VEMS i brukshinken, skroten nästa...sista resan avklarad.

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Postby Fotografen » Sat 06 Oct, 2007 14:41

Det går inte alls, fortfarande totalt gnistlöst.
Jag ar f.tf. j-ligt less på skiten.

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Sat 06 Oct, 2007 15:32

Bror.
Frågan e om ja på ngt sätt skall hitta lite tid å komma upp te dig å fixa det här?
Börjar ju bli en följetong som e rent löjlig-inget illa ment.
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Postby Fotografen » Sat 06 Oct, 2007 15:41

Löjligt är ordet sa Bull.
Fråga: Kan det vara triggerfel, trots att varvet är OK på mätarn i MT??
Den gode Jörgen hade även en teori att boxen ev kunde vara konfigurerad för VR-trigger trots att jag beställt och ungrarna säger att den är för hall, ska precis kolla detta, tydligen nån lödtennsblobb på rätt ställe.
Annars är du välkommen att bese eländet...

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Sat 06 Oct, 2007 15:58

Ärligt sagt tror jag på det senare.
Råkat ut för det själv,å vad som händer e att signal får den...men som spridda skurar typ,med påföljd att det mest smäller å lever faen när man vrider på nyckeln.
Den e "där" liksom...bara att man märker mest att det e ett jaevla liv i bassängen å inget mer.
Av alla de boxar jag hängt i har det varit en som var sådan.Ngt man får ta antar jag...

Å...mkt riktigt e skillnaden ngt som e mkt litet rent hardware mässigt.
Med mig eller Jörgen bakom spakarna e det fixat på 10 minuter blankt.

Samtidigt...e det tråkigt att höra att du haft problemen du haft,vilket föranleder att det kanske e en god ide med ngn bakom tangentbordet som gjort det här ngr ggr?

Absolut inget illa ment,å...känner att du kanske mest vill få det att funka nu.
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Postby Fotografen » Sat 06 Oct, 2007 16:20

"Solder blob" på rätt ställe enl denna: http://www.vems.hu/files/genboardv3/ass ... tation.pdf
Första gången jag brände mig på en lödkolv var jag 11 bast eller nåt, så just den biten är ingen trång sektor... :wink:

En sak ang GT10:an: Den har tre anslutningar, jag har inte alla underlag framför ögonen nu men enl mina anteckningar är svart jord och ligger på pinne 21, Sv/vit signal och på pinne 27 samt den brunröda plus och ligger på 28, har jag läst Honeywells datablad rätt? Det säger nämligen: (+) Red, (0) White och (-) Black. Jag tolkar detta som vit=signal, men tycker det är skumt att de flinka honeywellianerna döpt detta till (0)??

http://sensing.honeywell.com/index.cfm/ ... /1/re_id/0

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Sat 06 Oct, 2007 16:40

Japp.
Du har hajat rätt.
Röd=5V
Helsvart=Chassiejord
Vit=signal ut.

Jorden för Hall givaren skall kopplas till gemensamma jorden för de andra signal jordarna.
Drar aldrig in den i boxen i sig.
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Postby Fotografen » Sun 07 Oct, 2007 17:02

Har provar att fippla runt lite med inställnigarna för cylantal och två/fyrtakt utan att det gör någon skillnad, fortfarande några gnistor var 4-5:e sekund, ungefär. Känns som om något hickar eller "slår runt" när den börjar räkna.
Det som mojligtvis kan klassas som förändring är att batteriet börjar visa tecken på att tröttna av ständiga ur- och uppladdningar.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Postby Fotografen » Mon 08 Oct, 2007 21:06

Mätte triggern med oscilloskop ikväll: 4,5 V t-t, T=100ms. Snyggt och prydligt.

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Postby Winis Mbsca » Wed 24 Oct, 2007 15:08

Inga framsteg? :?
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Postby Fotografen » Wed 24 Oct, 2007 18:05

Har ärligt talat inte jobbat med bilen på ett par veckor, projektet får vila till våren. Tänker göra en del annat också under vintern, skava lite rost och byta lite bussningar, renovera bakbromsok plus lite annat.

koff
Expert
Expert
Posts: 532
Joined: Mon 03 Nov, 2003 01:00
Location: Metropolen i Sörmland

Postby koff » Thu 25 Oct, 2007 19:33

De har inte blivit mycket bilder från fotografens projekt :roll:
Vito w447 114 CDI-15,Cls 350 Cdi -11 w218

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Postby Fotografen » Thu 25 Oct, 2007 22:46

Har en hel drös bilder ligger på CD, men jag har en del annat att göra också.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: VEMS??...f.tf. ingen gnista...

Postby Fotografen » Sat 24 Nov, 2007 21:14

Plockat ur boxen, tog isär den och kollade en gång till för säkerhets skull att den är konfigurerad för hall och jodå.
Ska försöka få den testad i en fungerande bil.

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: VEMS??...f.tf. ingen gnista...

Postby Jovani » Sat 24 Nov, 2007 21:18

Nu får du snart sluta pilla :!: ja vill se den starta :wink:
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: VEMS??...f.tf. ingen gnista...

Postby Fotografen » Sat 24 Nov, 2007 21:29

Jovani wrote:Nu får du snart sluta pilla :!: ja vill se den starta :wink:

Du e inte ensam! F.ö. så har jag inte pillat så mycke på sistone.


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests