RS153 - RS173? skillnad

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
Hmolin
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 189
Joined: Sun 26 May, 2013 20:15

RS153 - RS173? skillnad

Postby Hmolin » Thu 17 Jul, 2014 12:45

Sitter en pump med rs 153 på min konverterade 602a.
Kan de bli/kännas skillnad om man smäller dit en pump med rs 173?
Turbo från 606an
S124 250D - 87

Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994

Hmolin
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 189
Joined: Sun 26 May, 2013 20:15

Re: RS153 - RS173? skillnad

Postby Hmolin » Sun 20 Jul, 2014 15:08

Ingen?
S124 250D - 87

Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: RS153 - RS173? skillnad

Postby EvoPeter » Thu 24 Jul, 2014 16:44

Enda skillnaden man märker är att lägre RS nummer ger jämnare gång men klarar av att leverera lite mindre effekt vilket troligen endast märks på bromspapper.

Över RS 173 så kan den vibrera lite mer med 7,5mm element. 173 och under rekommenderas om man inte har den enbart för race på banan.

Valde nu själv en RS 173 som ska till Dieselmeken när han kommer tillbaka ifrån semester.

Så du kommer nog inte känna någon större skillnad med en uppskruvad original pump.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests