Turbokonvertera OM605. Vilken turbo?

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
FMG
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 308
Joined: Sat 17 May, 2003 02:00
Contact:

Turbokonvertera OM605. Vilken turbo?

Postby FMG » Mon 28 Oct, 2013 21:33

Är lite sugen på att turbokonvertera min om605 compakt.
Detta är nåt jag är helt grön på men efter lite sökande här så verkar det inte så sjukt avancerat.
Har skaffat mig ett grenrör och funderar på en orginalturbo. Är inte ute efter att bygga en racer.
Vill bara ha lite mer fart på min glidare. Sen har ju den gått 46000 mil oxå...
Kollade runt lite på bildelsbasen där det fanns ju gott om turbos.
Både C220CDI och C250dt har ju garrett gt20. Nån som har koll på om det är nån skillnad på
aggregaten till dom bilarna...? Eller ska jag titta på nån helt annan snigel?
Är det nåt mer jag bör tänka på eller behöver skaffa förutom turbo, oljeledningar och lite insugsprylar?
MB 250C OM605 -70
MB C250 TDT -96
Gamla bilar:
MB 250D -95
MB C220 -94, MB C250D -93
MB 260E Ambulans -90, MB 280E -94
MB 300GD -84
MB 240D -83
MB 190E 2.6 -90, MB 190E 2.5 16V -89, MB 190D 2.5, MB 190E 2.3 -89, MB 190D -88, MB 190E -86, MB 190 -85, MB 190 -84

User avatar
Nylanderz
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 185
Joined: Tue 24 Apr, 2012 16:21
Location: Örnsköldsvik
Contact:

Re: Turbokonvertera OM605. Vilken turbo?

Postby Nylanderz » Sun 03 Nov, 2013 15:04

FMG wrote:Är lite sugen på att turbokonvertera min om605 compakt.
Detta är nåt jag är helt grön på men efter lite sökande här så verkar det inte så sjukt avancerat.
Har skaffat mig ett grenrör och funderar på en orginalturbo. Är inte ute efter att bygga en racer.
Vill bara ha lite mer fart på min glidare. Sen har ju den gått 46000 mil oxå...
Kollade runt lite på bildelsbasen där det fanns ju gott om turbos.
Både C220CDI och C250dt har ju garrett gt20. Nån som har koll på om det är nån skillnad på
aggregaten till dom bilarna...? Eller ska jag titta på nån helt annan snigel?
Är det nåt mer jag bör tänka på eller behöver skaffa förutom turbo, oljeledningar och lite insugsprylar?


Är de inte olika flänsar osv på olika grenrör turbos? typ T4/T3 och allt vad det heter.
Sen vill man väl generellt ha en turbo med lägre spoolup på en diesel iochmed dom låga varvena. Nån får väl rätta mig om jag har fel,men det är väl också därför dom som "budget" trimmar tar en turbo från nån gammal scania därför den har lägre spoolup. :-)
Ska du skruva i dieselpumpen själv eller lämnar du bort? Blir väl aldrig riktigt bra och grejja me pumpen själv som om man lämnar bort den till nån duktig men då går väl,skruva inte bort dig bara! :-D
Mercedes-Benz W201 190E 2.3 -90 'Såld'
Mercedes-Benz W123 250D -83 'Såld med en stor tår i ögat..' Image
Mercedes-Benz W202 220CDI -99 'såld'
Chevrolet Silverado 1500 Z71 6.5TD -97 'truuucken'
Mercedes-Benz S211 280CDI -09 "Das beste oder nichts"

FMG
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 308
Joined: Sat 17 May, 2003 02:00
Contact:

Re: Turbokonvertera OM605. Vilken turbo?

Postby FMG » Sun 03 Nov, 2013 20:00

Det finns väl adaptrar till det. Det ser lite trångt ut så jag tror inte jag får på en orginalturbo. Så nåt får nog byggas om i vilket fall.
Angående dieselpumpen så tänkte jag be en bekant till min far om hjälp med det. Jag har ju ingen turbopump men om jag förstått det hela rätt så ska det gå ändå bara man ställer upp den rejält...
MB 250C OM605 -70
MB C250 TDT -96
Gamla bilar:
MB 250D -95
MB C220 -94, MB C250D -93
MB 260E Ambulans -90, MB 280E -94
MB 300GD -84
MB 240D -83
MB 190E 2.6 -90, MB 190E 2.5 16V -89, MB 190D 2.5, MB 190E 2.3 -89, MB 190D -88, MB 190E -86, MB 190 -85, MB 190 -84


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests