Page 3 of 3

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Posted: Wed 03 Aug, 2016 19:35
by Kjell Niklasson
Ok, det var ungefär som jag gissade då. Jag tror inte man behöver ABS enheten? Hjulhastighetsgivarna är väl kopplade till ASR styrenheten. Jag rev lite i en w202 220cdi -98 och testade vad som kunde tas bort, och vill minnas till att jag kom fram till att abs enheten bara är en hög magnetventiler och en pump, som styrs ifrån ASR styrenheten? Kan minnas fel dock. Jag är iallafall säker på att det räcker med två hastighetsgivare för att motorstyrenheten skall vara nöjd. Jag valde dock elsystem ifrån en Vito istället, eftersom jag hade ett sådant, och det är lite enklare. Så jag la inte så mycket tid på w202 elsystemet.

Ja, alla växellådor ifrån Om60x passar. Enda att tänka på är att skaffa en låda för dubbelmasse. Jag har en 717.412 (190 2.3E) i min bil, och det funkar kalas. Behåll slutväxeln. Jag har 3.07 också, och det funkar jättebra tillsammans med femväxlad manuell.

Jag har pedalställ ifrån w202 i min bil. Det passar, förutom det övre fästet. Jag kapade bara av det, och det funkar fint. På en manuell måste man ha en givare på kopplingspedalen. Vill minnas att den går till motorstyrenheten. Behövs även bromsgivare, men jag gissar på att du redan har koll på det. Den signalen skall till ASR vill jag minnas.

Det här med instrumentet. Jag testade inte så mycket med det på w202'an. Men i Vito systemet måste instrumentet vara med, annars funkar inte glödningen riktigt (yttertemp kommer ifrån instrumentet). Sedan satte motrostyrenheten felkod på hastighetssignal om man testade utan instrument. Så jag har kvar det, i stort sett bara ström, jord, can, yttertemp inkopplat. Men återigen, det var på Vito elsystemet.

Hur gjorde du med motortemp och oljetryck? Jag monterade givare ifrån 190'in på motorn. Bild på hur jag löste det finns här: http://www.kjenik.se/#!album-11-16 . Tempgivaren sitter på slangen mellan värmeväxlare, och motorblocket. Jag gjorde en liten tankemiss där, givaren måste jordas också. Man kan litegrann se en jordkabel bakom, ner mot motorfästet. Oljetrycksgivaren finns en färdig plugg i blocket, strax under värmeväxlaren. Givaren är lite för stor, så man får slipa lite i frontkåpan för att den skall få plats.

Vad gjorde du med rattlåset? Är det monterat så att det funkar, eller är det bara inkopplat elektriskt?

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Posted: Wed 03 Aug, 2016 19:43
by Kjell Niklasson
En lite kul grej också, om hur canbus länken "ser ut". Jag hade lånat ett oscilloskop till jobbet eftersom jag hade en buss med krångliga canbus fel. (Jag lagar Volvo bussar). Och då passade jag på att mäta canbus på 190'in också. Och så här ser det ut:

Image

Blått är "hög", grönt är "låg". Alltså, jag har mätt på båda kablarna samtidigt, i varsin kanal på oscilloskopet. Men dom visas tillsammans.

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Posted: Thu 27 Oct, 2016 15:29
by fordson
Jag skulle vara intresserad att kunna montera en 5vxl aut
Från en w210 bakom min 603:a finns sådant system på gång också??

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Posted: Fri 28 Oct, 2016 17:56
by rikard
Det finns https://ofgear.dk/Shop.ehtml

fordson wrote:Jag skulle vara intresserad att kunna montera en 5vxl aut
Från en w210 bakom min 603:a finns sådant system på gång också??

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Posted: Fri 28 Oct, 2016 19:40
by fordson
Se där finns det ju.men vilken valuta är det?? Är det euro
Så blir det nästan 8000kr. Lite häftigt

Re: Eftermarknads styrsystem CDI-motorer...

Posted: Wed 15 Apr, 2020 01:34
by huckstar
Annars kan jag helt sonika programmera om original boxen så att den agerar stand alone. :lol: 8)