VEMS i brukshinken, skroten nästa...sista resan avklarad.

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: VEMS!! Tvåtusen mil, lite bilder...

Postby Fotografen » Fri 08 Jan, 2010 15:59

När det nu blev kallt för första gången, har haft en annan bil två vintrar, så blev det lite si och så med startvilligheten.
Grävde lite i inställningarna och hitade en nolla i rutan "coil chargetime added at 6V", satte dit en trea och det verkar hjälpa, gav den lite mera startbränsle vid kyla också så får vi se, det ska bli -20 inatt så imorgon gör vi ett prov igen.
Annars, ja, den går...ska nog bygga om till wastespark, mest för att slippa byta svindyra fördelarlock, men det får nog bli lite varmare först.

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: VEMS i brukshinken, de e kallt...

Postby vic viper » Fri 08 Jan, 2010 16:58

Tjena, hur löste du spridaranslutningen i insuget?

Måste själv låta någon svarva hylsor till mig men det går lite trögt ..
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: VEMS i brukshinken, de e kallt...

Postby Jovani » Fri 08 Jan, 2010 20:31

Jag var uppe i sälen under nyår med 2,3an, de var kallt nått in i H-vette på vägen upp med rekordet -29°c i norra värmland....
Bilen drog mer bränsle än normalt 1,10 isf 0,78, men de anser jag den borde göra när de é så satans kallt ute.

Men att den skulle vara svårstartad under -20°c kan jag inte hålla med om, de är nog mer eller mindre batterit som får bli skurken där för min del....
Jesper Maxade min tabell på kallstart, å de verkar funka till -15°c ungefär, men i sälen kom jag på knepet att vrida
till tändningsläge tills att pumpen slutade gå, sen vred av, sen på igen + starta! då hoppar den igång direkt! (gissar på att den får
två bränsle duttar vid detta sätt)
Annars har jag inget att invända mot vemsets funktion i riktigt sträng kyla!
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: VEMS i brukshinken, de e kallt...

Postby Fotografen » Sat 09 Jan, 2010 18:08

vic viper wrote:Tjena, hur löste du spridaranslutningen i insuget?

Måste själv låta någon svarva hylsor till mig men det går lite trögt ..


En fullösning, lindade spridarna med vulktejp. Det funkar, men man måste vara lite noga med hur man lindar.
Svarvning av hylsor står på att-göra-listen, det jag kommit på som ingen annan har nämnt i sammanhanget är att använder man original tomgångsmotor så kommer tomgångsluften i en halvmånformad slits i ovankant på spridarhålet.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: VEMS i brukshinken, de e kallt...

Postby Fotografen » Sat 09 Jan, 2010 18:14

Jovani wrote:Jag var uppe i sälen under nyår med 2,3an, de var kallt nått in i H-vette på vägen upp med rekordet -29°c i norra värmland....
Bilen drog mer bränsle än normalt 1,10 isf 0,78, men de anser jag den borde göra när de é så satans kallt ute.

Men att den skulle vara svårstartad under -20°c kan jag inte hålla med om, de är nog mer eller mindre batterit som får bli skurken där för min del....
Jesper Maxade min tabell på kallstart, å de verkar funka till -15°c ungefär, men i sälen kom jag på knepet att vrida
till tändningsläge tills att pumpen slutade gå, sen vred av, sen på igen + starta! då hoppar den igång direkt! (gissar på att den får
två bränsle duttar vid detta sätt)
Annars har jag inget att invända mot vemsets funktion i riktigt sträng kyla!


Har upptäckt att mina tempgivare är tokigt kalibrerade, på förmiddagen idag så visade insugstempen -6 och vatten -8, eller om det var tvärs om, när det varit -25 på natten och -17 när jag kollade. Borde varit kallare även om bilen användes vid femtiden dagen innan.
Batteriet är nog på upphällningen också, orkar inte mala länge och visar 11,5 volt med tändning på och sjunker som en sten när man vrider på starten så där är nog den stora boven, men efter lite motorvärmare hoppade den igång.

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: VEMS i brukshinken, de e kallt...

Postby Mercafreaket » Sun 10 Jan, 2010 00:26

Jovani wrote:Jag var uppe i sälen under nyår med 2,3an, de var kallt nått in i H-vette på vägen upp med rekordet -29°c i norra värmland....
Bilen drog mer bränsle än normalt 1,10 isf 0,78, men de anser jag den borde göra när de é så satans kallt ute.

???

Min 230TE med KE ligger på litern i detta köldväder..., Farsans E230 W210 -96 drar under litern i samma klimat. Tycker inte att det lät riktigt billigt med 1.1 till sälen men det är jag det.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: VEMS i brukshinken, de e kallt...

Postby Jovani » Sun 10 Jan, 2010 01:41

Mercafreaket wrote:Tycker inte att det lät riktigt billigt med 1.1 till sälen men det är jag det.


De var första gången jag har varit ute å kört med riktigt, riktigt kallt väder med vemset...
Föregårnde år har den legat på 0,78, men de var runt -15°c
Å de är ju en del skilnad på ke å elektroniskt när det elektroniska även avväger luft & kylvätska när den
beräknar optimal effekt för motorn..
På vägen hem från Sälen så kom man 58mil på tanken med samma last & packning, Så ja, temperaturen spelar en stor roll när det kommer till bränsleförbrukningen på "mekaniska" sprut eller elektroniska, tyvärr....
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: VEMS i brukshinken, de e kallt...

Postby Jovani » Sun 10 Jan, 2010 01:42

Mercafreaket wrote: Farsans E230 W210 -96 drar under litern i samma klimat. Tycker inte att det lät riktigt billigt med 1.1 till sälen men det är jag det.


Den har oxå en cirkulationspump som kringår kylaren....
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

User avatar
201 035
Expert
Expert
Posts: 471
Joined: Sun 06 May, 2007 20:57
Location: vaggeryd,malmbäck

Re: VEMS i brukshinken, de e kallt...

Postby 201 035 » Sun 17 Jan, 2010 22:23

:?: Jag kanske verkar dum men visst använder väl ändå KE jet lufttemp och kyltemp vid beräkning av styrningen till tex det elektroniska bränsleinställningsdonet-med andra faktorer som medverkar till just den för tillverkaren optimala effekten för tillfället.
Cirkulationspumpen har väl inte något med kylan ute att göra med eller?? rätta mig om jag har fel...
2,5-16 (3,2-24) min lilla hobby
2,5-16 tjejens pärla
Hyundai Terracan vinterbilen
E320T CDI -00
Jerry Kjellgren

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: VEMS i brukshinken, de e kallt...

Postby Mercafreaket » Sun 17 Jan, 2010 23:27

201 035 wrote::?: Jag kanske verkar dum men visst använder väl ändå KE jet lufttemp och kyltemp vid beräkning av styrningen till tex det elektroniska bränsleinställningsdonet-med andra faktorer som medverkar till just den för tillverkaren optimala effekten för tillfället.
Cirkulationspumpen har väl inte något med kylan ute att göra med eller?? rätta mig om jag har fel...

Alldeles riktigt, Motortempgivare och lufttempgivare, dessutom på bränslehuset sitter en potentiometer som läser av luftvågens läge, samt lambdasond om det finns på årsmodellen.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: VEMS i brukshinken, de e kallt...

Postby Mr-sportline » Mon 18 Jan, 2010 02:21

Mercafreaket wrote:
201 035 wrote::?: Jag kanske verkar dum men visst använder väl ändå KE jet lufttemp och kyltemp vid beräkning av styrningen till tex det elektroniska bränsleinställningsdonet-med andra faktorer som medverkar till just den för tillverkaren optimala effekten för tillfället.
Cirkulationspumpen har väl inte något med kylan ute att göra med eller?? rätta mig om jag har fel...

Alldeles riktigt, Motortempgivare och lufttempgivare, dessutom på bränslehuset sitter en potentiometer som läser av luftvågens läge, samt lambdasond om det finns på årsmodellen.



sen så finns en potentiometer i gasspjället.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: VEMS i brukshinken, skroten nästa...

Postby Fotografen » Fri 20 May, 2011 18:43

Det är nu (tyvärr?) färdigåkt med denna bil, tidens tand, har tagit sitt.
Den skulle kunna gå ett par år till, men man måste orka...har lessnat på att tokskruva med bruksbilen.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: VEMS i brukshinken, skroten nästa...

Postby Fotografen » Sat 28 Sep, 2013 11:37

Bilens sista resa gick nu i början på denna vecka, till Nisses Bilskrot i Åtvidaberg.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: VEMS i brukshinken, skroten nästa...sista resan avklarad.

Postby Fotografen » Mon 11 Jan, 2021 12:56

Hittade den här gamla tråden igen...
Finns VEMS kvar? Nån som kör med det i en bruksbil?
Vad gör de som skrev i forumet idag?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: VEMS i brukshinken, skroten nästa...sista resan avklarad.

Postby Jovani » Mon 11 Jan, 2021 14:16

Vems finns, men oxå många andra likvärdig eller bättre.
Frågan idag är väll vad som behövs för att klara en besiktning.
Maxxecu, autronic, Trijekt mm har fina saker som är mer plug&play idag än för 10år sen. Vissa har t.o.m auto config på bränsle tändning...!
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests