Page 1 of 3

Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Posted: Thu 22 May, 2014 21:07
by bonden_85
En god vän till mig har dragit igång en grej tillsammans med en styrsystemstillverkare så att vi eventuellt inom en snar framtid kommer ha ett prisvärt system till commonrailmotorer.

Som bekant så finns ju redan ett Nira-sprut för dieslar, dock är det systemet både dyrt och invecklat.

Företaget han har pratat med vill veta om det finns nån marknad för ett lätthanterat och relativt billigt system till moderna dieselmotorer.

I sprutet kommer isåfall även att finnas styrning till vnt-turbos och andra roliga grejor

Är det några här som är sugna att trimma CDI-motorer?
Eller kanske bara vill ha lite modernare prylar i en äldre bil?

Priset på grejorna är långt ifrån klart men det blir billigare än Nira-sprutet iaf. 8)

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Posted: Thu 22 May, 2014 23:14
by mbadriver
bonden_85 wrote:En god vän till mig har dragit igång en grej tillsammans med en styrsystemstillverkare så att vi eventuellt inom en snar framtid kommer ha ett prisvärt system till commonrailmotorer.

Som bekant så finns ju redan ett Nira-sprut för dieslar, dock är det systemet både dyrt och invecklat.

Företaget han har pratat med vill veta om det finns nån marknad för ett lätthanterat och relativt billigt system till moderna dieselmotorer.

I sprutet kommer isåfall även att finnas styrning till vnt-turbos och andra roliga grejor

Är det några här som är sugna att trimma CDI-motorer?
Eller kanske bara vill ha lite modernare prylar i en äldre bil?

Priset på grejorna är långt ifrån klart men det blir billigare än Nira-sprutet iaf. 8)

Hade varit trevligt med något "enklare" system så man kunde styra vnt-turbo och samla in info från givare(insug,laddtryck,mottryck,avgastemp etc) på dom gamla mekaniska maskinerna å logga de :)

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Posted: Fri 23 May, 2014 07:34
by Hynboholm
bonden_85 wrote:
I sprutet kommer isåfall även att finnas styrning till vnt-turbos och andra roliga grejor



Intressant är det absolut!
Kan det styra en modern automatlåda?

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Posted: Fri 23 May, 2014 19:07
by bonden_85
Hynboholm wrote:Intressant är det absolut!
Kan det styra en modern automatlåda?


Tror du lär ha en separat styrenhet till det, men det finns ju redan ett flertal billiga.
Kan säkert gå att hämta en del parametrar ifrån sprutet iofs.

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Posted: Fri 23 May, 2014 19:09
by bonden_85
mbadriver wrote:Hade varit trevligt med något "enklare" system så man kunde styra vnt-turbo och samla in info från givare(insug,laddtryck,mottryck,avgastemp etc) på dom gamla mekaniska maskinerna å logga de :)


Går ju förmodligen att använda detta system på en äldre maskin för att styra ett vnt agg. Beror ju på vart priset hamnar om det är värt det.

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Posted: Fri 23 May, 2014 20:40
by huckstar
Självklart!
Alltid velat ha en 400cdi motor i en gammal veteranare..

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Posted: Mon 26 May, 2014 20:40
by mbadriver
bonden_85 wrote:
mbadriver wrote:Hade varit trevligt med något "enklare" system så man kunde styra vnt-turbo och samla in info från givare(insug,laddtryck,mottryck,avgastemp etc) på dom gamla mekaniska maskinerna å logga de :)


Går ju förmodligen att använda detta system på en äldre maskin för att styra ett vnt agg. Beror ju på vart priset hamnar om det är värt det.

Haha jo de e sant ;) va så jag tänkte också ;)

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Posted: Thu 28 Jan, 2016 21:16
by ingemar
Jag är intresserad. Jag älskar gamla bilar men har inget mot nyare motorer. Vilken kommun pratar vi, 10-20-30-40kkr?

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Posted: Thu 28 Jan, 2016 22:00
by rikard
klart man är intresserad men vad kommer det att kosta ungefär? skulle vara riktigt trevligt om det blev tillverkat så man kan åka v8 diesel i 123 kombin :twisted:

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Posted: Sun 31 Jan, 2016 21:53
by MB_Star
Cdi styrning låter intressant! borde va perfekt i en skattebefriad bruksbil om inte annat!

Men är det bara vnt och 722.6 låda man vill köra så har ju ofgear ett färdigt kit.

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Posted: Mon 01 Feb, 2016 22:35
by Kjell Niklasson
Det är såklart intressant detta. Men frågan är hur avancerat det blir? Att styra en common rail motor är lite krångligare än att byta insprutningssystem på en bensinare.

På en bensinmotor öser man ju på lite bränsle i insuget, ett par cm innan ventilen, inte så jäklars noga med mängd och tid.

Medans en common rail är extremt viktigt att spridaren öppnar snabbt, vid rätt tillfälle, och under mycket kort tid. Det är till och med så att dom flesta common rail motorer gör flera insprutningar per tändcykel. Förinsprutning, huvudinsprutning osv. Och det ställer jag mig lite tveksam till att man mappar lite lätt hemma i garaget.

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Posted: Mon 01 Feb, 2016 23:36
by torake
Det är väl främst pga emissionerna man vill hålla på och smådutta? Skiter man i NOx så är det bara att bränna på så mycket diesel man vågar med så hög tändpunkt man vågar, och så mäta EGT och justera ned så att inte grejerna smälter.
Man kan kanske mappa som man gör med E85, man höjer tändpunkten till att man inte får ut mer vridmoment (i bänk så klart), sedan backar man ett par grader?

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Posted: Mon 01 Feb, 2016 23:43
by Kjell Niklasson
Jo, så lär det väl vara, att man kör flera insprutningar till stor del pga avgasutsläpp. Men om jag minns rätt ifrån motorutbildningar (Volvo dock, men det skiljer nog inte så mycket), så är det också till stor del för att få ner ljudvolym på motorn, dvs "knackningarna".

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Posted: Tue 02 Feb, 2016 00:49
by torake
Det finns ju också alternativet att konvertera fabriksmappar och bara "justera lite". Eller köra med en fabriksmapp rakt av, bara ha möjlighet att köra motorn utan att behöva ha startspärr och alla andra kringsystem och sensorer (partikelfilter, EGR etc etc).

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Posted: Fri 05 Feb, 2016 01:15
by ingemar
Vad är VNT?
Vansinnigt nipprig turbo? :?: