Så nu när jag har bytt lambdasonden är bilen helt STENDÖD.... Den funkade när jag parkerade den innan jul. Sen har den bara stått. Å jag byter lambda, nollar alla felkoder å efter det startar den inte. Har bytt tebax till andra gamla sonder. Fortfarande stendöd. Motorn går runt, jag får soppa ut genom spridarna. Jag har lossat ett stift för å se om jag fick gnista å det fick jag. Gasspjällen rör sig när jag försöker starta bilen. Så varför i HELVETE startar den inte??
Batteriet va lite dåligt efter jag nollade alla felkoder osv vid bytet. Inte dött men sämre.
Om immobilisern går in. Vad händer då? Går starten runt å soppa pumparna men den fuckar up tändningen. Eller slår den ifrån allt? Har testat med reservnyckeln ifall den typ skulle tappat minnet. Men ingen lycka. Läser jag av felkoderna har jag inga. Börjar få ont om grejer jag skall hitta på. Nån som har något förslag?
m156 vägrar starta
Re: m156 vägrar starta
Freke wrote:Så nu när jag har bytt lambdasonden är bilen helt STENDÖD.... Den funkade när jag parkerade den innan jul. Sen har den bara stått. Å jag byter lambda, nollar alla felkoder å efter det startar den inte. Har bytt tebax till andra gamla sonder. Fortfarande stendöd. Motorn går runt, jag får soppa ut genom spridarna. Jag har lossat ett stift för å se om jag fick gnista å det fick jag. Gasspjällen rör sig när jag försöker starta bilen. Så varför i HELVETE startar den inte??
Batteriet va lite dåligt efter jag nollade alla felkoder osv vid bytet. Inte dött men sämre.
Om immobilisern går in. Vad händer då? Går starten runt å soppa pumparna men den fuckar up tändningen. Eller slår den ifrån allt? Har testat med reservnyckeln ifall den typ skulle tappat minnet. Men ingen lycka. Läser jag av felkoderna har jag inga. Börjar få ont om grejer jag skall hitta på. Nån som har något förslag?
Vad har du för spänning på batteriet när startmotorn drar runt? Bör inte sjunka under 10V.
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
Re: m156 vägrar starta
Typ 10.9 När jag drar runt starten. Inte sett lägre iaf
Re: m156 vägrar starta
Nu har jag kommit så långt att jag lyckats få den att baktända nått så in i helvete. Så jag va nära å att skita ner mig. Ekar rätt bra i garaget som e under mark
Men för att få några livstecken i den måste jag, 1 ta ur stiften å göra rent dom. 2 rycka säkringarna till soppapumparna. 3 sätta tebax stiften å provstarta utan att ha pumparna igång. Då hostar den till lite å sen inget mer. Att den inte startar är ju ganska rimligt efter som den inte får mer bränsle.
Har lyckats å få den att hosta till några ggr på startgas. Men måste göra samma sak innan med stiften osv. Så nånting säger mig att den får för mycket soppa vid start. Eller att gnistan e så kass så den inte lyckas tända. Men det är ju 8cyl å att alla tändmoduler är kassa samtidigt är inte rimligt.
Så om det är nått som ger fel signal eller nått så stiften inte funkar helt 100 vad kan det vara då??
Eller vad kan få den att gå så fett vid start att den surar å inte tänder?
Stiften är mer eller mindre helt nya. Har rullat 50mil kanske å den gick ju innan med dessa stift.
Tyckte dock att gnistan såg gul ut när jag testade ett stift.
Så några förslag vad jag skall leta efter?
Men för att få några livstecken i den måste jag, 1 ta ur stiften å göra rent dom. 2 rycka säkringarna till soppapumparna. 3 sätta tebax stiften å provstarta utan att ha pumparna igång. Då hostar den till lite å sen inget mer. Att den inte startar är ju ganska rimligt efter som den inte får mer bränsle.
Har lyckats å få den att hosta till några ggr på startgas. Men måste göra samma sak innan med stiften osv. Så nånting säger mig att den får för mycket soppa vid start. Eller att gnistan e så kass så den inte lyckas tända. Men det är ju 8cyl å att alla tändmoduler är kassa samtidigt är inte rimligt.
Så om det är nått som ger fel signal eller nått så stiften inte funkar helt 100 vad kan det vara då??
Eller vad kan få den att gå så fett vid start att den surar å inte tänder?
Stiften är mer eller mindre helt nya. Har rullat 50mil kanske å den gick ju innan med dessa stift.
Tyckte dock att gnistan såg gul ut när jag testade ett stift.
Så några förslag vad jag skall leta efter?
Re: m156 vägrar starta
Naturligtvis är det många som "vet" men vilken bil/motor har du?
Re: m156 vägrar starta
M156 är en 63amg
Har du vatten i tanken?
Går den på startgas?
Har du vatten i tanken?
Går den på startgas?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: m156 vägrar starta
Står ju vilken motor det är i texten
kaross spelar mindre roll. Nä ingen vatten i. Skall testa med startgas på riktigt. Men behöver hjälp. Så nån kan spruta gas å nån vrida på tändningen.
kaross spelar mindre roll. Nä ingen vatten i. Skall testa med startgas på riktigt. Men behöver hjälp. Så nån kan spruta gas å nån vrida på tändningen.
Re: m156 vägrar starta
Dra en rejäl sprutt i luftburken bara, och sen hoppar du in och vrider.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: m156 vägrar starta
torake wrote:Dra en rejäl sprutt i luftburken bara, och sen hoppar du in och vrider.
Det finns en risk med detta, att motorn drar ner allt i en cylinder och kröker vevstaken eller nåt annat läskigt, risken är väl större i stora dieslar men ändå...därför är det bättre motorn får gå runt innan man sprutar.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: m156 vägrar starta
På en bensinare kan inte startgasen komma in i plenumet innan gasspjället öppnar, gasspjället fladdrar till när man slår på tändningen och öppnar sen bara på glänt när man börjar veva, så först måste den slurka i sig luften i plenumet innan gasen når någon cylinder. Tar säkert nått varv innan nån gas börjar sugas in, beroende på cylindervoym, plenumvolym och volymen på luftburk och snorklar.
På en stor diesel är det helt annorlunda, finns inget gasspjäll så gasen kan ta sig hela vägen in, speciellt om man sprutar in direkt i insugningsröret.
Sen har man ju helt annan tändprincip, tändstift kontra kompressionständning.
Men bra varning! Har aldrig använt startgas på dieslar, visste inte ens att det gick.
På en stor diesel är det helt annorlunda, finns inget gasspjäll så gasen kan ta sig hela vägen in, speciellt om man sprutar in direkt i insugningsröret.
Sen har man ju helt annan tändprincip, tändstift kontra kompressionständning.
Men bra varning! Har aldrig använt startgas på dieslar, visste inte ens att det gick.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: m156 vägrar starta
Freke wrote:Står ju vilken motor det är i texten
Frågar givetvis för att JAG är okunnig men intresserad - inte för att ifrågasätta om du själv vet för det förutsätter jag!
Re: m156 vägrar starta
Precis som ni säger så öppnas stjällen fort innan man drar runt motorn. Dom e nästan stängda när man drar på starten. Sen är det ingen risk att all gas hamnar i en cylinder. Jag har kompressorn direkt efter gasspjällen. Hade inte tid å greja idag. Så det blir ett test imorgon med gas. Men vad är det annars som kan göra att gnistan e för svag för att tända? Har ju en tändmodul per stift.
Re: m156 vägrar starta
Jag gissar på att nått här gått sönder så att gnistan kommer vid helt fel tidpunkt eller att du har helt fel AFR.
En motor med elektronisk tändning och en spole per stift SKA inte kunna baktända. I teorin, alltså...
Har kamkedjan kuggat över?
En motor med elektronisk tändning och en spole per stift SKA inte kunna baktända. I teorin, alltså...
Har kamkedjan kuggat över?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: m156 vägrar starta
Men att den baktände är ju pga att jag försökt starta den 100ggr. Så det är massor av oförbränt bränsle i systemet. Men att AFR är knas är min teori oxå. Men frågan e varför. För det styrs ju från ECUn. Å den tappar ju inte bränsle å tändkurvor bara så där. Tvivlar på luftmängdsmätarna oxå. För det sitter ju en i varje filterburk. Är en av dom kass borde väl Star säga orimligt värde. För det brukar bli sånna felkoder om en av två möjliga givare e fel. Eller?
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1202
- Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32
Re: m156 vägrar starta
Har du lossat några kontakter och glömt att sätta tillbaka,kamaxelgivare tex?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 8 guests