2 stegs laddning.

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

2 stegs laddning.

Postby Mr-sportline » Mon 24 Sep, 2012 21:19

Någon här som har erfarenhet av 2 stegsladdning med 2 turbosar o gärna vill berätta om det.

viktorp
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 93
Joined: Tue 13 Mar, 2012 22:14
Location: piteå

Re: 2 stegs laddning.

Postby viktorp » Tue 25 Sep, 2012 01:09

jag VET att det är supersvårt att få de att fungera bra. hör med didriknilsson här på forumet

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: 2 stegs laddning.

Postby Mr-sportline » Tue 25 Sep, 2012 08:30

Tack för svar.
Har läst till mej att det inte var det lättaste!

JohnE
Expert
Expert
Posts: 665
Joined: Mon 17 May, 2004 18:11
Location: Västerås

Re: 2 stegs laddning.

Postby JohnE » Tue 25 Sep, 2012 20:46

Ingenting är svårt när man kan det.

Först och främst måste man ha ett specifikt mål med bilen - varför funderar du på tvåstegsladdnig? I 95% av fallen är tvåstegsladdning onödigt eller rent dumt.
Mercedes-Benz CE55 -93

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: 2 stegs laddning.

Postby Mr-sportline » Tue 25 Sep, 2012 21:22

Funderade på tidigare spool vilket man borde få.
fast eg handlar 2 stegs laddning om att jaga laddtryck, används ju i traktorpulling etc!

kommer att börja laborera med VNT!

JohnE
Expert
Expert
Posts: 665
Joined: Mon 17 May, 2004 18:11
Location: Västerås

Re: 2 stegs laddning.

Postby JohnE » Tue 25 Sep, 2012 21:32

Mr-sportline wrote:Funderade på tidigare spool vilket man borde få.
fast eg handlar 2 stegs laddning om att jaga laddtryck, används ju i traktorpulling etc!

kommer att börja laborera med VNT!


Laddtrycket bestämmer inte effekten, luftmängden (syremängden) gör det. En väl avvägd turbo (dvs INTE valfritt lastbilsagg) är oftast bästa vägen att gå.
Uträknat billet-raceaggregat, då kan du få ut effekt. VNT aggregat av rätt mått ger ofta en bra kompromiss och körbarhet.

Men, har du som plan att slå några effektrekord, då ställer du frågan på helt fel forum från början. Och dessutom börjar i fel ända på bygget :wink:
Mercedes-Benz CE55 -93

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: 2 stegs laddning.

Postby Mr-sportline » Tue 25 Sep, 2012 21:38

funderade på tidigt spool o körbarhet.
vet inte vad du syftar på.

JohnE
Expert
Expert
Posts: 665
Joined: Mon 17 May, 2004 18:11
Location: Västerås

Re: 2 stegs laddning.

Postby JohnE » Tue 25 Sep, 2012 22:18

Mr-sportline wrote:funderade på tidigt spool o körbarhet.
vet inte vad du syftar på.


Välja rätt turbo räcker. Finns många snurror som har tidigt spool och kan ge myyycket effekt. :thumbup:
Du hittar dem däremot inte i 2000kr-prisklassen på blocket.
För att kunna välja turbo lär man ha betydligt mer info, motorspecar, effektmål med mera.
Mercedes-Benz CE55 -93

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: 2 stegs laddning.

Postby Mr-sportline » Wed 26 Sep, 2012 08:02

Jo det förstår jag!
Kollat runt lite o har hittat uppgraderingsagg.
Priserna skiljer en del.
Men VNT hade ju varit det bästa.


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests