Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Hur går det med detta får vi någon mer info om ev pris osv :)
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Ja, hur går det? En cdi i 280:n vore ju mumma kalas. Att smådutta diesel för att få ner ljudet är inte nödvändigt för mig, jag tycker om gammalt dieselknatter.
Det kryllar av bortrostade w210:or som bara väntar på att få donera drivlinan.
Det kryllar av bortrostade w210:or som bara väntar på att få donera drivlinan.
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo
Bm H10
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo
Bm H10
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Är man lite elkunnig, och inte är ute efter att trimma, så behövs inget eftermarknads styrsystem. Jag har gjort två konverteringar med cdi motorer nu, och har påbörjat den tredje. Med Mercedes original styrsystem.
Min 190'a har snart gått 2000 mil med 220 cdi motor.
Min 190'a har snart gått 2000 mil med 220 cdi motor.
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Hur har du löst elsystemet allt är ju canbus å man måste väll ha både klump abs/bas enhet samt styrväxel tändningslås mm eller har du lyckats programmera om boxen på något sätt
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
I min 190'a har jag fyra styrenheter för att det skall funka utan felkoder i motorstyrenheten. Motorstyrenheten såklart, immobilizerstyrenhet, ABS styrenhet, samt instrumentet. Motorn kommer ifrån en w202 -98. Elektroniken är tagen ifrån en Vito, -03. Det är för att Viton har en "riktig" metallnyckel. Så Vitons nyckel ligger ihoptejpad med mottagaren som satt runt tändningslåset på Viton.
ABS styrenheten behövs för att motorn vill ha en hastighetssignal, samt en signal om bromspedalen är nedtryckt eller ej. För att att få hastighetssignalen att funka måste två hastighetssignaler finnas till ABS styrenheten. Men man kan koppla en givare till två ingångar. På 190'in har jag löst det genom att byta spindlarna bak till spindlar ifrån w202. Då kan man montera givare ute vid hjulen. Sedan knackade jag på tandhjul ifrån w202/w210 på original drivaxlar. ABS styrenheten sätter massor av felkoder, men det är bara bra, för då stängs antispinnfunktionen av helt.
Instrumentet behövs för att glödningen skall funka, och för att få funktionen med varningslampor. På 190'in ligger Vito instrumentet under baksätet. Till det är det kopplat en utetempgivare (andvänds för bla glödningen). Sedan har jag plockat isär instrumentet och plockat bort lysdioderna för motorvarning (EDC), låg oljenivå, samt glödlampan. Istället har jag lödat dit kablar som jag dragit fram i bilen till original instrumentet. För att få bilens tempmätare och oljetrycksmätare att funka har jag monterat givare för detta ifrån w201 på motorn.
Så nöjer man sig att konvertera med 220 eller 270 motor, så är det enklast att plocka elektronik ifrån första generation Vito, eller Sprinter. I och med att dom har enklare immobilizer. Den typen av immobilizer går dessutom att programmera bort, det fixar dom flesta företag som reparerar styrenheter.
Den konverteringen jag har gett mig på nu, är med "plastnyckeln". Då måste t-lås och elektriska rattlåset med utöver det jag skrev ovan. Då blir det såklart lite krångligare. Men det går.
ABS styrenheten behövs för att motorn vill ha en hastighetssignal, samt en signal om bromspedalen är nedtryckt eller ej. För att att få hastighetssignalen att funka måste två hastighetssignaler finnas till ABS styrenheten. Men man kan koppla en givare till två ingångar. På 190'in har jag löst det genom att byta spindlarna bak till spindlar ifrån w202. Då kan man montera givare ute vid hjulen. Sedan knackade jag på tandhjul ifrån w202/w210 på original drivaxlar. ABS styrenheten sätter massor av felkoder, men det är bara bra, för då stängs antispinnfunktionen av helt.
Instrumentet behövs för att glödningen skall funka, och för att få funktionen med varningslampor. På 190'in ligger Vito instrumentet under baksätet. Till det är det kopplat en utetempgivare (andvänds för bla glödningen). Sedan har jag plockat isär instrumentet och plockat bort lysdioderna för motorvarning (EDC), låg oljenivå, samt glödlampan. Istället har jag lödat dit kablar som jag dragit fram i bilen till original instrumentet. För att få bilens tempmätare och oljetrycksmätare att funka har jag monterat givare för detta ifrån w201 på motorn.
Så nöjer man sig att konvertera med 220 eller 270 motor, så är det enklast att plocka elektronik ifrån första generation Vito, eller Sprinter. I och med att dom har enklare immobilizer. Den typen av immobilizer går dessutom att programmera bort, det fixar dom flesta företag som reparerar styrenheter.
Den konverteringen jag har gett mig på nu, är med "plastnyckeln". Då måste t-lås och elektriska rattlåset med utöver det jag skrev ovan. Då blir det såklart lite krångligare. Men det går.
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Du är finurlig du, Kjell!
Kul läsning och imponerande att du orkar trixa...
Kul läsning och imponerande att du orkar trixa...
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Hynboholm wrote:Du är finurlig du, Kjell!
Kul läsning och imponerande att du orkar trixa...
Håller med och kanon att du delar med dig av erfarenheterna
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Jag hjälper gärna till om jag kan. Det är bara kul om fler börjar pyssla med detta också.
Jag har funderat massor på att prova med eftermarknadssystem, det finns ju ett par stycken att välja på, som faktiskt klarar commonrail teknik. Men priserna börjar på ~15000kr och uppåt. Sedan är jag mycket tveksam till att man får motorn att gå ordentligt. Dom timmar och den kunskap som Bosch/Mercedes lagt på att få motorn att gå snålt, hålla bra, vara tyst osv, är jag tveksam till att man fixar hemma i garaget.
Men skulle det komma ett vettigt insprutningssystem med någon sorts självmappningsfunktion, så kanske det kan vara intressant. Idag är dom flesta av dom billigare alternativen ombyggda bensin eftermarknadssystem. Och dom som är byggda för commonrail i grunden är dyra. Finns Bosch och svenska Nira, och dom är nog jättebra. Men det handlar om ~35000kr - 50000kr för dessa.
Jag har funderat massor på att prova med eftermarknadssystem, det finns ju ett par stycken att välja på, som faktiskt klarar commonrail teknik. Men priserna börjar på ~15000kr och uppåt. Sedan är jag mycket tveksam till att man får motorn att gå ordentligt. Dom timmar och den kunskap som Bosch/Mercedes lagt på att få motorn att gå snålt, hålla bra, vara tyst osv, är jag tveksam till att man fixar hemma i garaget.
Men skulle det komma ett vettigt insprutningssystem med någon sorts självmappningsfunktion, så kanske det kan vara intressant. Idag är dom flesta av dom billigare alternativen ombyggda bensin eftermarknadssystem. Och dom som är byggda för commonrail i grunden är dyra. Finns Bosch och svenska Nira, och dom är nog jättebra. Men det handlar om ~35000kr - 50000kr för dessa.
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Det finns en billig -01 320 CDI till salu nära där jag bor. Vad måste man plocka med för att motorn ska gå? Jag tänker att jag bygger i en bil det inte är så noga om och om jag lyckas så kan jag bygga i en fin bil.
Annars, hur mycket snålare är en 320 cdi än en om606 som är trimmad till samma prestanda? Vilken är driftsäkrare? Härligast ljud?
Annars, hur mycket snålare är en 320 cdi än en om606 som är trimmad till samma prestanda? Vilken är driftsäkrare? Härligast ljud?
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo
Bm H10
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo
Bm H10
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Jag har inte testat att konvertera med automat. Så på den biten är jag inte helt säker hur det funkar.
Men jag tror att man behöver styrenheter till: Motor, ABS/ASR, instrumentet, växellåda. Man behöver också tändningslåset, rattlåset och växelspaken.
Vill man få knapparna på nyckeln att funka behövs det lite mer, tex dörrstyrenheterna, och c-låsenheten. Och mottagaren, tror den ofta sitter i innerbelysningsenheten. Detta har jag tänkt lösa på den konvertering jag håller på med nu, men jag har inte kollat så mycket på den delen ännu.
När jag ger mig på en konvertering jag inte provat innan, så brukar jag se till att få tag på en körbar donatorbil. Då kan man testa att koppla ur saker och ting, och se vad som krävs för att motorn ska funka utan problem. Det är så jag kommit fram till att man behöver två abs-givare osv. Man få helt enkelt klippa i kablaget i donatorbilen tills man har tagit bort så mycket som möjligt.
Ett elschema, en felkodsläsare (som kan läsa alla styrenheter), multimeter och massor med kaffe, så fixar man det till slut.
Men jag tror att man behöver styrenheter till: Motor, ABS/ASR, instrumentet, växellåda. Man behöver också tändningslåset, rattlåset och växelspaken.
Vill man få knapparna på nyckeln att funka behövs det lite mer, tex dörrstyrenheterna, och c-låsenheten. Och mottagaren, tror den ofta sitter i innerbelysningsenheten. Detta har jag tänkt lösa på den konvertering jag håller på med nu, men jag har inte kollat så mycket på den delen ännu.
När jag ger mig på en konvertering jag inte provat innan, så brukar jag se till att få tag på en körbar donatorbil. Då kan man testa att koppla ur saker och ting, och se vad som krävs för att motorn ska funka utan problem. Det är så jag kommit fram till att man behöver två abs-givare osv. Man få helt enkelt klippa i kablaget i donatorbilen tills man har tagit bort så mycket som möjligt.
Ett elschema, en felkodsläsare (som kan läsa alla styrenheter), multimeter och massor med kaffe, så fixar man det till slut.
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Jag har också gjort ett 190 projekt med en 220cdi, dock var jag lite för snabb med att rensa kablar och nu får jag inte kontakt med felkodsläsaren. Förövrigt funkar alltihop.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Automatlåda ska tilläggas.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Kul!
Vad har du tagit motorn ifrån, och hur mycket elpryttlar fick du plocka med?
Angående felkodsuttaget, så skall det ha plus och minus, och sedan separata kablar till varje styrenhet. Jag kan ordna fram schema på det, om det önskas.
Vad har du tagit motorn ifrån, och hur mycket elpryttlar fick du plocka med?
Angående felkodsuttaget, så skall det ha plus och minus, och sedan separata kablar till varje styrenhet. Jag kan ordna fram schema på det, om det önskas.
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Jag plockade allt från en w210 220cdi -98.
Det jag åtminstone tror att jag behövde som jag iallafall flyttade över till w201 är följande: bas/asr box, abs enheten, box till motor, box till v-lådan, spakstället, pesalstället(w210=automat och w201 var från börjam manuell) k40 reläenheten, främre SAM-modulen, diagnosuttaget, tändlåset med plastnyckel och det elektriska rattlåset, spindlar bak från 202(210 har på tok för grovt axelhål för w201 axlarna), diffklump med 3.07 utväxling för att v-lådan ska kunna växla då boxen till lådan har en viss utväxling inprogrammerad(fel utväxling=limp mode), jag krånglade även ihop givarna fram med framvagnsdelar från w124 och nav från w210 men det blev inte tillräckligt bra tycker jag. Läste att du lyckats med 2 givare bak bara och det är ju den absolut enklaste vägen att gå isåfall.
Intrumenthuset klippte jag bort helt, dock kan det nog vara därför jag inte får kontakt med felsökningsdatorn??
Det jag åtminstone tror att jag behövde som jag iallafall flyttade över till w201 är följande: bas/asr box, abs enheten, box till motor, box till v-lådan, spakstället, pesalstället(w210=automat och w201 var från börjam manuell) k40 reläenheten, främre SAM-modulen, diagnosuttaget, tändlåset med plastnyckel och det elektriska rattlåset, spindlar bak från 202(210 har på tok för grovt axelhål för w201 axlarna), diffklump med 3.07 utväxling för att v-lådan ska kunna växla då boxen till lådan har en viss utväxling inprogrammerad(fel utväxling=limp mode), jag krånglade även ihop givarna fram med framvagnsdelar från w124 och nav från w210 men det blev inte tillräckligt bra tycker jag. Läste att du lyckats med 2 givare bak bara och det är ju den absolut enklaste vägen att gå isåfall.
Intrumenthuset klippte jag bort helt, dock kan det nog vara därför jag inte får kontakt med felsökningsdatorn??
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Nu har jag dock en s202 220cdi -98 manuell till godo, kommer plocka elhärva och lådan från den nu istället för att krångla mer med automaten.
Elscheman har jag över hela bilen in på detaljnivå, utskrivet till pärm från wis!
Men tack ändå!
Hastighetsmätaren har jag inte klurat ut än, jag gav mig in på att bygga en egendriven mätarnål byggd på ett kretskort som läste canbus-signaler och kumde driva en stepper-motor precis som original instrumenthus är uppbyggt, men jag fick ge mig där..
Om jag nu ändå ska ta en manuell v-låda så funkar det väl med vilken låda som helst som passar på en 60x motor, så man får den hederliga gamla wiren istället på oiginal instrumenthus?
Elscheman har jag över hela bilen in på detaljnivå, utskrivet till pärm från wis!
Men tack ändå!
Hastighetsmätaren har jag inte klurat ut än, jag gav mig in på att bygga en egendriven mätarnål byggd på ett kretskort som läste canbus-signaler och kumde driva en stepper-motor precis som original instrumenthus är uppbyggt, men jag fick ge mig där..
Om jag nu ändå ska ta en manuell v-låda så funkar det väl med vilken låda som helst som passar på en 60x motor, så man får den hederliga gamla wiren istället på oiginal instrumenthus?
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 7 guests