Jag håller på att samla ihop lite prylar så jag kan turbokonvertera min om605 i vinter.
Detta är mitt första sånt här projekt så jag vill gärna ha lite råd.
Har en om605 turbo stående som jag plockat av orginalturbo och grenrör och sånt från.
1: Hur ska jag göra med wastegaten? Ska jag spärra den i stängt läge och justera laddtrycket med soppatillförseln?
2: Om man inte vill att ens fina glidarbil ska ryka som ett gammalt ånglok, bör jag då införskaffa mig en alda? Har ada på pumpen som sitter där nu. Som jag förstått det så ska det gå att byta ut den mot en alda. Vart kopplar jag aldan? Insuget? Nån som har en alda att sälja? Har googlat hejvilt men hittar inga...
3: Har även spridare från turbobilen. Tjänar jag nåt på att flytta över dom oxå eller är dom på nåt vis anpassade för turbotopplocket?
4: Hur mkt ladd är lagom om man vill ha ett hållbart och pålitligt bygge med goda köregenskaper
Tacksam för svar
Funderingar och frågor om turbokonverting av om605
Funderingar och frågor om turbokonverting av om605
MB 250C OM605 -70
MB C250 TDT -96
Gamla bilar:
MB 250D -95
MB C220 -94, MB C250D -93
MB 260E Ambulans -90, MB 280E -94
MB 300GD -84
MB 240D -83
MB 190E 2.6 -90, MB 190E 2.5 16V -89, MB 190D 2.5, MB 190E 2.3 -89, MB 190D -88, MB 190E -86, MB 190 -85, MB 190 -84
MB C250 TDT -96
Gamla bilar:
MB 250D -95
MB C220 -94, MB C250D -93
MB 260E Ambulans -90, MB 280E -94
MB 300GD -84
MB 240D -83
MB 190E 2.6 -90, MB 190E 2.5 16V -89, MB 190D 2.5, MB 190E 2.3 -89, MB 190D -88, MB 190E -86, MB 190 -85, MB 190 -84
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Funderingar och frågor om turbokonverting av om605
1. Om det är en tryckstyrd klocka, koppla den bara till insuget någonstans. (Har Om605 turbo på min Om604, och kör med original tryckstyrd wastegate.)
2. Testa med ada. Det är lätt att byta om du inte blir nöjd. Det som händer är förmodligen att bilen kan puffa till något lite innan turbon börjat ladda. Men ändrar du inte på pumpinställningen i övrigt, så bör den inte ryka iallafall.
3. Jag har provat båda varianter på min 604. Och kan inte påstå att jag märkte någon som helst skillnad. Det passar iallafall.
4. 1 bar trar jag blir lagom. Det beror såklart på hur du tänkt göra med intercooler och om du tänkt ställa på pumpen något. 1 bar bör vara säkert oavsett.
Sedan, varför inte byta hela motorn istället, om du nu har en? Det är en del som måste flyttas över, men det är ganska enkla grejer. Då slipper du också att fixa en oljeretur, som bör göras med borttaget tråg, vilket väl nästan kräver att man plockar ur motorn ändå?
/ Kjell
2. Testa med ada. Det är lätt att byta om du inte blir nöjd. Det som händer är förmodligen att bilen kan puffa till något lite innan turbon börjat ladda. Men ändrar du inte på pumpinställningen i övrigt, så bör den inte ryka iallafall.
3. Jag har provat båda varianter på min 604. Och kan inte påstå att jag märkte någon som helst skillnad. Det passar iallafall.
4. 1 bar trar jag blir lagom. Det beror såklart på hur du tänkt göra med intercooler och om du tänkt ställa på pumpen något. 1 bar bör vara säkert oavsett.
Sedan, varför inte byta hela motorn istället, om du nu har en? Det är en del som måste flyttas över, men det är ganska enkla grejer. Då slipper du också att fixa en oljeretur, som bör göras med borttaget tråg, vilket väl nästan kräver att man plockar ur motorn ändå?
/ Kjell
Re: Funderingar och frågor om turbokonverting av om605
Tack för ditt svar Kjell.
Jag får börja med att prova detta så kanske det blir en alda senare. I första steget så vill jag bara att det ska funka och att jag ska få lite mer snurr på maskinen. Vet inte om jag vill kräma ur lite mer sen. Får bli en intercooler då isåfall. Sen så tål väl kanske inte en gammal automatlåda hur mkt effekt som helst heller.
Den motorn jag plockar turbon från har nåt missljud så därför väljer jag att inte lägga nåt jobb på den. Kan visserligen vara vid koppling/låda nånstans som ändå måste bort för att få dit en automat istället. Men orkar inte med att flytta över allt för sen upptäcka att det var nåt knas med motorn.
Vet du vad det ska vara för storlek på hylsan till spridarna? Antar att man får svetsa ihop en specialare, för så långa hylsor har jag inte.
Jag får börja med att prova detta så kanske det blir en alda senare. I första steget så vill jag bara att det ska funka och att jag ska få lite mer snurr på maskinen. Vet inte om jag vill kräma ur lite mer sen. Får bli en intercooler då isåfall. Sen så tål väl kanske inte en gammal automatlåda hur mkt effekt som helst heller.
Den motorn jag plockar turbon från har nåt missljud så därför väljer jag att inte lägga nåt jobb på den. Kan visserligen vara vid koppling/låda nånstans som ändå måste bort för att få dit en automat istället. Men orkar inte med att flytta över allt för sen upptäcka att det var nåt knas med motorn.
Vet du vad det ska vara för storlek på hylsan till spridarna? Antar att man får svetsa ihop en specialare, för så långa hylsor har jag inte.
MB 250C OM605 -70
MB C250 TDT -96
Gamla bilar:
MB 250D -95
MB C220 -94, MB C250D -93
MB 260E Ambulans -90, MB 280E -94
MB 300GD -84
MB 240D -83
MB 190E 2.6 -90, MB 190E 2.5 16V -89, MB 190D 2.5, MB 190E 2.3 -89, MB 190D -88, MB 190E -86, MB 190 -85, MB 190 -84
MB C250 TDT -96
Gamla bilar:
MB 250D -95
MB C220 -94, MB C250D -93
MB 260E Ambulans -90, MB 280E -94
MB 300GD -84
MB 240D -83
MB 190E 2.6 -90, MB 190E 2.5 16V -89, MB 190D 2.5, MB 190E 2.3 -89, MB 190D -88, MB 190E -86, MB 190 -85, MB 190 -84
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Funderingar och frågor om turbokonverting av om605
22mm har jag för mig att det skall vara till spridarna.
Jag byggde mig en egen hylsa, kapade isär en vanlig och förlängde med rör. Om du gör en egen, se till så att den blir så tunn som möjligt, det är trångt ner i hålet där spridaren sitter.
Jag byggde mig en egen hylsa, kapade isär en vanlig och förlängde med rör. Om du gör en egen, se till så att den blir så tunn som möjligt, det är trångt ner i hålet där spridaren sitter.
Re: Funderingar och frågor om turbokonverting av om605
Ok...
Såg idag att det är en vakuumstyrd klocka förresten. Vad gör jag med den då?
Såg idag att det är en vakuumstyrd klocka förresten. Vad gör jag med den då?
MB 250C OM605 -70
MB C250 TDT -96
Gamla bilar:
MB 250D -95
MB C220 -94, MB C250D -93
MB 260E Ambulans -90, MB 280E -94
MB 300GD -84
MB 240D -83
MB 190E 2.6 -90, MB 190E 2.5 16V -89, MB 190D 2.5, MB 190E 2.3 -89, MB 190D -88, MB 190E -86, MB 190 -85, MB 190 -84
MB C250 TDT -96
Gamla bilar:
MB 250D -95
MB C220 -94, MB C250D -93
MB 260E Ambulans -90, MB 280E -94
MB 300GD -84
MB 240D -83
MB 190E 2.6 -90, MB 190E 2.5 16V -89, MB 190D 2.5, MB 190E 2.3 -89, MB 190D -88, MB 190E -86, MB 190 -85, MB 190 -84
Re: Funderingar och frågor om turbokonverting av om605
FMG wrote:3: Har även spridare från turbobilen. Tjänar jag nåt på att flytta över dom oxå eller är dom på nåt vis anpassade för turbotopplocket?
Tacksam för svar
Samma spridare o tryck på turbo o sug.
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Funderingar och frågor om turbokonverting av om605
Moka wrote:Samma spridare o tryck på turbo o sug.
Nej. Det är olika. 115 bar öppningstryck på sugmotorspridare, och 135 bar på turbomotorspridare.
Re: Funderingar och frågor om turbokonverting av om605
Kjell Niklasson wrote:Moka wrote:Samma spridare o tryck på turbo o sug.
Nej. Det är olika. 115 bar öppningstryck på sugmotorspridare, och 135 bar på turbomotorspridare.
Sant!
Samma spridare o tryck funkar på turbo o sug. Sugen har 115+8bar och turbon 135~10bar som Kjell skrev när dom är nya.
Men att byta spridare för tryckets skull tjänar man inte på. Skillnaderna är så små att det är svårt att märka på en vanlig motor där störst skillnad gör spridarnas skick.
Hårt trimmade motorer däremot märks det tydligare i form av renare förbränning men mest effekt nås inte med högt tryck utan vid suginsprutarens övre tolerans nivå.
Men innan man kommer dit så går det att fila med mycket annat runtomkring
som ger mer resultat i form av effekt.
FMG var ute efter "ett hållbart och pålitligt bygge med goda köregenskaper"
Intercooler är väl det jag då skulle ha högt på listan vid turbokonvertering.
Re: Funderingar och frågor om turbokonverting av om605
Kör då en 603 turbo med 1.6 i ladd och påställd orginalpump, går gått och har hållt länge utan några som helst problem.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Re: Funderingar och frågor om turbokonverting av om605
Nu har jag nog koll på det mest inför konvertering. Tror jag......
Får byta till en tryckklocka istället för en vakuumklocka på turbon.
Har bestämt mig för att flytta bak kylet litegrann så får jag in intercoolern från en C250TDT framför. Borde kunna få detta att se snyggt ut. Har hittat en kille på ebay som har turboflänsar som visst ska passa och har beställt ett insug från en om606 turbo som ska svetsas om litegrann.
Bara två funderingar återstår.
Är det nåt ställe som är extra lämpligt eller olämpligt för att borra för oljereturen?
Vad gör jag med vevhusventilationen? Kör man ut den i det fria eller ska man låta den återcirkulera in före turbon?
Risk för att klägga igen intercoolern på sikt?
Får byta till en tryckklocka istället för en vakuumklocka på turbon.
Har bestämt mig för att flytta bak kylet litegrann så får jag in intercoolern från en C250TDT framför. Borde kunna få detta att se snyggt ut. Har hittat en kille på ebay som har turboflänsar som visst ska passa och har beställt ett insug från en om606 turbo som ska svetsas om litegrann.
Bara två funderingar återstår.
Är det nåt ställe som är extra lämpligt eller olämpligt för att borra för oljereturen?
Vad gör jag med vevhusventilationen? Kör man ut den i det fria eller ska man låta den återcirkulera in före turbon?
Risk för att klägga igen intercoolern på sikt?
MB 250C OM605 -70
MB C250 TDT -96
Gamla bilar:
MB 250D -95
MB C220 -94, MB C250D -93
MB 260E Ambulans -90, MB 280E -94
MB 300GD -84
MB 240D -83
MB 190E 2.6 -90, MB 190E 2.5 16V -89, MB 190D 2.5, MB 190E 2.3 -89, MB 190D -88, MB 190E -86, MB 190 -85, MB 190 -84
MB C250 TDT -96
Gamla bilar:
MB 250D -95
MB C220 -94, MB C250D -93
MB 260E Ambulans -90, MB 280E -94
MB 300GD -84
MB 240D -83
MB 190E 2.6 -90, MB 190E 2.5 16V -89, MB 190D 2.5, MB 190E 2.3 -89, MB 190D -88, MB 190E -86, MB 190 -85, MB 190 -84
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 13 guests