Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
User avatar
bonden_85
Expert
Expert
Posts: 526
Joined: Fri 20 Jan, 2006 18:05
Location: Hedemora
Contact:

Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Postby bonden_85 » Thu 22 May, 2014 21:07

En god vän till mig har dragit igång en grej tillsammans med en styrsystemstillverkare så att vi eventuellt inom en snar framtid kommer ha ett prisvärt system till commonrailmotorer.

Som bekant så finns ju redan ett Nira-sprut för dieslar, dock är det systemet både dyrt och invecklat.

Företaget han har pratat med vill veta om det finns nån marknad för ett lätthanterat och relativt billigt system till moderna dieselmotorer.

I sprutet kommer isåfall även att finnas styrning till vnt-turbos och andra roliga grejor

Är det några här som är sugna att trimma CDI-motorer?
Eller kanske bara vill ha lite modernare prylar i en äldre bil?

Priset på grejorna är långt ifrån klart men det blir billigare än Nira-sprutet iaf. 8)
Johan Perers -85

mbadriver
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 110
Joined: Sat 19 Jan, 2008 15:06
Location: Kungälv, 3mil norr om gbg

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Postby mbadriver » Thu 22 May, 2014 23:14

bonden_85 wrote:En god vän till mig har dragit igång en grej tillsammans med en styrsystemstillverkare så att vi eventuellt inom en snar framtid kommer ha ett prisvärt system till commonrailmotorer.

Som bekant så finns ju redan ett Nira-sprut för dieslar, dock är det systemet både dyrt och invecklat.

Företaget han har pratat med vill veta om det finns nån marknad för ett lätthanterat och relativt billigt system till moderna dieselmotorer.

I sprutet kommer isåfall även att finnas styrning till vnt-turbos och andra roliga grejor

Är det några här som är sugna att trimma CDI-motorer?
Eller kanske bara vill ha lite modernare prylar i en äldre bil?

Priset på grejorna är långt ifrån klart men det blir billigare än Nira-sprutet iaf. 8)

Hade varit trevligt med något "enklare" system så man kunde styra vnt-turbo och samla in info från givare(insug,laddtryck,mottryck,avgastemp etc) på dom gamla mekaniska maskinerna å logga de :)

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Postby Hynboholm » Fri 23 May, 2014 07:34

bonden_85 wrote:
I sprutet kommer isåfall även att finnas styrning till vnt-turbos och andra roliga grejor



Intressant är det absolut!
Kan det styra en modern automatlåda?

User avatar
bonden_85
Expert
Expert
Posts: 526
Joined: Fri 20 Jan, 2006 18:05
Location: Hedemora
Contact:

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Postby bonden_85 » Fri 23 May, 2014 19:07

Hynboholm wrote:Intressant är det absolut!
Kan det styra en modern automatlåda?


Tror du lär ha en separat styrenhet till det, men det finns ju redan ett flertal billiga.
Kan säkert gå att hämta en del parametrar ifrån sprutet iofs.
Johan Perers -85

User avatar
bonden_85
Expert
Expert
Posts: 526
Joined: Fri 20 Jan, 2006 18:05
Location: Hedemora
Contact:

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Postby bonden_85 » Fri 23 May, 2014 19:09

mbadriver wrote:Hade varit trevligt med något "enklare" system så man kunde styra vnt-turbo och samla in info från givare(insug,laddtryck,mottryck,avgastemp etc) på dom gamla mekaniska maskinerna å logga de :)


Går ju förmodligen att använda detta system på en äldre maskin för att styra ett vnt agg. Beror ju på vart priset hamnar om det är värt det.
Johan Perers -85

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Postby huckstar » Fri 23 May, 2014 20:40

Självklart!
Alltid velat ha en 400cdi motor i en gammal veteranare..
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

mbadriver
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 110
Joined: Sat 19 Jan, 2008 15:06
Location: Kungälv, 3mil norr om gbg

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Postby mbadriver » Mon 26 May, 2014 20:40

bonden_85 wrote:
mbadriver wrote:Hade varit trevligt med något "enklare" system så man kunde styra vnt-turbo och samla in info från givare(insug,laddtryck,mottryck,avgastemp etc) på dom gamla mekaniska maskinerna å logga de :)


Går ju förmodligen att använda detta system på en äldre maskin för att styra ett vnt agg. Beror ju på vart priset hamnar om det är värt det.

Haha jo de e sant ;) va så jag tänkte också ;)

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Postby ingemar » Thu 28 Jan, 2016 21:16

Jag är intresserad. Jag älskar gamla bilar men har inget mot nyare motorer. Vilken kommun pratar vi, 10-20-30-40kkr?
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Postby rikard » Thu 28 Jan, 2016 22:00

klart man är intresserad men vad kommer det att kosta ungefär? skulle vara riktigt trevligt om det blev tillverkat så man kan åka v8 diesel i 123 kombin :twisted:

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Postby MB_Star » Sun 31 Jan, 2016 21:53

Cdi styrning låter intressant! borde va perfekt i en skattebefriad bruksbil om inte annat!

Men är det bara vnt och 722.6 låda man vill köra så har ju ofgear ett färdigt kit.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Postby Kjell Niklasson » Mon 01 Feb, 2016 22:35

Det är såklart intressant detta. Men frågan är hur avancerat det blir? Att styra en common rail motor är lite krångligare än att byta insprutningssystem på en bensinare.

På en bensinmotor öser man ju på lite bränsle i insuget, ett par cm innan ventilen, inte så jäklars noga med mängd och tid.

Medans en common rail är extremt viktigt att spridaren öppnar snabbt, vid rätt tillfälle, och under mycket kort tid. Det är till och med så att dom flesta common rail motorer gör flera insprutningar per tändcykel. Förinsprutning, huvudinsprutning osv. Och det ställer jag mig lite tveksam till att man mappar lite lätt hemma i garaget.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Postby torake » Mon 01 Feb, 2016 23:36

Det är väl främst pga emissionerna man vill hålla på och smådutta? Skiter man i NOx så är det bara att bränna på så mycket diesel man vågar med så hög tändpunkt man vågar, och så mäta EGT och justera ned så att inte grejerna smälter.
Man kan kanske mappa som man gör med E85, man höjer tändpunkten till att man inte får ut mer vridmoment (i bänk så klart), sedan backar man ett par grader?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Postby Kjell Niklasson » Mon 01 Feb, 2016 23:43

Jo, så lär det väl vara, att man kör flera insprutningar till stor del pga avgasutsläpp. Men om jag minns rätt ifrån motorutbildningar (Volvo dock, men det skiljer nog inte så mycket), så är det också till stor del för att få ner ljudvolym på motorn, dvs "knackningarna".

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Postby torake » Tue 02 Feb, 2016 00:49

Det finns ju också alternativet att konvertera fabriksmappar och bara "justera lite". Eller köra med en fabriksmapp rakt av, bara ha möjlighet att köra motorn utan att behöva ha startspärr och alla andra kringsystem och sensorer (partikelfilter, EGR etc etc).

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Postby ingemar » Fri 05 Feb, 2016 01:15

Vad är VNT?
Vansinnigt nipprig turbo? :?:
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests