uppdrag 220dt
Re: uppdrag 220dt
har ingen oljekylare... kanske kan ha vart det... funderar på vad oljekopplingen är till för vid batteriet
Mercedes w116 -73 300DT
Gamla bilar
Mercedes w115 -73
Saab 99-84 (står bara)
Volvo 244 -79
Gamla bilar
Mercedes w115 -73
Saab 99-84 (står bara)
Volvo 244 -79
Re: uppdrag 220dt
Du skall ju ha en balans mellan mängden luft och hur mycket dieselpumpen kan leverera, använder du en IC kan du trycka in mycket mer luft, men kan du ändå inte få fram mer diesel så spelar det ju ingen roll.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: uppdrag 220dt
220Alex wrote:har ingen oljekylare... kanske kan ha vart det... funderar på vad oljekopplingen är till för vid batteriet
Skulle tro att det har suttit en oljekylare där som man har plockat bort nån gång i tiden...
I så fall är det ingen bra ide att sno oljetryck till turbon där, eftersom det troligtvis går via en termostat i oljefilterhuset.
Lättast är väl att ta tryck från ledningen som går in till oljetrycksmätaren.
Största frågetecknet dock är väl hur du ska få den vakuumstyrda dieselpumpen att ge mer bränsle när den får tryck istället för vakuum??
Johan Perers -85
Re: uppdrag 220dt
Största frågetecknet dock är väl hur du ska få den vakuumstyrda dieselpumpen att ge mer bränsle när den får tryck istället för vakuum??[/quote]
Bra fråga, nån som har svar på det?
Bra fråga, nån som har svar på det?
Mercedes w116 -73 300DT
Gamla bilar
Mercedes w115 -73
Saab 99-84 (står bara)
Volvo 244 -79
Gamla bilar
Mercedes w115 -73
Saab 99-84 (står bara)
Volvo 244 -79
Re: uppdrag 220dt
Största frågetecknet dock är väl hur du ska få den vakuumstyrda dieselpumpen att ge mer bränsle när den får tryck istället för vakuum??[/quote]
Bra fråga, nån som har svar på det?
Bra fråga, nån som har svar på det?
Mercedes w116 -73 300DT
Gamla bilar
Mercedes w115 -73
Saab 99-84 (står bara)
Volvo 244 -79
Gamla bilar
Mercedes w115 -73
Saab 99-84 (står bara)
Volvo 244 -79
Re: uppdrag 220dt
skulle det kunna gå å flytta vakumstyrningen till luftfiltret innan turbon isåfall?
här är det någon finsk grabb som har lyckats me det iallafall http://www.youtube.com/watch?v=FkSxKQ1emhU
här är det någon finsk grabb som har lyckats me det iallafall http://www.youtube.com/watch?v=FkSxKQ1emhU
Mercedes w116 -73 300DT
Gamla bilar
Mercedes w115 -73
Saab 99-84 (står bara)
Volvo 244 -79
Gamla bilar
Mercedes w115 -73
Saab 99-84 (står bara)
Volvo 244 -79
Re: uppdrag 220dt
När man turbomatar förgasare, som ofta är vakuumstyrda gör man så att man bygger om dem att jobba med tryckdifferensen över spjället istället för tryckdifferensen mellan insugningsrör och atmosfär.
Så om pumpen t.ex. har en vakuumklocka med anslutning på ena sidan (mellan spjället och insugsventilerna), så låter du den sitta kvar, och gör en anslutning för trycket *mellan* turboaggregatet och spjället. På det sättet får du samma tryckdifferens som om turbon inte fanns. När du har fullt turbutryck och öppet spjäll är det samma tryck i hela systemet och vakuumklockan "ser" nolltryck.
Du kan inte ha någon vakuumstyrning ansluten mellan filtret och turboaggregatet, den tryckdifferensen skall vara noll eller nära noll, och dessutom omvänd, full speta ger högsta undertrycket.
Så om pumpen t.ex. har en vakuumklocka med anslutning på ena sidan (mellan spjället och insugsventilerna), så låter du den sitta kvar, och gör en anslutning för trycket *mellan* turboaggregatet och spjället. På det sättet får du samma tryckdifferens som om turbon inte fanns. När du har fullt turbutryck och öppet spjäll är det samma tryck i hela systemet och vakuumklockan "ser" nolltryck.
Du kan inte ha någon vakuumstyrning ansluten mellan filtret och turboaggregatet, den tryckdifferensen skall vara noll eller nära noll, och dessutom omvänd, full speta ger högsta undertrycket.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: uppdrag 220dt
torake wrote:När man turbomatar förgasare, som ofta är vakuumstyrda gör man så att man bygger om dem att jobba med tryckdifferensen över spjället istället för tryckdifferensen mellan insugningsrör och atmosfär.
Så om pumpen t.ex. har en vakuumklocka med anslutning på ena sidan (mellan spjället och insugsventilerna), så låter du den sitta kvar, och gör en anslutning för trycket *mellan* turboaggregatet och spjället. På det sättet får du samma tryckdifferens som om turbon inte fanns. När du har fullt turbutryck och öppet spjäll är det samma tryck i hela systemet och vakuumklockan "ser" nolltryck.
Du kan inte ha någon vakuumstyrning ansluten mellan filtret och turboaggregatet, den tryckdifferensen skall vara noll eller nära noll, och dessutom omvänd, full speta ger högsta undertrycket.
precis sånt svar jag ville ha! Tack så mycket!
Mercedes w116 -73 300DT
Gamla bilar
Mercedes w115 -73
Saab 99-84 (står bara)
Volvo 244 -79
Gamla bilar
Mercedes w115 -73
Saab 99-84 (står bara)
Volvo 244 -79
Re: uppdrag 220dt
Läste att någon satte på en dumpventil sen gick det att köra utan problem, kan det stämma?
Någon som har något lämpligt turboaggregat att sponsra med för en slant?
Någon som har något lämpligt turboaggregat att sponsra med för en slant?
Mercedes w116 -73 300DT
Gamla bilar
Mercedes w115 -73
Saab 99-84 (står bara)
Volvo 244 -79
Gamla bilar
Mercedes w115 -73
Saab 99-84 (står bara)
Volvo 244 -79
Re: uppdrag 220dt
220Alex wrote:Läste att någon satte på en dumpventil sen gick det att köra utan problem, kan det stämma?
Någon som har något lämpligt turboaggregat att sponsra med för en slant?
Tjejen min har ett lämpligt agg liggandes till salu.
Har själv en IC ifrån en Mercedes kompressor du kan få för 200kr.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Re: uppdrag 220dt
EvoPeter wrote:220Alex wrote:Läste att någon satte på en dumpventil sen gick det att köra utan problem, kan det stämma?
Någon som har något lämpligt turboaggregat att sponsra med för en slant?
Tjejen min har ett lämpligt agg liggandes till salu.
Har själv en IC ifrån en Mercedes kompressor du kan få för 200kr.
skriv gärna pm för pris på agget! :) ic är alltid intressant åxå!
Mercedes w116 -73 300DT
Gamla bilar
Mercedes w115 -73
Saab 99-84 (står bara)
Volvo 244 -79
Gamla bilar
Mercedes w115 -73
Saab 99-84 (står bara)
Volvo 244 -79
Re: uppdrag 220dt
220Alex wrote:EvoPeter wrote:220Alex wrote:Läste att någon satte på en dumpventil sen gick det att köra utan problem, kan det stämma?
Någon som har något lämpligt turboaggregat att sponsra med för en slant?
Tjejen min har ett lämpligt agg liggandes till salu.
Har själv en IC ifrån en Mercedes kompressor du kan få för 200kr.
skriv gärna pm för pris på agget! :) ic är alltid intressant åxå!
Hon vill ha 800kr inkl. frakt för det. Är ifrån en 525tds och är i fint skick.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 25 guests