Mynä 8mm vs dieselmeken 8mm till om606

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
crister
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1043
Joined: Wed 11 Feb, 2009 00:25

Re: Mynä 8mm vs dieselmeken 8mm till om606

Postby crister » Mon 19 Aug, 2013 15:36

hur många cc är det i en originalpump med 5.5mm pumpelement?

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: Mynä 8mm vs dieselmeken 8mm till om606

Postby EvoPeter » Mon 19 Aug, 2013 15:57

Enligt Black Smoke Racing så har dom ingen ID märkning på deras pumpar så man vet inte om det är deras. Ända svaret jag fick av alla mina frågor till dom va:

"Det är svårt att säga om det är vår pump... Men om den är så inställning är 18grader före OT"

Och jag fråga om dom själva byggde pumparna, hur man känner igen deras pumpar.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: Mynä 8mm vs dieselmeken 8mm till om606

Postby 22,0:1 » Mon 02 Sep, 2013 21:36

Dieselmekenes helt klart. Har kört flera mynä och flera Dieselmeken,och det är bättre mellanregister i dielsemekens. Görans 180cc pump har bromsats till 597hp,vid 2,8bar,där var snurran slut..
Mynäs 170cc har bromsats till 630hk vid 3,1 bar och där var dieseln slut.
Viktigt oavsett pump är grova ledningar,eftermarknads filter samt matarpump,annars ger de ingen pulver. Har sett byggen där folk åker 8mm 220cc på fullt med en HX40,2bars ladd,med standard dieselfilgerhus och med bibehållen avgastemp... Där passerar inte ens 160cc.....
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: Mynä 8mm vs dieselmeken 8mm till om606

Postby EvoPeter » Tue 03 Sep, 2013 17:24

22,0:1 wrote:Viktigt oavsett pump är grova ledningar,eftermarknads filter samt matarpump,annars ger de ingen pulver. Har sett byggen där folk åker 8mm 220cc på fullt med en HX40,2bars ladd,med standard dieselfilgerhus och med bibehållen avgastemp... Där passerar inte ens 160cc.....


Är det inte någon ventil man bör ta bort också? Minns att han jag köpte mina spoilers av hade en massa problem med sin motor och fick helt plötsligt en massa fler hästar efter att någon backventil ströp.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox

meki
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1673
Joined: Sat 12 Nov, 2005 13:30

Re: Mynä 8mm vs dieselmeken 8mm till om606

Postby meki » Thu 05 Sep, 2013 15:08

Jag skulle satsat på mynäpump :drinking:
Ett hundratal mb

User avatar
bonden_85
Expert
Expert
Posts: 526
Joined: Fri 20 Jan, 2006 18:05
Location: Hedemora
Contact:

Re: Mynä 8mm vs dieselmeken 8mm till om606

Postby bonden_85 » Wed 18 Sep, 2013 14:20

Kör själv OM603 med toppackning från OM606.962, Mynä 8mm med 600l/h @ 30psi matarpump 1/2" soppaledningar.
På grenröret sitter en Precision 6266 kullagrad turbo som laddar som mest runt 3,5bar

Soppan verkar räcka till, sotar fint fast de e fullt ladd.

Ej bromsad än... men den går bra iaf.
Johan Perers -85

Mathias_
Proffs
Proffs
Posts: 267
Joined: Thu 11 Mar, 2010 11:17
Location: Hallstahammar

Re: Mynä 8mm vs dieselmeken 8mm till om606

Postby Mathias_ » Wed 18 Sep, 2013 21:59

bonden_85 wrote:Kör själv OM603 med toppackning från OM606.962, Mynä 8mm med 600l/h @ 30psi matarpump 1/2" soppaledningar.
På grenröret sitter en Precision 6266 kullagrad turbo som laddar som mest runt 3,5bar

Soppan verkar räcka till, sotar fint fast de e fullt ladd.

Ej bromsad än... men den går bra iaf.


va har du för förpump?
Ja kollade på en som levererar 360l/h räcker de tror du lr ska man
jaga nå värre?
Visst åkte du med hx40 på din gammla maskin va?
Ja funderar på en hx40 super 16/17 avgashus borde bli bra tror
jag, de är ju lite mer modernt och lättsnurrat;)

User avatar
bonden_85
Expert
Expert
Posts: 526
Joined: Fri 20 Jan, 2006 18:05
Location: Hedemora
Contact:

Re: Mynä 8mm vs dieselmeken 8mm till om606

Postby bonden_85 » Tue 24 Sep, 2013 12:28

Mathias_ wrote:
bonden_85 wrote:Kör själv OM603 med toppackning från OM606.962, Mynä 8mm med 600l/h @ 30psi matarpump 1/2" soppaledningar.
På grenröret sitter en Precision 6266 kullagrad turbo som laddar som mest runt 3,5bar

Soppan verkar räcka till, sotar fint fast de e fullt ladd.

Ej bromsad än... men den går bra iaf.


va har du för förpump?
Ja kollade på en som levererar 360l/h räcker de tror du lr ska man
jaga nå värre?
Visst åkte du med hx40 på din gammla maskin va?
Ja funderar på en hx40 super 16/17 avgashus borde bli bra tror
jag, de är ju lite mer modernt och lättsnurrat;)


Denna pump har jag :
http://www.summitracing.com/parts/pad-a ... make/dodge
Johan Perers -85


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests