Motorflytt m104 3,2

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Motorflytt m104 3,2

Postby hismajestics » Thu 20 Dec, 2012 17:35

MB_Star wrote:om du utgår från en w124 e320 tex så finns det ju inte så mycket krafs som behövs mer än reläer och lite styrboxar...

Här är är en compakt med m104
http://www.youtube.com/watch?v=H8EksKjR2P8

Motorn måste få fartsignalen någonstans. Annars varvar inte M104 över 4000rpm stillastående. Jag antar att signalen i originalbygget (E320) kommer från ABS...? Här lite mera om ämnet viewtopic.php?f=21&t=72140

Ja precis, youtube-filmen är också den enda referensen jag har att gå på.
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Motorflytt m104 3,2

Postby MB_Star » Fri 21 Dec, 2012 13:59

hismajestics wrote:
MB_Star wrote:om du utgår från en w124 e320 tex så finns det ju inte så mycket krafs som behövs mer än reläer och lite styrboxar...

Här är är en compakt med m104
http://www.youtube.com/watch?v=H8EksKjR2P8

Motorn måste få fartsignalen någonstans. Annars varvar inte M104 över 4000rpm stillastående. Jag antar att signalen i originalbygget (E320) kommer från ABS...? Här lite mera om ämnet viewtopic.php?f=21&t=72140

Ja precis, youtube-filmen är också den enda referensen jag har att gå på.



Och kollar du på denna w123 med m104 så ser du att han har abs enheten men utan bromsledningar.
säkeligen för att få fartsignalen.

Image
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Motorflytt m104 3,2

Postby hismajestics » Fri 21 Dec, 2012 14:05

MB_Star wrote:Och kollar du på denna w123 med m104 så ser du att han har abs enheten men utan bromsledningar.
säkeligen för att få fartsignalen.

Oj va snyggt!!

Var sitter ABS-enheten?

EDIT: Där, ja..
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
201 035
Expert
Expert
Posts: 471
Joined: Sun 06 May, 2007 20:57
Location: vaggeryd,malmbäck

Re: Motorflytt m104 3,2

Postby 201 035 » Sun 31 Mar, 2013 20:21

originalhärvan är riktigt duktigt komplicerad!!!! Använder man ett eftermarknadssystem så slipper man en hel drös med kablar och skit i onödan....(originalhärvan är ju dessutom världens sämsta som åldras mer än något annat märkes kabelsorter...)
2,5-16 (3,2-24) min lilla hobby
2,5-16 tjejens pärla
Hyundai Terracan vinterbilen
E320T CDI -00
Jerry Kjellgren

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Motorflytt m104 3,2

Postby hismajestics » Sun 31 Mar, 2013 20:34

Den är inte så komplicerad.

Image

1. ECU, överspänningsreläet, etc.
2. Paketet till tändningslåset, mätartavla, AC, säkringsdosa
3. AC och nivåreglering
4. Koppling till bensinpumpen
5. ABS och ASD
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Motorflytt m104 3,2

Postby hismajestics » Sun 31 Mar, 2013 20:38

201 035 wrote:(originalhärvan är ju dessutom världens sämsta som åldras mer än något annat märkes kabelsorter...)

Gäller i synnerhet kablarna som löper alldeles intill motorn och belastas av värme.
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
201 035
Expert
Expert
Posts: 471
Joined: Sun 06 May, 2007 20:57
Location: vaggeryd,malmbäck

Re: Motorflytt m104 3,2

Postby 201 035 » Mon 01 Apr, 2013 21:34

din härva såg lite tunnare ut än den jag försökte mig på :shock:

Har du rent mekaniskt gasspjäll eller delvis elstyrt (farthållare) ?
2,5-16 (3,2-24) min lilla hobby
2,5-16 tjejens pärla
Hyundai Terracan vinterbilen
E320T CDI -00
Jerry Kjellgren

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Motorflytt m104 3,2

Postby hismajestics » Tue 02 Apr, 2013 07:11

201 035 wrote:din härva såg lite tunnare ut än den jag försökte mig på :shock:

Har du rent mekaniskt gasspjäll eller delvis elstyrt (farthållare) ?

Min motor är en HFM-SFI med farthållare. Har du en rensad motor så kommer kablaget som styr insprutning och tändning till.
//johannes

W114 250CE M104 3,2L


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests