VEMS i brukshinken, skroten nästa...sista resan avklarad.

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

VEMS i brukshinken, skroten nästa...sista resan avklarad.

Postby Fotografen » Sat 16 Jun, 2007 18:49

Jag börja bli lite less på KE-jetronic gen III, ärligt talat. Det tar mig till och från jobbet men med en massa småskruvande hela tiden med jo-jo-tomgång, hög bränsleförbrukning, ibland surstartad med varm motor och nu senast tyckte polisens kusiner på SBP att pärlan hade lite väl dålig andedräkt.
Det känns helt klart som att det är dags för något annat.
Det är inte i första hand en fråga om att "trimma" utan att få en motor som fungerar bättre och gärna drar mindre bensin, se är det ju aldrig fel med lite extra ork... 8) Jag vill även att installationen ska se hyfsat "original" ut så att nyfikna bilprovartjänstemän inte hittar på något...
Jag räknar med att klara installationen själv, är händig med el och rörmokeri. Däremot behövs lite tips om vilka komponenter som är smidigast att få att fungera ihop.
Jag räknar med att kunna använda original bränslepumpar men hur är det med tryckregulatorn? Vilka givare behövs förutom lambda och motortemp? MAP-sensor, lufttemp? Avgastemp, behövs det på en bruxrova? Tomgångsstyrning, tomgångsmotor? Antar att det är läge att slänga ut EZL också? Kan jag isf använda mercas originaltändspole? Vilka spridare passar i originalinsuget, kan man helt fräckt ta både spridare och fuelrail från någon annan (merca)spis med samma delning mellan spridarna?
Tusen frågor.
Vad kostar klabbet? Lämpliga inköpsställen?
Hur bökigt är det för en person som aldrig mappat förut men som har lite grundläggande motorkunskaper att få till en "körbar" mapp för att kunna göra den första utprovningen av installationen och kunna ta sig till någon som kan hjälpa till med finliret?
Vore tacksam för lite råd från expertisen!

Och jojustdet, det gäller m103 i en 300 från -90.
Last edited by Fotografen on Sat 28 Sep, 2013 11:38, edited 11 times in total.

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: VEMS??

Postby Jovani » Sat 16 Jun, 2007 19:03

Jesper håller på med en "orginal" installation av en EVO1a just nu.
Å tanken med den bilen är att Kims fru skall kunna köra den
å inte märka en enda skillnad mot KE.
Mao orginal tomgångsmotor finns även kvar.

Men annars för att svara på dina frågor,
Ta å klipp bort orginalkaberstam UTOM vattentemp/oljetryck givar kabeln!
Åk till närmaste skrot å leta upp en bil av nyare modell å minst mil.
Ta följande saker:
Vattentemp givare
Lufttempsgivare i/runt luftburken (inte MAF sensorn dock)
Spridare från ngn 6cyl bil
Hittar du en ford så ta läges givaren från gasspjället.

Sen följande får du köpa nytt:
Triggergivare (helst Honywell GT1)
Bredbanslambda
Tändspole från Biltema tex
En fuelrail med regulator (vet inte vad som passar på en 6a)
3st M6 bultar å mutter 12.9 härdade för triggerpunkter på svängdämparn

Thats it.
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

Kastman
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Thu 04 Jan, 2007 17:16

Postby Kastman » Thu 21 Jun, 2007 12:20

Behöver man inte borra ur spridar "hålen" för jag har för mig jag läst nånstans att kejet spridarnas hål är mindre än de för vanliga elektriska spridare.

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Postby Jovani » Thu 21 Jun, 2007 12:27

tvärt om, de är jättestora! En dysa kan behövas svarvas till
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

User avatar
Martin A
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1087
Joined: Fri 29 Apr, 2005 00:35
Location: Västra Götaland Alingsås
Contact:

Postby Martin A » Thu 21 Jun, 2007 14:03

Jovani wrote:tvärt om, de är jättestora! En dysa kan behövas svarvas till


Använder man bara lite grövre oringar så är det inga probs!
Svetsar och skär laser i Rostfritt, Alu och Svart
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~

User avatar
PUMPISH 300E
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2332
Joined: Wed 10 Sep, 2003 19:49
Location: Stockholm/bromma
Contact:

Postby PUMPISH 300E » Thu 21 Jun, 2007 15:54

Om vi pratar en M103 motor så finns det 2 olika typ av insug.

Ena är där man har plast insats för spridarna och där passar standard spridare bolton och sen finns det annan typ utan plast insats och där sätter man bara lite tjockare oringar på spridare.

Vattentemp givare tar du från en audi turbo från 90 talet den passar bolton i toppen. jag har serienummer i garaget om du inte hittar rätt

Spjällgivare finns universal att köpa som passar på alla spjällhus och kan vändas upp o ner för 500-700kr beroende vart man hittar.
Om du ska använda original spjällhus så behöver du slipa bort ca 5mm av godset där givaren ska sitta så att stången kommer ut en aning och sen bara skruva fast universla givare det passar bolton. Du måste bara göra en adapter platta mellan insuget o spjällhuset annars kommer givare ta i insuget. Det är bara ta ca 5-10mm aluplåt bit och göra den i samma form som spjällhuspackning.

Lufttemp givare är väl GM billigast skulle jag tro. Den kan du sätta strax innan spjället

Fuelrail från nyare 94-96 model sexa passa om du gör om fästena annars tar du bara universa ca 55cm bit av fuelrail o borrar egna hål för spridare. Först borra med 10mm borr igenom o sen lite mer än halva vägen med 13,5mm borr.

Soppa pumpar om du har dubbla original och parrallelt kopplar dom så räcker dom till ca 600Hk
Last edited by PUMPISH 300E on Thu 21 Jun, 2007 16:01, edited 1 time in total.
Image
Fågelstjärt överladd! TurboGayLord



MB 300E Turbo-87
Roman 75
http://www.turbobanditen.se
http://www.burlak.net
http://www.benztrim.com

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Postby Winis Mbsca » Thu 21 Jun, 2007 15:54

Vet inte om jag är ute och cycklar nu, men passar inte 320:ans fuelrail och spridare bolt on på både 300-12v och 300-24v?
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Postby Fotografen » Thu 21 Jun, 2007 18:31

Tack för tipsen, Jovani och Pumpish!

Var på skroten idag och fixade spridare, hundra spänn för spridare och fuelralisen som satt på...

Jag har surfat runt och läst lite, det är ett par grundläggande saker jag inte har lyckats fatta:

- Tryckgivare/map-sensor, använder/behöver man den på en sugmotor? Hittar "Alpha-N (TPS vs RPM)", verkar kunna gå utan men funkar det vettigt?

- Har original tempgivare totalfel karatäristik eftersom ni rekommenderar nåt annat?

- Är original bränsletrycksregulator användbar?

- VE-table-verkar vara nåt fundamentalt... :-D , petade in värdena "ur boka" för en 300E och fick detta:

"
EVEME 1.0
UserRev: 1.00
UserComment:
Date: 06-21-2007
Time: 18:13
Page 0
VE Table RPM Range [12]
[ 0] = 5
[ 1] = 10
[ 2] = 15
[ 3] = 20
[ 4] = 25
[ 5] = 30
[ 6] = 36
[ 7] = 41
[ 8] = 46
[ 9] = 51
[ 10] = 56
[ 11] = 62
VE Table Load Range (MAP) [12]
[ 0] = 20
[ 1] = 30
[ 2] = 35
[ 3] = 40
[ 4] = 50
[ 5] = 55
[ 6] = 60
[ 7] = 70
[ 8] = 75
[ 9] = 85
[ 10] = 90
[ 11] = 95
VE Table [ 12][ 12]
[ 0] [ 1] [ 2] [ 3] [ 4] [ 5] [ 6] [ 7] [ 8] [ 9] [ 10] [ 11]
[ 0] = 24 24 25 37 46 53 58 60 61 59 57 55
[ 1] = 24 24 27 39 49 56 62 65 65 63 61 59
[ 2] = 24 24 28 40 50 58 64 67 67 65 63 61
[ 3] = 24 24 29 42 52 60 66 69 69 67 65 63
[ 4] = 24 24 31 44 55 64 70 73 73 71 69 66
[ 5] = 24 24 32 46 57 65 72 75 76 73 71 68
[ 6] = 24 24 33 47 58 67 74 77 78 75 73 70
[ 7] = 24 24 34 49 62 71 78 82 82 79 77 74
[ 8] = 24 24 35 51 63 73 80 84 84 81 79 76
[ 9] = 24 24 37 53 66 76 85 88 88 85 83 80
[ 10] = 24 24 38 54 68 78 87 90 90 88 85 82
[ 11] = 24 24 39 56 70 80 89 92 92 90 87 84
"

Make sense??
Och hur f-n justerar man det närmare verkligheten? Ger sig när man slutar torrsimma och får en motor i andra änden?

- Tändkurva: "Spark Table" har kPa till vänster, hmm...hur blir det om man nu kan köra utan tryckgivare?

- Flyback: Boxen går att beställa med några olika flyback-alternativ, men måste man ha skyddsdioden till-pinne-vilken-det-nu-var i alla dessa? Framgår ingenstans.

- Tomgångstyrning: hur talar man om för systemet att det sitter en tomgångsmotor inkopplad och att den ska användas, hittar inte detta trots att det står en del om tomgångsstyrning.

- Ska man beställa boxen med inbyggd tryckgivare eller är det bättre att ha den separat?

Mycke nybörjarfrågor, är tacksam för lite hjälp! /Fotografen

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Fri 22 Jun, 2007 11:18

Ett råd.
Beställ boxen färdigbyggd.Om man värderar sin tid överhuvudtaget är det som jag ser det kostnadseffektivt,å då med inbyggd MAP sensor.Finns ingen anledning till ngt annat.

Flybackdioden sitter redan inbyggd på senare boxar.
Vitsen med den e att få mer precis kontroll av spridar tiderna,å som den som varit delaktig i att utveckla just det med Jörgen kan jag garantera att det fungerar.

Bränsletrycksregulator tar du i min mening från ngn modern bil-så länge det står Bosch på den.Gärna en som e monterad på fuelrailen,men då mest av estetiska skäl.
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Fri 22 Jun, 2007 11:22

Tändkurva
För ngt annat än en räserbil i sugform e sk Alpha-Numerical(dvs styra med TPSen som huvudparameter) inte intressant.
Av flera orsaker,å kanske inget vi behöver fördjupa oss i just nu.
Mao så skall du använda just kpa värdet som huvudparameter,å iom det så blir det hela ganska enkelt.

Kom bara ihåg att ha det numeriskt lägsta värdet längst ner till vä i tabellen,å bygg den som så att det minsta kpa värdet i tabellen blir mindre än vad motorn kan dra IRL.
Ett bra riktmärke e som jag ser det 20kpa.
För en sugis bygger du sedan tabellen i lika steg till ung 110 kpa.

Samma med varvtal.
Bygg tabelen så att motorn inte går utanför max värdena.
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Postby Fotografen » Fri 22 Jun, 2007 11:46

Racing wrote:Tändkurva
För ngt annat än en räserbil i sugform e sk Alpha-Numerical(dvs styra med TPSen som huvudparameter) inte intressant.
Av flera orsaker,å kanske inget vi behöver fördjupa oss i just nu.
Mao så skall du använda just kpa värdet som huvudparameter,å iom det så blir det hela ganska enkelt.

Kom bara ihåg att ha det numeriskt lägsta värdet längst ner till vä i tabellen,å bygg den som så att det minsta kpa värdet i tabellen blir mindre än vad motorn kan dra IRL.
Ett bra riktmärke e som jag ser det 20kpa.
För en sugis bygger du sedan tabellen i lika steg till ung 110 kpa.

Samma med varvtal.
Bygg tabelen så att motorn inte går utanför max värdena.


Anade detta, det måste ju finnas anledning till att det suttit vacuumdosor på fördelarna i bilarna sedan Moses gick genom öknen...
Tänker best box med ingång för knacksensor också, man behöver ju inte använda den "från början"... :-D

Det jag funderar på mest just nu är dock "VE-table", om jag fattat det hela riktigt beskriver den på något sätt motorns egenskaper och jag antar att den tabell som megatune kan automatgenerara utifrån max vrid/effekt vid varvtal inte stämmer med verkligheten i alla ändar... :lol:

En annan mer konkret fråga: vilket bränsletryck är lämpligt att ligga på? KE-jet jobbar vid 5-5,5 bar nånting, e´ dé bra de´? Det verkar pratas om tryck runt 4??

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Fri 22 Jun, 2007 13:44

VE.
Lita på mig,det ordnar sig.Det hela blir mycket klart när bilen väl startast å e igång.

De felsta moderna BTRer ligger på 3 bar,å på en sugis finns det ingen som helst anledning att överskrida det.
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Postby Winis Mbsca » Fri 22 Jun, 2007 14:32

Ser fram emot en djupgående projekttråd i bästa GDS-stil på detta. :wink:
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Postby Fotografen » Tue 26 Jun, 2007 23:14

Racing wrote:VE.
Lita på mig,det ordnar sig.Det hela blir mycket klart när bilen väl startast å e igång.



Då tror vi på det.
Inhandlade en fuelrail på skroten igår, från en..ähmm BMW. Samma delning mellan spridarna, hoppas det passar i praktiken också.

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Postby Winis Mbsca » Fri 06 Jul, 2007 14:09

Hur går det?

Börjar mer och mer fundera på att själv sätta igåmg också.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests