tjena!
jag tänkte höra hur mycket har denna installation kostat dej hittills?
VEMS i brukshinken, skroten nästa...sista resan avklarad.
- Mr-sportline
- Guru
- Posts: 2768
- Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
- Location: Kiruna
- Contact:
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: VEMS??...f.tf. ingen gnista...
Mr-sportline wrote:tjena!
jag tänkte höra hur mycket har denna installation kostat dej hittills?
Tja, boxen i sig gick på 5500 eller nåt, sedan vad det kostar med alla givare, spridare, fuelrail och tusen småpinaler tänker jag nog inte räkna ut...
- Mr-sportline
- Guru
- Posts: 2768
- Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
- Location: Kiruna
- Contact:
Re: VEMS??...f.tf. ingen gnista...
Fotografen wrote:Mr-sportline wrote:tjena!
jag tänkte höra hur mycket har denna installation kostat dej hittills?
Tja, boxen i sig gick på 5500 eller nåt, sedan vad det kostar med alla givare, spridare, fuelrail och tusen småpinaler tänker jag nog inte räkna ut...
aha ok!
kanske för mycket elr?
ja undrade bara om det vore lönt för min del!
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: VEMS??...f.tf. ingen gnista...
Mr-sportline wrote:Fotografen wrote:Mr-sportline wrote:tjena!
jag tänkte höra hur mycket har denna installation kostat dej hittills?
Tja, boxen i sig gick på 5500 eller nåt, sedan vad det kostar med alla givare, spridare, fuelrail och tusen småpinaler tänker jag nog inte räkna ut...
aha ok!
kanske för mycket elr?
ja undrade bara om det vore lönt för min del!
Lönt och lönt, iofs räknar jag med att soppaförbrukningen kan sjunka från 1,15-1,3 till 1-1,2, lite beroende på hur man mappar. Samt då möjligheten att ev mappa för E85.
Man får ta en del på nöjes- och utbildningskontot också, en kurs i "modern engine management" e nog inte billit de heller...
Sen beroende lite på hur man räknar saker och ting, jag fick köpa ett 13,5 mm borr till att borra fuelrailen, 340 spänn eller nåt, men det räcker ju till många hål om man bär sig vettigt åt.
Edit: Sen om man jämför med att fixa upp ke-jet-dretet, ny bränslefördelare 12 laxar
- Mr-sportline
- Guru
- Posts: 2768
- Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
- Location: Kiruna
- Contact:
Re: VEMS??...f.tf. ingen gnista...
ok!
men om det kanske är en 15 papp för fungerande bil med VEMS så är det ju helt klart intressant!
KE-jet är ju inte allt för upphetsande när det trilskas!
för min del är det mest för att få motorn o gå mer optimerat som får mej att tänka på VEMS!
o sen givet senare turbobygge
det enda bekymmret jag kan tänka mej ha är att få någon att mappa det hela!
Fototgrafen mappar du sj?
men om det kanske är en 15 papp för fungerande bil med VEMS så är det ju helt klart intressant!
KE-jet är ju inte allt för upphetsande när det trilskas!
för min del är det mest för att få motorn o gå mer optimerat som får mej att tänka på VEMS!
o sen givet senare turbobygge
det enda bekymmret jag kan tänka mej ha är att få någon att mappa det hela!
Fototgrafen mappar du sj?
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: VEMS??...f.tf. ingen gnista...
Har väl tänkt att sno till en mapp som gör bilen någorlunda körbar för att sedan ta hjälp med finliret...
Re: VEMS??...f.tf. ingen gnista...
Hur går det?
Jag hoppas att du hittar lite tid så att du får fart på bilen.
Jag hoppas att du hittar lite tid så att du får fart på bilen.
Re: VEMS??...f.tf. ingen gnista...
Jaa....efter idag finns det ingen anledning till att fotografen inte ror detta i hamn som jag ser det,å jag ser verkligen fram emot att få höra att saker å ting fungerar.
Resan har varit lång nog,å det e hög tid tycker jag.
Resan har varit lång nog,å det e hög tid tycker jag.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: VEMS?? LIKET LEVER!!
Bildjäfvulen small igång idag...seger!! Har aldrig blivit överlistad av något på hjul, å de va f-n inte dags den här gången heller!!
Slängde boxen i Myrsloken och for ner till Jesper för att få den provkörd i en fungerande bil, för att kunna utesluta hårdvarufel.
Och jodå, den funkade.
Fick även provköra en vemsad sextonventilare, en klart trevlig bekantskap. Pga trafik, främmande bil samt salthala vägar (spec motorvägspåfarterna...) pressade jag inte bilen sådär överdrivet. Nöjde mig med att konstatera att den svarade rappt, gick kultiverat, inga knasiga nycker osv. Trots att den var lite krasslig, kass lambdasond. Tight å fin i chassit, utan att skaka å väsnas som en del annat man sett. Imponerande.
Vad va de för fel dåra?
Jo.
Jesper drog i msq-filen för sextonventilaren, och det funkade.
Sedan petade denne hedersman ihop en config för min bil, på fem minuter, med orden "det här går den på", med min "gamla" msq-fil som grund.
Väl hemma igen...samma fel.
Jag tryckte in Megatune i en annan dator, det är bara en exe-fil så det är enkelt, och handjagade över alla värden. Sparade en ny fil.
Och si då, då funkade skiten...vid nåt tillfälle har det slunkit in en gremling i msq:n, som inte syns i MT-dialogboxarna men som hängt med å trasslat till det..
Att man inte kom på det redan i somras, man lär så länge man lever...
Jespers krypin var fö en hemtrevlig historia, en del motorgodis i hörnen, en raggarbil av rivstartmodell, TIG, svarv å annat, lagom insletna verktyg. Inget tjafs å trams utan real hardware. Mercor på gårn...ska nog trakassera honom fler gånger...
Slängde boxen i Myrsloken och for ner till Jesper för att få den provkörd i en fungerande bil, för att kunna utesluta hårdvarufel.
Och jodå, den funkade.
Fick även provköra en vemsad sextonventilare, en klart trevlig bekantskap. Pga trafik, främmande bil samt salthala vägar (spec motorvägspåfarterna...) pressade jag inte bilen sådär överdrivet. Nöjde mig med att konstatera att den svarade rappt, gick kultiverat, inga knasiga nycker osv. Trots att den var lite krasslig, kass lambdasond. Tight å fin i chassit, utan att skaka å väsnas som en del annat man sett. Imponerande.
Vad va de för fel dåra?
Jo.
Jesper drog i msq-filen för sextonventilaren, och det funkade.
Sedan petade denne hedersman ihop en config för min bil, på fem minuter, med orden "det här går den på", med min "gamla" msq-fil som grund.
Väl hemma igen...samma fel.
Jag tryckte in Megatune i en annan dator, det är bara en exe-fil så det är enkelt, och handjagade över alla värden. Sparade en ny fil.
Och si då, då funkade skiten...vid nåt tillfälle har det slunkit in en gremling i msq:n, som inte syns i MT-dialogboxarna men som hängt med å trasslat till det..
Att man inte kom på det redan i somras, man lär så länge man lever...
Jespers krypin var fö en hemtrevlig historia, en del motorgodis i hörnen, en raggarbil av rivstartmodell, TIG, svarv å annat, lagom insletna verktyg. Inget tjafs å trams utan real hardware. Mercor på gårn...ska nog trakassera honom fler gånger...
Re: VEMS?? LIKET LEVER!!
Måtte kännas jädrigt skönt men samtidigt riktigt snopet. Men de har vi alla råkat ur för...
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Re: VEMS?? LIKET LEVER!!
Bara att gratulera!
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Luftfilter...
Att det ska va så svårt att hitta en vettig luftburk...
Hade varit enkelt om orginalburken kunnat behållas tillsammans med urgröpt k-jetbytta men båda två krockar med fuelrailen. Måttade lite på att lägga orginalburken lite högre med en kona ner mot spjället men det blir för högt, tar i huven. Som tillfällig lösning för att få rull på bilen blir det nu en veåttatillbehörsrenare från en raggarbilsfirma i Ö-vik, fastlimmad med ett bra smack mot underdelen från ett billigt blingfilter från feltema, har rätt diameter på gummistosen. Till detta slangar för vevhusvent och tomgångsmotor.
Lurar på hur jag ska hitta en vettig, permanent lösning. Vill ha en sluten burk med stosar för inluft, vevhusvent och tomgångsmotor och en filterinsats med så stor area som möjligt. Man får väl leta rätt på ett lämpligt filterelement och knåpa ihop en burk själv i plåt, ett j-a arbete...
Hade varit enkelt om orginalburken kunnat behållas tillsammans med urgröpt k-jetbytta men båda två krockar med fuelrailen. Måttade lite på att lägga orginalburken lite högre med en kona ner mot spjället men det blir för högt, tar i huven. Som tillfällig lösning för att få rull på bilen blir det nu en veåttatillbehörsrenare från en raggarbilsfirma i Ö-vik, fastlimmad med ett bra smack mot underdelen från ett billigt blingfilter från feltema, har rätt diameter på gummistosen. Till detta slangar för vevhusvent och tomgångsmotor.
Lurar på hur jag ska hitta en vettig, permanent lösning. Vill ha en sluten burk med stosar för inluft, vevhusvent och tomgångsmotor och en filterinsats med så stor area som möjligt. Man får väl leta rätt på ett lämpligt filterelement och knåpa ihop en burk själv i plåt, ett j-a arbete...
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Re: VEMS?? Luftbytta...
Härligt att saker och ting börjar lösa sig.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: VEMS?? Luftbytta...
Har nu äntligen kört några rundor med bilen.
Efter att ha ökat reqfuel en aning och plattat till VE, sänkt på belastning och varv och ökat lite på låglast så är körbarheten helt OK förutom att den ibland vill tjyvstanna. Vet inte än om det är mer sås som ska till eller ändringar i tomgångsstyrningen.
Överlag går den lite för fett känns det som, speciellt på belastning. Har en bra uppförsbacke på riksvägen utanför byn och skottar jag på visar lambdan 0.76-0.77, väl flottigt eller?
Har hittills bara kört openloop.
Annars har det varit en bra dag för såna här övningar, fem plus, halvmulet och lite trafik. Men en head-up display för att spegla upp MT i vidrutan vore inte helt fel...
Nu ska jag steka biff, är hungrig som en bäver.
Efter att ha ökat reqfuel en aning och plattat till VE, sänkt på belastning och varv och ökat lite på låglast så är körbarheten helt OK förutom att den ibland vill tjyvstanna. Vet inte än om det är mer sås som ska till eller ändringar i tomgångsstyrningen.
Överlag går den lite för fett känns det som, speciellt på belastning. Har en bra uppförsbacke på riksvägen utanför byn och skottar jag på visar lambdan 0.76-0.77, väl flottigt eller?
Har hittills bara kört openloop.
Annars har det varit en bra dag för såna här övningar, fem plus, halvmulet och lite trafik. Men en head-up display för att spegla upp MT i vidrutan vore inte helt fel...
Nu ska jag steka biff, är hungrig som en bäver.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 22 guests