Oljebyte manuell växellåda 717.4

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Oljebyte manuell växellåda 717.4

Postby torake » Thu 28 Oct, 2010 12:57

Frugans CLK har lite problems med nedväxling till ettan och tvåan i den manuella lådan 717.4XX. När lådan är kall får man ibland dubbeltrampa.

Lite osäkerhet verkar råda kring vad för slags olja som skall i:
WIS säger 235.10 SAE 75W-90 men självklart bara egna artikelnumret
OKQ8:s oljeguide tycker man skall hälla i ATF-oljan Auto 15, samma som för automaten
Google säger Esso Gear Oil 317

För att byta behöver man en 14mm insexnyckel som är modifierad så att den korta skänkeln är 35mm lång, för att komma åt nivåpluggen. Dessutom behöver man en 90cm lång slang och en liten tratt.
Image

Man behöver ett lämpligt järnrör med, att använda som förlängare. Sen öppnar man nivåpluggen, så man vet att man kan fylla på olja innan man öppnar avtappningspluggen.
På avtappningspluggen sitter en magnet för att fånga upp järnfilspån. Är detta normalt efter 16.000 mil verkligen?
Image

Lite undersökning av oljan som kom ut, det var definitivt inte ATF-olja så Auto-15 går bort. I brist på bättre hällde jag i OKQ8:s GL-5 75W-90, den är egentligen avsedd för LS-diffar, men det var de enda de hade med rätt viskositet. Lite skum olja, var helt transparent. Det var ju inte denna:
Image

Ska nog försöka hitta en annan olja, men GL-5 får duga som sköljolja.
Last edited by torake on Mon 01 Nov, 2010 01:07, edited 1 time in total.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
marenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 383
Joined: Wed 19 Apr, 2006 13:10
Location: SKÅNE
Contact:

Re: Oljebyte manuell växellåda 717.4

Postby marenen » Sat 08 Jan, 2011 20:54

Varför inte köpa olja på Mercedes så får du rätt?
Intressant o se oljepluggen...
SWES-38
Swedish Expedition Society
http://www.swes.se

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Oljebyte manuell växellåda 717.4

Postby Fotografen » Sun 09 Jan, 2011 00:01

Var försiktig med att hälla GL-5 i en vanlig manuell växellåda!!
De tillsatser som krävs för att oljan ska kunna gå i en hypoidbakaxel kan synkringarna i lådan!
Ta rätt på vilken mercaspec det är och skaffa en olja som uppfyller den, behöver ine vara en stjärna på dunken.

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Oljebyte manuell växellåda 717.4

Postby Kjell Niklasson » Sun 09 Jan, 2011 01:25

Jag brukar hälla i Auto-15 oljan i mina växellådor, oavsett vad som varit där innan. Jag har än så länge inte märkt några problem med det. Känns mer lättväxlat, men det kan ju också bero på att oljan man häller ut oftast är mindre fräsch.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Oljebyte manuell växellåda 717.4

Postby torake » Mon 10 Jan, 2011 11:05

Fotografen wrote:Var försiktig med att hälla GL-5 i en vanlig manuell växellåda!!
De tillsatser som krävs för att oljan ska kunna gå i en hypoidbakaxel kan synkringarna i lådan!
Ta rätt på vilken mercaspec det är och skaffa en olja som uppfyller den, behöver inte vara en stjärna på dunken.


Mercaspecen är 235.10 men det var nästan omöjligt att hitta en sådan som dessutom var rätt viskositet. Klart man kan köpa på mercedes, men det fanns inte hemma just då, så jag hade behövt vänta nån dag.
Tillsatserna i den oljan jag hällde i är "anti-skav" (anti scuffing) tror det är svavel eller fosfor, och det kan tydligen korrodera synkringarna i vissa lådor, främst japanska lådor tror jag(?)

Hursomhelst så har lådan gått till sig nu, tvåan är helt och hållet återställd, och nerväxling till ettan går ganska bra även kall, ungefär som det är orginal på vissa bilar, men en bit kvar till mercedes-standard. :wink:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests