Vad rekommenderas för automatlåda till om603 med lite extra flås?
Alltså, med lite fler steg. För bränsle ekonomin
Val av koppling o växellåda trimmad om60x
Re: Val av koppling o växellåda trimmad om60x
Fått hem en S60R -04 tryckplatta. Passar rakt på ett dubbelmasse svänghjul för 240mm koppling. Ville bara bekräfta det som sas tidigare i tråden.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
-
- Hangaround
- Posts: 22
- Joined: Sat 10 Dec, 2011 20:03
Re: Val av koppling o växellåda trimmad om60x
EvoPeter wrote:Fått hem en S60R -04 tryckplatta. Passar rakt på ett dubbelmasse svänghjul för 240mm koppling. Ville bara bekräfta det som sas tidigare i tråden.
Hur mycket Nm och Hk klarar en sådan tryckplatta av då?
Keep on Knacking!
Re: Val av koppling o växellåda trimmad om60x
Hillbilly_rocker wrote:EvoPeter wrote:Fått hem en S60R -04 tryckplatta. Passar rakt på ett dubbelmasse svänghjul för 240mm koppling. Ville bara bekräfta det som sas tidigare i tråden.
Hur mycket Nm och Hk klarar en sådan tryckplatta av då?
Glömde bort att det va skrivet i en annan tråd.
Den finns här: viewtopic.php?f=21&t=72258&hilit=s60r
Kommer själv köra med den uppsättningen till att börja med på ett c230 kompressorsvänghjul.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Re: Val av koppling o växellåda trimmad om60x
Uppdaterar lite.
Tog ett dubbelmasse svänghjul ifrån en c230 kompressor -96. Är 240mm lamell och S60r tryckplatta passade rakt på med en 6-pucks sinter.
Växellådan tog jag den jag hade ifrån min 2,6 (717.432). Bakstycket passade så jag fick hastighetsmätarsignal. Bakstycket ifrån 717.411 är för klent då det är större lager o drev i 2,6:ans 717.432. Växellådan ifrån c230:n heter 717.460. Med den lådan får jag troligen shortshift också då armarna är kortare på den lådan. Samt att den lådan passar rakt på mitt spakställ.
Har dock inte monterat allt på bilen än men det ser lovande ut.
Misstänker även att 717.413 lådorna är likadan som 717.411 förutom att det är dubbelmasse på 413 och enkelmasse på 411.
Notera att det skiljer lite i utväxling mellan olika lådor. Men det är inget som påverkar hastighetsmätaren då den är avstämd emot diffen.
Tog ett dubbelmasse svänghjul ifrån en c230 kompressor -96. Är 240mm lamell och S60r tryckplatta passade rakt på med en 6-pucks sinter.
Växellådan tog jag den jag hade ifrån min 2,6 (717.432). Bakstycket passade så jag fick hastighetsmätarsignal. Bakstycket ifrån 717.411 är för klent då det är större lager o drev i 2,6:ans 717.432. Växellådan ifrån c230:n heter 717.460. Med den lådan får jag troligen shortshift också då armarna är kortare på den lådan. Samt att den lådan passar rakt på mitt spakställ.
Har dock inte monterat allt på bilen än men det ser lovande ut.
Misstänker även att 717.413 lådorna är likadan som 717.411 förutom att det är dubbelmasse på 413 och enkelmasse på 411.
Notera att det skiljer lite i utväxling mellan olika lådor. Men det är inget som påverkar hastighetsmätaren då den är avstämd emot diffen.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
-
- Wannabe
- Posts: 7
- Joined: Thu 17 Jul, 2014 23:21
Re: Val av koppling o växellåda trimmad om60x
Vill dubbel kolla lite så jag har förstått rätt.
Har en 6vxl låda på gång med nummet: 716.620. Som kommer från en w210 -00 med motor nummer m111.942.
Passar den rakt av mot min om606 sugis?
Har en 6vxl låda på gång med nummet: 716.620. Som kommer från en w210 -00 med motor nummer m111.942.
Passar den rakt av mot min om606 sugis?
Re: Val av koppling o växellåda trimmad om60x
m_ivansson wrote:Vill dubbel kolla lite så jag har förstått rätt.
Har en 6vxl låda på gång med nummet: 716.620. Som kommer från en w210 -00 med motor nummer m111.942.
Passar den rakt av mot min om606 sugis?
Jo. Men du får bygga om spakställ samt växellådsbalken.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Re: Val av koppling o växellåda trimmad om60x
Kan uppdatera med info om att jag maxar en 110cc pump med 2bar i ladd med en stor turbo.
Kopplingen funkat fint efter att jag bytte urtrampningslager och kopplingsarm samt schimsa ut tryckplattan ungefär 2,5mm.
Kopplingen funkat fint efter att jag bytte urtrampningslager och kopplingsarm samt schimsa ut tryckplattan ungefär 2,5mm.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
-
- Wannabe
- Posts: 7
- Joined: Thu 17 Jul, 2014 23:21
Re: Val av koppling o växellåda trimmad om60x
Okej, använder man svänghjul från samma motor som lådan eller är det något speciellt enkelmasse som är lämpligt?
Re: Val av koppling o växellåda trimmad om60x
m_ivansson wrote:Okej, använder man svänghjul från samma motor som lådan eller är det något speciellt enkelmasse som är lämpligt?
Finns två varianter. Enkelmasse o dubbelmasse. Dubbelmasse lådorna är kraftigare och passar inte på enkelmasse.
Finns olika varianter av enkelmasse o dubbelmasse. Dubbelmasse har lite större lamell 228-240mm diameter. Enkelmasse kan ha ifrån 215-228mm. Diametern är inte hugget i sten utan baserat på de bilar jag skrotat och mätt lamellerna ifrån.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 21 guests