Motorproblem på min E55 AMG

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
Nikos
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Tue 07 Sep, 2004 16:23

Re: Motorproblem på min E55 AMG

Postby Nikos » Mon 13 Sep, 2004 17:50

Har du fått ordning på bilen?

User avatar
E55
Guru
Guru
Posts: 2911
Joined: Thu 01 May, 2003 21:10
Location: Linköping

Re: Motorproblem på min E55 AMG

Postby E55 » Mon 13 Sep, 2004 19:10

Nikos wrote:Har du fått ordning på bilen?


Problemet är fortfarande kvar, även om bilen nu faktiskt går bra mycket bättre efter att jag bytt stift och bränslefilter. Samtliga felsymptom är kvar, men de märks inte lika tydligt längre. Bilen svarar nu bättre på gasen.

Jag tror nu att felet eventuellt har med tändningen att göra. Ska kolla upp tändkablar, spolar med mera. Borde väl vara så att det är lättare att driva ett helt nytt stift jämfört med ett som är lite slitet. Om exempelvis tändkablarna inte är helt friska, nöjer sig kanske helt nya stift med lite sämre el-flöde (min teori). Dock visar inte dessa saker några felkoder, men av vad jag hört visas inte alltid felkoder trots att något är fel.

Har även funderat på om något är fel på lambdan. Visar ingen felkod där heller. Någon som vet om man alltid ser lambda-fel i datorn?

Fick även ett tips att det kunde vara gasspjället som inte reagerade som det skulle för att det kan "gegga ihop" med smuts. Detta kan vara en tänkbar anledning eftersom bilen började gå allmänt mycket sämre efter första ur-initieringen (nollställningen) av styrdonet. Vid en ur-initiering ska ju samtliga luft- och gasspjäll ställas optimalt, och gick då gas-spjället kärvt ställde det väl inte in sig som det skulle. MB:s dator matade säkert in rätt värden, men om gas-spjället kärvar så ställer det ju inte in sig som det ska. Detta kanske kan vara anledningen till att jag märkte en så markant skillnad efter att ha haft den inlämnad första gången i våras. Får vid tillfälle ta och plocka isär och göra rent.

Bilen är just nu inlämnad för byte av dörrar och bagagelucka på rostskyddsgarantin. Får väl tillbaka bilen om nån vecka, och då ska jag se hur jag kan gå vidare.
Image

///Markus -73

CL 65 AMG 2008 på sommaren, Volvo V70 året om.

User avatar
E55
Guru
Guru
Posts: 2911
Joined: Thu 01 May, 2003 21:10
Location: Linköping

Postby E55 » Tue 14 Sep, 2004 10:05

Jag kan även tillägga att nu känns det som den går som den ska från ca 2000 varv och uppåt, men där under går den inte riktigt som den ska, även om den nu går bättre efter stiftbytet.

Om jag står med P- eller N-läge i och börjar varva upp motorn försiktigt märker jag en sak tydligt. För ökningar av varvtal upp till 2000 varv behöver jag trycka ner gaspedalen bra mycket längre jämfört med varvtal över 2000 då jag bara behöver nudda den för att varvet ska öka. Med andra ord svarar den bättre över 2000 varv, och det är väl av samma orsak som jag vid körning märker att den inte svarar som den ska under 2000 varv, men över 2000 blir det något helt annat!
Image

///Markus -73

CL 65 AMG 2008 på sommaren, Volvo V70 året om.

Nikos
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Tue 07 Sep, 2004 16:23

Motorproblem

Postby Nikos » Thu 23 Sep, 2004 11:45

E55 wrote:Jag kan även tillägga att nu känns det som den går som den ska från ca 2000 varv och uppåt, men där under går den inte riktigt som den ska, även om den nu går bättre efter stiftbytet.

Om jag står med P- eller N-läge i och börjar varva upp motorn försiktigt märker jag en sak tydligt. För ökningar av varvtal upp till 2000 varv behöver jag trycka ner gaspedalen bra mycket längre jämfört med varvtal över 2000 då jag bara behöver nudda den för att varvet ska öka. Med andra ord svarar den bättre över 2000 varv, och det är väl av samma orsak som jag vid körning märker att den inte svarar som den ska under 2000 varv, men över 2000 blir det något helt annat!




Har exakt samma problem... när jag står me P eller N-läge, har byt luftmasmätarn, men det hjälper inte..det går ej att krypköra..då "hoppar" hela bilen..

User avatar
E55
Guru
Guru
Posts: 2911
Joined: Thu 01 May, 2003 21:10
Location: Linköping

Re: Motorproblem

Postby E55 » Thu 23 Sep, 2004 18:55

Nikos wrote:
E55 wrote:Jag kan även tillägga att nu känns det som den går som den ska från ca 2000 varv och uppåt, men där under går den inte riktigt som den ska, även om den nu går bättre efter stiftbytet.

Om jag står med P- eller N-läge i och börjar varva upp motorn försiktigt märker jag en sak tydligt. För ökningar av varvtal upp till 2000 varv behöver jag trycka ner gaspedalen bra mycket längre jämfört med varvtal över 2000 då jag bara behöver nudda den för att varvet ska öka. Med andra ord svarar den bättre över 2000 varv, och det är väl av samma orsak som jag vid körning märker att den inte svarar som den ska under 2000 varv, men över 2000 blir det något helt annat!




Har exakt samma problem... när jag står me P eller N-läge, har byt luftmasmätarn, men det hjälper inte..det går ej att krypköra..då "hoppar" hela bilen..


http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?t=7022 Jag misstänker nu att det kan vara något med gasspjället som jag skrivit i detta inlägg. Nästa vecka kontaktar jag MB-verkstan här i Linköping.

Före stiftbytet gick min också ryckigt, framförallt när den var kall. Detta är dock mycket bättre nu, även om det inte är helt bra.

Ska även lämna den till Österlunds den 18/10 om den inte är bra då. Han skulle bla provtrycka avgassystemet för att utesluta att det kunde vara stopp i någon katalysator.

Vet dock inte om gasspjället kan orsaka att den går lite ryckigt (misständer). Jag tror även att nån tändkabel eller liknande inte är helt frisk, även om detta inte givit någon felkod.

Verkar i alla fall som att vi har samma probem så blir det nån ändring på min hör jag av mig.
Image

///Markus -73

CL 65 AMG 2008 på sommaren, Volvo V70 året om.

Nikos
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Tue 07 Sep, 2004 16:23

Re: Motorproblem

Postby Nikos » Tue 28 Sep, 2004 03:03

E55 wrote:
Nikos wrote:
E55 wrote:Jag kan även tillägga att nu känns det som den går som den ska från ca 2000 varv och uppåt, men där under går den inte riktigt som den ska, även om den nu går bättre efter stiftbytet.

Om jag står med P- eller N-läge i och börjar varva upp motorn försiktigt märker jag en sak tydligt. För ökningar av varvtal upp till 2000 varv behöver jag trycka ner gaspedalen bra mycket längre jämfört med varvtal över 2000 då jag bara behöver nudda den för att varvet ska öka. Med andra ord svarar den bättre över 2000 varv, och det är väl av samma orsak som jag vid körning märker att den inte svarar som den ska under 2000 varv, men över 2000 blir det något helt annat!




Har exakt samma problem... när jag står me P eller N-läge, har byt luftmasmätarn, men det hjälper inte..det går ej att krypköra..då "hoppar" hela bilen..


http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?t=7022 Jag misstänker nu att det kan vara något med gasspjället som jag skrivit i detta inlägg. Nästa vecka kontaktar jag MB-verkstan här i Linköping.

Före stiftbytet gick min också ryckigt, framförallt när den var kall. Detta är dock mycket bättre nu, även om det inte är helt bra.

Ska även lämna den till Österlunds den 18/10 om den inte är bra då. Han skulle bla provtrycka avgassystemet för att utesluta att det kunde vara stopp i någon katalysator.

Vet dock inte om gasspjället kan orsaka att den går lite ryckigt (misständer). Jag tror även att nån tändkabel eller liknande inte är helt frisk, även om detta inte givit någon felkod.

Verkar i alla fall som att vi har samma probem så blir det nån ändring på min hör jag av mig.


STOR TACK för svaret ! Hör av dej om du hittar felet


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests