma sak där.
Det går åt lite för mycket bensås också, men den går som sagt lite för fett.
En annan sak är modd av bränslepumparna. Original är det två seriekopplade pumpar, har inte bestämt mig än om jag ska parallella dem istället eller ersätta med en pump.
Sedan börjar finliret med tändningen, fick en starttändmapp av Jesper och den har jag inte rört än utom en mindre justering på tomgång...
Vill även passa på att tacka Jesper för hjälp och telefonsupport.
Re: VEMS!! Kört några rundor
Har du löst din luftfilter box ännu?
Om inte så kanske jag har en orginal MB lösning som ser A-okej ut om du fortfarande har
KE-huset kvar i bilen.
Bild 579!
Å sen vidare med nån typ av slang till ett filter!
Kostnad: 860kr...
Om inte så kanske jag har en orginal MB lösning som ser A-okej ut om du fortfarande har
KE-huset kvar i bilen.
Bild 579!
Å sen vidare med nån typ av slang till ett filter!
Kostnad: 860kr...
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: VEMS!! Tusen mil.
Tusen mil på bilen med VEMS nu och det funkar utmärkt.
Var ner hos Jesper i mitten på maj och fick hjälp med lite finlir. Går antagligen att fila mer, spec på tändningen.
Till slut gick det att knåpa dit originalluftburken tillsammans med rensad k-jetbytta, fanns mer plats på höjden än vad jag trodde. Ser nu hyfsat prydligt ut, det som skiljer från original är fuelrailen som sticker fram.
Ett par grejer till ska moddas, de seriekopplade bränslepumparna ska bytas till en och jag måste ta en funderare på returen från tryckregulatorn. Denna sitter längst fram på fuelrailen, nära termostathuset, och returen går över övre kylarslangen och hade börjat mjukna av värmen när jag tittade efter och var lite småfuktig av bensin. Ny slang monterad och dragningen ändrad en aning men så mycket val har man inte, möjligen blir det byte av tryckregulator. Den som sitter nu kommer från Volvo 740 och valdes pga tillgänglighet, finns på varenda skrot om det stannar. Utloppet är rakt ner och det blir trångt.
Funderar även på att pensionera fördelaren och bygga om till wastespark när lock och rotor är slut, en Bosch wastsparkspole är snudd på mindre pengar än lock å rotor, varför låta bli då...
Var ner hos Jesper i mitten på maj och fick hjälp med lite finlir. Går antagligen att fila mer, spec på tändningen.
Till slut gick det att knåpa dit originalluftburken tillsammans med rensad k-jetbytta, fanns mer plats på höjden än vad jag trodde. Ser nu hyfsat prydligt ut, det som skiljer från original är fuelrailen som sticker fram.
Ett par grejer till ska moddas, de seriekopplade bränslepumparna ska bytas till en och jag måste ta en funderare på returen från tryckregulatorn. Denna sitter längst fram på fuelrailen, nära termostathuset, och returen går över övre kylarslangen och hade börjat mjukna av värmen när jag tittade efter och var lite småfuktig av bensin. Ny slang monterad och dragningen ändrad en aning men så mycket val har man inte, möjligen blir det byte av tryckregulator. Den som sitter nu kommer från Volvo 740 och valdes pga tillgänglighet, finns på varenda skrot om det stannar. Utloppet är rakt ner och det blir trångt.
Funderar även på att pensionera fördelaren och bygga om till wastespark när lock och rotor är slut, en Bosch wastsparkspole är snudd på mindre pengar än lock å rotor, varför låta bli då...
Re: VEMS!! Tusen mil.
Å de mest intressanta: Förbrukning före / efter????
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: VEMS!! Tusen mil
Före: Normal vägvinnande körning 1,11-1,15, blyfot 1,25-1,3
Efter: 1,05 resp 1,2, går nog att klämma ner under litern men har inte provat, det är så jädra tråkigt.
Det märkliga är att förbrukningen stiger 0,07 om jag tankar OK-Q8 98 isf Preem 98.
Efter: 1,05 resp 1,2, går nog att klämma ner under litern men har inte provat, det är så jädra tråkigt.
Det märkliga är att förbrukningen stiger 0,07 om jag tankar OK-Q8 98 isf Preem 98.
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1458
- Joined: Tue 11 Oct, 2005 18:56
- Location: Strängnäs
Re: VEMS!! Tusen mil
kul att det gick bra med bilen och att det funkar som det skall .
Supercharger 6.9
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: VEMS!! Tvåtusen mil, lite bilder...
På begäran lite bilder på svängdämpare och triggfäste, ska rota efter fler:
Skruvarna bytta till vanliga sexkant efter att bilden togs pga frigång samt låsta med låslack.
En bild till.
Egentligen brukar det inte rekommenderas att borra i periferin/kanten på svängdämparen pga sprickrisk, men det är trångt så denna lösning är vad som får plats utan att bygga om fästen runtomkring.
Triggerfäste, sitter i generatorfästets två nedre fästskruv. Av enklaste sort, ett varmbockat plattjärn. Är inte borrat för själva hallgivaren på bilden, den långa skruven är för att måtta in mot svängdämparen, plockas bort innan montering.
F.ö. har bilfan skramlat iväg tvåtusen mil med vemset nu, man vrider om nyckeln och den går, typ...
Har tyvärr ingen bild på trigger och svängdämpare monterat.
Lödning av flybackdiod på tomgångsmotor. Fuelrail till vänster, längst fram tryckregulator från V***o 740.
En till, halvfärdig installation. Rörmluffan på insuget sitter där pga ?, (hade den vid provstart).
Skruvarna bytta till vanliga sexkant efter att bilden togs pga frigång samt låsta med låslack.
En bild till.
Egentligen brukar det inte rekommenderas att borra i periferin/kanten på svängdämparen pga sprickrisk, men det är trångt så denna lösning är vad som får plats utan att bygga om fästen runtomkring.
Triggerfäste, sitter i generatorfästets två nedre fästskruv. Av enklaste sort, ett varmbockat plattjärn. Är inte borrat för själva hallgivaren på bilden, den långa skruven är för att måtta in mot svängdämparen, plockas bort innan montering.
F.ö. har bilfan skramlat iväg tvåtusen mil med vemset nu, man vrider om nyckeln och den går, typ...
Har tyvärr ingen bild på trigger och svängdämpare monterat.
Lödning av flybackdiod på tomgångsmotor. Fuelrail till vänster, längst fram tryckregulator från V***o 740.
En till, halvfärdig installation. Rörmluffan på insuget sitter där pga ?, (hade den vid provstart).
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: VEMS!! Tusen mil
Första versionen av TPS-givare från nån liten fårrd. Nödlösning pga att jag inte fick tag på någon annan givare mitt i sommarn, är inte tillräckligt stum. Ersatt av en givare inhandad av gissa-vem monterad direkt på spjällhuset med moddad och förlängd axel.
På m103 krävs även en distans på ~12mm mellan insug och spjällhus för att givarenb ska få plats.
På m103 krävs även en distans på ~12mm mellan insug och spjällhus för att givarenb ska få plats.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests