uppdrag 220dt

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
220Alex
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Fri 02 May, 2014 19:31
Location: Karlstad

Re: uppdrag 220dt

Postby 220Alex » Mon 26 May, 2014 12:30

har ingen oljekylare... kanske kan ha vart det... funderar på vad oljekopplingen är till för vid batteriet :|
Mercedes w116 -73 300DT

Gamla bilar

Mercedes w115 -73

Saab 99-84 (står bara)

Volvo 244 -79

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: uppdrag 220dt

Postby torake » Mon 26 May, 2014 13:41

Du skall ju ha en balans mellan mängden luft och hur mycket dieselpumpen kan leverera, använder du en IC kan du trycka in mycket mer luft, men kan du ändå inte få fram mer diesel så spelar det ju ingen roll.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
bonden_85
Expert
Expert
Posts: 526
Joined: Fri 20 Jan, 2006 18:05
Location: Hedemora
Contact:

Re: uppdrag 220dt

Postby bonden_85 » Mon 26 May, 2014 17:00

220Alex wrote:har ingen oljekylare... kanske kan ha vart det... funderar på vad oljekopplingen är till för vid batteriet :|


Skulle tro att det har suttit en oljekylare där som man har plockat bort nån gång i tiden...
I så fall är det ingen bra ide att sno oljetryck till turbon där, eftersom det troligtvis går via en termostat i oljefilterhuset.
Lättast är väl att ta tryck från ledningen som går in till oljetrycksmätaren.

Största frågetecknet dock är väl hur du ska få den vakuumstyrda dieselpumpen att ge mer bränsle när den får tryck istället för vakuum??
Johan Perers -85

220Alex
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Fri 02 May, 2014 19:31
Location: Karlstad

Re: uppdrag 220dt

Postby 220Alex » Mon 26 May, 2014 17:36

Största frågetecknet dock är väl hur du ska få den vakuumstyrda dieselpumpen att ge mer bränsle när den får tryck istället för vakuum??[/quote]

Bra fråga, nån som har svar på det?
Mercedes w116 -73 300DT

Gamla bilar

Mercedes w115 -73

Saab 99-84 (står bara)

Volvo 244 -79

220Alex
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Fri 02 May, 2014 19:31
Location: Karlstad

Re: uppdrag 220dt

Postby 220Alex » Mon 26 May, 2014 17:36

Största frågetecknet dock är väl hur du ska få den vakuumstyrda dieselpumpen att ge mer bränsle när den får tryck istället för vakuum??[/quote]

Bra fråga, nån som har svar på det?
Mercedes w116 -73 300DT

Gamla bilar

Mercedes w115 -73

Saab 99-84 (står bara)

Volvo 244 -79

220Alex
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Fri 02 May, 2014 19:31
Location: Karlstad

Re: uppdrag 220dt

Postby 220Alex » Tue 27 May, 2014 10:46

skulle det kunna gå å flytta vakumstyrningen till luftfiltret innan turbon isåfall?

här är det någon finsk grabb som har lyckats me det iallafall http://www.youtube.com/watch?v=FkSxKQ1emhU
Mercedes w116 -73 300DT

Gamla bilar

Mercedes w115 -73

Saab 99-84 (står bara)

Volvo 244 -79

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: uppdrag 220dt

Postby torake » Tue 27 May, 2014 12:00

När man turbomatar förgasare, som ofta är vakuumstyrda gör man så att man bygger om dem att jobba med tryckdifferensen över spjället istället för tryckdifferensen mellan insugningsrör och atmosfär.

Så om pumpen t.ex. har en vakuumklocka med anslutning på ena sidan (mellan spjället och insugsventilerna), så låter du den sitta kvar, och gör en anslutning för trycket *mellan* turboaggregatet och spjället. På det sättet får du samma tryckdifferens som om turbon inte fanns. När du har fullt turbutryck och öppet spjäll är det samma tryck i hela systemet och vakuumklockan "ser" nolltryck.

Du kan inte ha någon vakuumstyrning ansluten mellan filtret och turboaggregatet, den tryckdifferensen skall vara noll eller nära noll, och dessutom omvänd, full speta ger högsta undertrycket.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

220Alex
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Fri 02 May, 2014 19:31
Location: Karlstad

Re: uppdrag 220dt

Postby 220Alex » Tue 27 May, 2014 16:50

torake wrote:När man turbomatar förgasare, som ofta är vakuumstyrda gör man så att man bygger om dem att jobba med tryckdifferensen över spjället istället för tryckdifferensen mellan insugningsrör och atmosfär.

Så om pumpen t.ex. har en vakuumklocka med anslutning på ena sidan (mellan spjället och insugsventilerna), så låter du den sitta kvar, och gör en anslutning för trycket *mellan* turboaggregatet och spjället. På det sättet får du samma tryckdifferens som om turbon inte fanns. När du har fullt turbutryck och öppet spjäll är det samma tryck i hela systemet och vakuumklockan "ser" nolltryck.

Du kan inte ha någon vakuumstyrning ansluten mellan filtret och turboaggregatet, den tryckdifferensen skall vara noll eller nära noll, och dessutom omvänd, full speta ger högsta undertrycket.


precis sånt svar jag ville ha! Tack så mycket! :-D
Mercedes w116 -73 300DT

Gamla bilar

Mercedes w115 -73

Saab 99-84 (står bara)

Volvo 244 -79

220Alex
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Fri 02 May, 2014 19:31
Location: Karlstad

Re: uppdrag 220dt

Postby 220Alex » Thu 29 May, 2014 23:16

Läste att någon satte på en dumpventil sen gick det att köra utan problem, kan det stämma?

Någon som har något lämpligt turboaggregat att sponsra med för en slant?
Mercedes w116 -73 300DT

Gamla bilar

Mercedes w115 -73

Saab 99-84 (står bara)

Volvo 244 -79

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: uppdrag 220dt

Postby EvoPeter » Sat 14 Jun, 2014 01:00

220Alex wrote:Läste att någon satte på en dumpventil sen gick det att köra utan problem, kan det stämma?

Någon som har något lämpligt turboaggregat att sponsra med för en slant?


Tjejen min har ett lämpligt agg liggandes till salu.

Har själv en IC ifrån en Mercedes kompressor du kan få för 200kr.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox

220Alex
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Fri 02 May, 2014 19:31
Location: Karlstad

Re: uppdrag 220dt

Postby 220Alex » Tue 17 Jun, 2014 20:17

EvoPeter wrote:
220Alex wrote:Läste att någon satte på en dumpventil sen gick det att köra utan problem, kan det stämma?

Någon som har något lämpligt turboaggregat att sponsra med för en slant?


Tjejen min har ett lämpligt agg liggandes till salu.

Har själv en IC ifrån en Mercedes kompressor du kan få för 200kr.


skriv gärna pm för pris på agget! :) ic är alltid intressant åxå!
Mercedes w116 -73 300DT

Gamla bilar

Mercedes w115 -73

Saab 99-84 (står bara)

Volvo 244 -79

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: uppdrag 220dt

Postby EvoPeter » Wed 18 Jun, 2014 23:16

220Alex wrote:
EvoPeter wrote:
220Alex wrote:Läste att någon satte på en dumpventil sen gick det att köra utan problem, kan det stämma?

Någon som har något lämpligt turboaggregat att sponsra med för en slant?


Tjejen min har ett lämpligt agg liggandes till salu.

Har själv en IC ifrån en Mercedes kompressor du kan få för 200kr.


skriv gärna pm för pris på agget! :) ic är alltid intressant åxå!


Hon vill ha 800kr inkl. frakt för det. Är ifrån en 525tds och är i fint skick.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests