Kolla pumpinställning radpump OM604 med dropprör.

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
User avatar
Farmarn
Proffs
Proffs
Posts: 208
Joined: Wed 21 Feb, 2007 17:09
Location: Östersund

Kolla pumpinställning radpump OM604 med dropprör.

Postby Farmarn » Sun 05 Jan, 2014 16:59

Hej, Jag har en c220d med om604 som jag har skruvat dit en radpump från en 84 190D och gjort en grovinställning med pumplåsverktyget.

Jag tycker att bilen är lite segstartad men går fint när den väl startar. Har nu tänkt göra en fininställning med dropprör, men vad jag förstår så
görs inställning på den här motorgeneration normalt med ett diodverktyg.

Har införskaffat en förpump med handpump och tillverkat ett dropprör.

Men frågan är ju vid vilket gradtal som är det rätta på en om604 med dropprörsmetoden.

Har även pratat med en dieselmek som beskrev en metod med kapillärrör som man inte behövde plocka bort fjädern och nålen på insprutningspumpen,
är det någon som har använt sig av den?

Mvh Pontus.

meki
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1673
Joined: Sat 12 Nov, 2005 13:30

Re: Kolla pumpinställning radpump OM604 med dropprör.

Postby meki » Thu 09 Jan, 2014 23:57

Hur går det för dig med detta?
Ett hundratal mb

Fulldieselinjection
Expert
Expert
Posts: 446
Joined: Thu 24 Jun, 2010 18:05

Re: Kolla pumpinställning radpump OM604 med dropprör.

Postby Fulldieselinjection » Sat 11 Jan, 2014 04:06

15 grader efter skulle jag tro.

Men ja ska dubbelkolla och återkomma.

meki
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1673
Joined: Sat 12 Nov, 2005 13:30

Re: Kolla pumpinställning radpump OM604 med dropprör.

Postby meki » Sat 11 Jan, 2014 16:51

Det skulle va kul o veta om det funkar me dropprör utan o plocka bort fjädern,,e ju som lite enklare o ställa in då :wink:att man plockar bort nålen har jag dock aldrig gjort,bara fjädern o det ha ju tyckts funka ändå.
Ett hundratal mb

User avatar
Farmarn
Proffs
Proffs
Posts: 208
Joined: Wed 21 Feb, 2007 17:09
Location: Östersund

Re: Kolla pumpinställning radpump OM604 med dropprör.

Postby Farmarn » Sun 12 Jan, 2014 14:07

Gjorde som så att jag skippade tanken med droppröret och lånade ett pumpinställningsinstrument av en lastbilsverkstad av den här modellen:
Image

Diodverktyget var väldigt lättarbetat och att bilen är segstartad har jag konstaterat beror på att tre av fyra glödstift är slut.

User avatar
Farmarn
Proffs
Proffs
Posts: 208
Joined: Wed 21 Feb, 2007 17:09
Location: Östersund

Re: Kolla pumpinställning radpump OM604 med dropprör.

Postby Farmarn » Sun 12 Jan, 2014 14:30

@meki Enligt dieselmekanikern jag pratade med så skulle det funka att kolla pumpinställningen med en typ av "dropprörsmetod" som man inte behövde plocka bort fjädern om man använde sig av ett kapillärrör istället. Han rekommenderade att man använde sig av en vinprovare som man mäter alkolholhalten i vin med som har ett lämpligt kapillärrör. Iomed att röret är så snävt så skulle man tydligen se insprutningspunkten.

@Fulldieselinjection Vad jag har förstått så är graderna på motorn för grovinställning med låsverktyget och graderna för kontroll med dropprör inte samma?

meki
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1673
Joined: Sat 12 Nov, 2005 13:30

Re: Kolla pumpinställning radpump OM604 med dropprör.

Postby meki » Sun 12 Jan, 2014 16:30

Så nu har du ställt in pumpen,märker du nån skillnad i övrigt?fick du flytta pumpen mycket?
Ett hundratal mb

User avatar
Farmarn
Proffs
Proffs
Posts: 208
Joined: Wed 21 Feb, 2007 17:09
Location: Östersund

Re: Kolla pumpinställning radpump OM604 med dropprör.

Postby Farmarn » Sun 12 Jan, 2014 17:09

Har inte provkört OM604:an efter pumpinställningen men har gjort provstarter. Har startproblem men har mätt upp glödstiften och tre av fyra är det avbrott på så
nya stift är beställda.

Fick uppskattningsvis justera 1-1.5 grader efter att jag monterat dit pumpen med ett låsverktyg på 15 grader efter övre dödläge.

Gjorde också en fininställning med verktyget på min 602 som jag kör med dagligen som har gått ca 30k mil och orörd. Upplevde
det som att den fick lite mer vridmoment på lägre varv men kan också vara mest inbillning.

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: Kolla pumpinställning radpump OM604 med dropprör.

Postby 22,0:1 » Mon 13 Jan, 2014 09:08

Ställt upp pumpen med då?,tänkte då på att det skiljer ju 23hk mellan 8v-16v
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

User avatar
Farmarn
Proffs
Proffs
Posts: 208
Joined: Wed 21 Feb, 2007 17:09
Location: Östersund

Re: Kolla pumpinställning radpump OM604 med dropprör.

Postby Farmarn » Mon 13 Jan, 2014 18:00

Insprutningspumpen kommer från en 601:a som gått med stt-turbo så jag skulle gissa att den redan är påställd.

Kan återkomma med resultat då jag fått leverat mina nya glödstift.


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests