En god vän till mig har dragit igång en grej tillsammans med en styrsystemstillverkare så att vi eventuellt inom en snar framtid kommer ha ett prisvärt system till commonrailmotorer.
Som bekant så finns ju redan ett Nira-sprut för dieslar, dock är det systemet både dyrt och invecklat.
Företaget han har pratat med vill veta om det finns nån marknad för ett lätthanterat och relativt billigt system till moderna dieselmotorer.
I sprutet kommer isåfall även att finnas styrning till vnt-turbos och andra roliga grejor
Är det några här som är sugna att trimma CDI-motorer?
Eller kanske bara vill ha lite modernare prylar i en äldre bil?
Priset på grejorna är långt ifrån klart men det blir billigare än Nira-sprutet iaf.
Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Johan Perers -85
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 110
- Joined: Sat 19 Jan, 2008 15:06
- Location: Kungälv, 3mil norr om gbg
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
bonden_85 wrote:En god vän till mig har dragit igång en grej tillsammans med en styrsystemstillverkare så att vi eventuellt inom en snar framtid kommer ha ett prisvärt system till commonrailmotorer.
Som bekant så finns ju redan ett Nira-sprut för dieslar, dock är det systemet både dyrt och invecklat.
Företaget han har pratat med vill veta om det finns nån marknad för ett lätthanterat och relativt billigt system till moderna dieselmotorer.
I sprutet kommer isåfall även att finnas styrning till vnt-turbos och andra roliga grejor
Är det några här som är sugna att trimma CDI-motorer?
Eller kanske bara vill ha lite modernare prylar i en äldre bil?
Priset på grejorna är långt ifrån klart men det blir billigare än Nira-sprutet iaf.
Hade varit trevligt med något "enklare" system så man kunde styra vnt-turbo och samla in info från givare(insug,laddtryck,mottryck,avgastemp etc) på dom gamla mekaniska maskinerna å logga de :)
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
bonden_85 wrote:
I sprutet kommer isåfall även att finnas styrning till vnt-turbos och andra roliga grejor
Intressant är det absolut!
Kan det styra en modern automatlåda?
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Hynboholm wrote:Intressant är det absolut!
Kan det styra en modern automatlåda?
Tror du lär ha en separat styrenhet till det, men det finns ju redan ett flertal billiga.
Kan säkert gå att hämta en del parametrar ifrån sprutet iofs.
Johan Perers -85
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
mbadriver wrote:Hade varit trevligt med något "enklare" system så man kunde styra vnt-turbo och samla in info från givare(insug,laddtryck,mottryck,avgastemp etc) på dom gamla mekaniska maskinerna å logga de :)
Går ju förmodligen att använda detta system på en äldre maskin för att styra ett vnt agg. Beror ju på vart priset hamnar om det är värt det.
Johan Perers -85
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Självklart!
Alltid velat ha en 400cdi motor i en gammal veteranare..
Alltid velat ha en 400cdi motor i en gammal veteranare..
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 110
- Joined: Sat 19 Jan, 2008 15:06
- Location: Kungälv, 3mil norr om gbg
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
bonden_85 wrote:mbadriver wrote:Hade varit trevligt med något "enklare" system så man kunde styra vnt-turbo och samla in info från givare(insug,laddtryck,mottryck,avgastemp etc) på dom gamla mekaniska maskinerna å logga de :)
Går ju förmodligen att använda detta system på en äldre maskin för att styra ett vnt agg. Beror ju på vart priset hamnar om det är värt det.
Haha jo de e sant va så jag tänkte också
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Jag är intresserad. Jag älskar gamla bilar men har inget mot nyare motorer. Vilken kommun pratar vi, 10-20-30-40kkr?
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo
Bm H10
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo
Bm H10
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
klart man är intresserad men vad kommer det att kosta ungefär? skulle vara riktigt trevligt om det blev tillverkat så man kan åka v8 diesel i 123 kombin
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Cdi styrning låter intressant! borde va perfekt i en skattebefriad bruksbil om inte annat!
Men är det bara vnt och 722.6 låda man vill köra så har ju ofgear ett färdigt kit.
Men är det bara vnt och 722.6 låda man vill köra så har ju ofgear ett färdigt kit.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Det är såklart intressant detta. Men frågan är hur avancerat det blir? Att styra en common rail motor är lite krångligare än att byta insprutningssystem på en bensinare.
På en bensinmotor öser man ju på lite bränsle i insuget, ett par cm innan ventilen, inte så jäklars noga med mängd och tid.
Medans en common rail är extremt viktigt att spridaren öppnar snabbt, vid rätt tillfälle, och under mycket kort tid. Det är till och med så att dom flesta common rail motorer gör flera insprutningar per tändcykel. Förinsprutning, huvudinsprutning osv. Och det ställer jag mig lite tveksam till att man mappar lite lätt hemma i garaget.
På en bensinmotor öser man ju på lite bränsle i insuget, ett par cm innan ventilen, inte så jäklars noga med mängd och tid.
Medans en common rail är extremt viktigt att spridaren öppnar snabbt, vid rätt tillfälle, och under mycket kort tid. Det är till och med så att dom flesta common rail motorer gör flera insprutningar per tändcykel. Förinsprutning, huvudinsprutning osv. Och det ställer jag mig lite tveksam till att man mappar lite lätt hemma i garaget.
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Det är väl främst pga emissionerna man vill hålla på och smådutta? Skiter man i NOx så är det bara att bränna på så mycket diesel man vågar med så hög tändpunkt man vågar, och så mäta EGT och justera ned så att inte grejerna smälter.
Man kan kanske mappa som man gör med E85, man höjer tändpunkten till att man inte får ut mer vridmoment (i bänk så klart), sedan backar man ett par grader?
Man kan kanske mappa som man gör med E85, man höjer tändpunkten till att man inte får ut mer vridmoment (i bänk så klart), sedan backar man ett par grader?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Jo, så lär det väl vara, att man kör flera insprutningar till stor del pga avgasutsläpp. Men om jag minns rätt ifrån motorutbildningar (Volvo dock, men det skiljer nog inte så mycket), så är det också till stor del för att få ner ljudvolym på motorn, dvs "knackningarna".
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Det finns ju också alternativet att konvertera fabriksmappar och bara "justera lite". Eller köra med en fabriksmapp rakt av, bara ha möjlighet att köra motorn utan att behöva ha startspärr och alla andra kringsystem och sensorer (partikelfilter, EGR etc etc).
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...
Vad är VNT?
Vansinnigt nipprig turbo?
Vansinnigt nipprig turbo?
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo
Bm H10
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo
Bm H10
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests