Felkoder lambda

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Felkoder lambda

Postby Freke » Sun 17 Nov, 2013 14:08

Har fått lite underliga fel efter jag bytte generatorn på bilen.
Grejen är den att höger lambda fram e helt ny. Max kört 200mil med den. Dom bakre vet jag inte om dom "används" längre med programvaran som sitter i min ECU. För jag har ju min kattar bakom dom bakre sonderna. Å innan hade jag inga kattar alls. Allt har funkat tills jag bytte generatorn

Image

Image

Image

Image

Men jag får inte ihop själva felmedelandet att dom är växlade. För det kan ju bilen inte veta, dessutom sitter dom som dom alltid gjort. Så på fel plats är dom inte. Men det skiljer ju en massa i värden mellan höger å vänster. Som ni ser kommer felet tebax även om jag nollar. Andra gången fick jag ju misstäning också.

Cyl 2 & 4 är det på den vänstra cylbanken?

Tänkte ifall jag måste byta lambda igen å om det isof är den gamla som e kass nu. Dvs den vänstra

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: Felkoder lambda

Postby Freke » Mon 18 Nov, 2013 00:24

Fick nya felkoder idag. Att värdet för höger framför katten är orimligt. Allt funkar tills man skall ge mer än halvgas då får den spader å motorlampan tänds. Men jag orkar inte jobba mig så jag beställde 2 nya.

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: Felkoder lambda

Postby Freke » Sat 21 Dec, 2013 17:03

Ännu en gång har lambdasonderna gett upp. Är det nån som kan förklara vad som kan va fel?? Denna gången va det den gamla som inte är bytt som kom upp som felkod. Efter nån dag kom även den nya som e bytt 2ggr upp igen. Så nu e båda kass. Bilen startar inte ens :?

Den säger att det är avbrott å även fel på uppvärmingen till sonderna. Allt funkar kanon när dom byts men det håller ju inte länge. Så nått måste ju göra så att dom går sönder. Men vad????? Blir dyrt att betala 2000-4000kr i månaden för nya sonder :cry:

User avatar
stefan64
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 117
Joined: Wed 09 May, 2007 20:57
Location: E-tuna

Re: Felkoder lambda

Postby stefan64 » Thu 02 Jan, 2014 01:20

Min sond pajade på min clk efter någon månad 2 ggr. det var Mekonomens sonder som visade sig vara av ett annat märke.
Bytte till mb orginal sen har jag inte haft något problem.

Kan kanske vara spänningen eller kabelbrott?
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: Felkoder lambda

Postby Freke » Fri 03 Jan, 2014 00:39

stefan64 wrote:Min sond pajade på min clk efter någon månad 2 ggr. det var Mekonomens sonder som visade sig vara av ett annat märke.
Bytte till mb orginal sen har jag inte haft något problem.

Kan kanske vara spänningen eller kabelbrott?


Mina är bosch. Men efter jag bytt har det funkat. Sen har det vart några mån till en månad. Så är det kabelbrott så borde den va knas oavsett om jag byter. Vet inte riktigt hur jag skall kolla typ om det är fel spänning osv. Kör ju inte omkring med Star inkopplat hela tiden. Så det är svårt att se om det blir nått svaj där :? Men blir f-n tokig på felet

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: Felkoder lambda

Postby Freke » Wed 10 Sep, 2014 22:34

det tar aldrig slut problemet med mina sonder. Har snart testat allt. Men det står lite olika text när man kollar i surplattan & star..

Image

Den översta där. Är det själva sonden som e felkoden eller något "innan" sonden? För en sond suger ju i sig syre & avgaser å mäter sen lambda på något sätt. Men vad menas med 02 sensor pumping? Blir galen på detta. denna sonden har inte rullat många km :(

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Felkoder lambda

Postby V70tdi » Thu 11 Sep, 2014 05:06

Jag skulle börja med att titta på misständningarna som du har om dom kommer innan lambdasonden ger upp.
Massa oförbränt bränsle mår dom nog inte så bra av.
Ett igensatt bränslefilter eller lågt bränsletryck ger koderna multipel missfire och o2 sensor på Cheva men så behöver ju inte fallet vara på andra märken.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

Freke
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 379
Joined: Tue 21 Aug, 2012 18:27
Location: Göteborg

Re: Felkoder lambda

Postby Freke » Thu 11 Sep, 2014 07:59

Dom misstandingarna kommer när bilen får kramp pga sonden. Den går ner i limpmode eller så.

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: Felkoder lambda

Postby PatrickW » Thu 11 Sep, 2014 11:20

Jag fick misständningar i min förut pga den gick lite för fett.
'pump' har jag för mig är just det sonden gör' pumpar in luft, pga den 'oscillerar' i värde.
Motorstyrningen är programmerad att göra så, oscillera mellan min och max för att få en säker reglering då det inte är uegosensorer.
Kolla så det inte är 'tätt' nånstans i kabeln, jag har för mig de drar luft genom kardelerna i kablarna till sonderna.

För att få bukt med misständningarna bytte jag stift till nå iridium bla bla bla, ,ett steg kallare än std.
Jag hade innan vanliga NGK BCPR7ES.
Nu misständer den inte trots den gick ned mot 10.7-1 i AFR när jag testade.

I övrigt vill jag nästan tro den är mappad lite fett och det bränner sonderna efter hand, och då flippar den ur.
Har du nån bredbandssond att verifiera mot?
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests