Ja, vad är normal temperatur på insugsluften på en dieselbil? Har aldrig haft möjlighet att mäta detta så noga. Men nu kan jag få ut tempen genom OBD uttaget under körning.
Motorn är en Vito 112cdi (samma som 220cdi i bilarna, Om611). Jag har monterat motorn i en Pontiac Fiero, och där kunde jag inte andvända original intercooler. Nu sitter där en Biltema intercooler istället.
Tempgivaren sitter monterad i utloppet på intercoolern.
Vid motorvägskörning, ca 120km/h har jag ~ 50 grader. Vid 140km/h ~ 58-60 grader. Detta mätt idag, med en utomhustemp på 28 grader ungefär.
Drar man på lite så ökar tempen till strax under 70 grader.
Intercoolern är ungefär lika stor som original, men lägre och bredare. Dessutom sitter den under bilen, framför motorn, men jag tror att det strömmar hyfsat med luft igenom den ändå.
Bra eller dåligt?
Insugstemperatur, diesel?
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Insugstemperatur, diesel?
Min C180 har drygt 40 grader vid 4400rpm och fullt laddtryck, 160km/h i svagt uppförslut:
70 grader tycker jag låter riktigt dåligt.
70 grader tycker jag låter riktigt dåligt.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Insugstemperatur, diesel?
Hmm okej. Misstänkte att det var lite i högsta laget.
Var ute och provkörde lite till, och kom fram till att luftfiltret tog in mycket varm luft. Flyttade ut filtret i innerskärmen istället. Då sjönk temperaturen vid 120km/h med ca 10-12 grader. Alltså runt 38-40 grader. Så där gjorde en del skillnad.
Det går dock fortfarande att pressa upp tempen i 65-70 om man verkligen vill.
Ingen som har koll på vid vilken temp man får felkod på?
Vid vilken temperatur bör man börja oroa sig?
Var ute och provkörde lite till, och kom fram till att luftfiltret tog in mycket varm luft. Flyttade ut filtret i innerskärmen istället. Då sjönk temperaturen vid 120km/h med ca 10-12 grader. Alltså runt 38-40 grader. Så där gjorde en del skillnad.
Det går dock fortfarande att pressa upp tempen i 65-70 om man verkligen vill.
Ingen som har koll på vid vilken temp man får felkod på?
Vid vilken temperatur bör man börja oroa sig?
Re: Insugstemperatur, diesel?
På min 605 med 113cc pump hade jag 65-70grader i lite högre farter.
Den har idagsläget gått 3500mil så utan bekymmer
Den har idagsläget gått 3500mil så utan bekymmer
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Insugstemperatur, diesel?
Jo, jag har väl mer eller mindre kommit fram till att det inte är någon större fara.
Nu när utetemperaturen rasat ner till lite mer normala 15-20 grader, så har insugstempen åkt ner ungefär lika mycket. Ligger runt 30-35 grader vid 120 km/h nu.
Det går dock fortfarande att pressa upp den i temperaturer bortemot 70 grader, men då får man verkligen pressa ordentligt.
Jag har förmodligen halvdåligt luftflöde igenom intercoolern, eftersom den sitter under bilen. Men jag har bestämt mig för att det får duga tills vidare. Den dagen det blir dags för trimning kanske man skall se över det.
Nu när utetemperaturen rasat ner till lite mer normala 15-20 grader, så har insugstempen åkt ner ungefär lika mycket. Ligger runt 30-35 grader vid 120 km/h nu.
Det går dock fortfarande att pressa upp den i temperaturer bortemot 70 grader, men då får man verkligen pressa ordentligt.
Jag har förmodligen halvdåligt luftflöde igenom intercoolern, eftersom den sitter under bilen. Men jag har bestämt mig för att det får duga tills vidare. Den dagen det blir dags för trimning kanske man skall se över det.
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Insugstemperatur, diesel?
En liten uppföljning på detta.
Jag har nu en likadan motor, samt en likadan intercooler (Biltema) i min 190'a. Och det är stor skillnad mot Fieron. 190'in ligger ca 5 grader över utetemperatur vid normal körning, nästan oavsett hastighet. Pressar man på, kör med kärra osv, kan man ibland komma upp i 15 grader över utetemperatur. Högre än så har jag inte lyckats komma.
Så man kan nog komma fram till att jag bör hitta på något bättre till Fieron.
Jag har nu en likadan motor, samt en likadan intercooler (Biltema) i min 190'a. Och det är stor skillnad mot Fieron. 190'in ligger ca 5 grader över utetemperatur vid normal körning, nästan oavsett hastighet. Pressar man på, kör med kärra osv, kan man ibland komma upp i 15 grader över utetemperatur. Högre än så har jag inte lyckats komma.
Så man kan nog komma fram till att jag bör hitta på något bättre till Fieron.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests