OM 605

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
dodgen
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 115
Joined: Thu 06 Oct, 2011 12:54

OM 605

Postby dodgen » Tue 06 May, 2014 11:59

Är det någon skillnad på motorerna förutom grenrör, insugningsrör och insprutningspump när det turbo eller icke turbo, jag tänker närmast på kolvkylning t,ex?

lodin92
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 142
Joined: Tue 06 Oct, 2009 17:38
Location: Umeå

Re: OM 605

Postby lodin92 » Tue 06 May, 2014 15:18

Kolvkylning har nog bägge men turbon har stadigare stakar och kolvar. Även kamaxlarna skiljer sig, iallafall en av dom om jag inte missuppfattat det? Men även sugmotorn klarar av rejäla effekter.

dodgen
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 115
Joined: Thu 06 Oct, 2011 12:54

Re: OM 605

Postby dodgen » Wed 07 May, 2014 12:42

Tack för ett snabbt svar och då vet jag lite mer.

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: OM 605

Postby huckstar » Wed 07 May, 2014 15:15

Kolvkylningen sitter mellan oljefilterhållaren och pumpen på turbon, och bakom generatorn sug.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

User avatar
jox
Expert
Expert
Posts: 621
Joined: Tue 16 May, 2006 12:05
Location: Torsby
Contact:

Re: OM 605

Postby jox » Thu 08 May, 2014 10:18

Nja det du skriver om nu är en vattenkyld oljekylare, kolvkylningen är oljemunstycken som sprutar olja på undersidan av kolvarna
Nuvarande bilar:
--S203 c200cdi -07
--s124 om605 Turbo 6mm pump -91
--w123 om601 Turbo 6mm Vitopump -84
--w108 om603 Turbo w124 bakvagn -71
--w124 250d -87
Gamla:
--w124 E220 -95
--w201 190E -88
--s202 c280 -98
--s202 c200 -98



--http://www.garaget.org/jox--

crister
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1043
Joined: Wed 11 Feb, 2009 00:25

Re: OM 605

Postby crister » Fri 09 May, 2014 15:35

jox wrote:Nja det du skriver om nu är en vattenkyld oljekylare, kolvkylningen är oljemunstycken som sprutar olja på undersidan av kolvarna

jajamän stämmer bra de...

mbadriver
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 110
Joined: Sat 19 Jan, 2008 15:06
Location: Kungälv, 3mil norr om gbg

Re: OM 605

Postby mbadriver » Sun 11 May, 2014 21:03

Kamaxlarna från sugisen har högre lyft, vet ej om de gäller både avgas å insug eller bara dem ena :)

User avatar
bonden_85
Expert
Expert
Posts: 526
Joined: Fri 20 Jan, 2006 18:05
Location: Hedemora
Contact:

Re: OM 605

Postby bonden_85 » Mon 19 May, 2014 18:42

är endast insugskammen som skiljer sig, avgaskammen har samma artikelnummer på bägge.
Johan Perers -85

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: OM 605

Postby EvoPeter » Tue 20 May, 2014 22:26

Vad är det dom säger här med bilder då? Där står det att OM606.962 är en stabilare motor med grövre stakar o kolvbultar.

http://www.peachparts.com/shopforum/die ... turbo.html
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox

mbadriver
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 110
Joined: Sat 19 Jan, 2008 15:06
Location: Kungälv, 3mil norr om gbg

Re: OM 605

Postby mbadriver » Thu 22 May, 2014 23:08

EvoPeter wrote:Vad är det dom säger här med bilder då? Där står det att OM606.962 är en stabilare motor med grövre stakar o kolvbultar.

http://www.peachparts.com/shopforum/die ... turbo.html

Det var ju en som nämnde det högre upp i kommentarerna :wink:


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests