ZFlåda, vad håller den för?

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
190 dtm
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 354
Joined: Tue 25 May, 2010 17:23

Re: ZFlåda, vad håller den för?

Postby 190 dtm » Fri 03 Oct, 2014 11:04

Sen är den tät mellan växlarna..samma som org på 5an.

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: ZFlåda, vad håller den för?

Postby hismajestics » Wed 22 Oct, 2014 15:03

EvoPeter wrote:Själv kör jag med 717.460 och det verkar va starkaste lådan man kan sätta på w124 o w201 på bolt-on med bibehållen hastighetsmätare. Ursprungligen sitter dom på c230 kompressor och c250 turbo.

Dock är dom för dubbelmasse. Men dubbelmasse går ju att konvertera till enkelmasse.

Gäller det för .450 också och hur gör man detta? Kanske det viktigaste; vad vinner man på att konvertera till enkelmasse?? Undrar en som inte vet :oops:

mvh
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: ZFlåda, vad håller den för?

Postby EvoPeter » Fri 24 Oct, 2014 15:27

hismajestics wrote:Gäller det för .450 också och hur gör man detta? Kanske det viktigaste; vad vinner man på att konvertera till enkelmasse?? Undrar en som inte vet :oops:

mvh


Man slipper problem med att svänghjulet kan gå sönder o börja vibrera.

Med detta svänghjul får man ett solid svänghjul för dubbelmasse lådor.
http://www.ebay.com/itm/BRAND-NEW-O-E-S ... 4ad7a6fb29
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: ZFlåda, vad håller den för?

Postby hismajestics » Sun 26 Oct, 2014 13:57

EvoPeter wrote:
hismajestics wrote:Gäller det för .450 också och hur gör man detta? Kanske det viktigaste; vad vinner man på att konvertera till enkelmasse?? Undrar en som inte vet :oops:

mvh


Man slipper problem med att svänghjulet kan gå sönder o börja vibrera.

Med detta svänghjul får man ett solid svänghjul för dubbelmasse lådor.
http://www.ebay.com/itm/BRAND-NEW-O-E-S ... 4ad7a6fb29

Tack för svaret! Är .460 en ZF också?

Hur är det med 6-speed?
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
bonden_85
Expert
Expert
Posts: 526
Joined: Fri 20 Jan, 2006 18:05
Location: Hedemora
Contact:

Re: ZFlåda, vad håller den för?

Postby bonden_85 » Thu 30 Oct, 2014 06:41

De sexväxlade lådorna från 220-270cdi upplever jag som att dom håller bättre än .450 och .404
Men dom är ju inte helt skottsäkra dom heller tyvärr.
Har rasat en hel hög .450 och 2st sexväxlade nu så jag ger upp det där och provar automat istället så får vi se.

Jag kan väl medge att mina lådor har levt ett hårt liv med mycket drifting, kopplingsjuckande på femman och sexan bland annat (om603 med 8mm pump och 3,5bar+ i ladd)

ang svänghjul så är ju sexväxlade också till för dubbelmasse.
Bra svänghjul finns här:
http://bakaxel.se/svanghjul-mb-om606.html

Då passar tex 765-tryckplatta direkt så får man bara svarva till en förlängning av ingående axeln på dubbelmasselådorna.
funkar kanon!
Johan Perers -85

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: ZFlåda, vad håller den för?

Postby hismajestics » Thu 30 Oct, 2014 11:25

bonden_85, tack för svar :-).

Så vad du säger här är att 6-växlad skulle vara bolton på en M104 med .450 låda original?

mvh
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
bonden_85
Expert
Expert
Posts: 526
Joined: Fri 20 Jan, 2006 18:05
Location: Hedemora
Contact:

Re: ZFlåda, vad håller den för?

Postby bonden_85 » Thu 30 Oct, 2014 19:09

"bolt on" mot motorn ja.
Växelspaken är av samma typ som bmw, volvo mfl sen är ju lådan längre och högre än dom gamla och medbringaren annorlunda (är ju busenkelt att byta dock).
Och om du kör med original dubbelmassehjul så får du slipa ur lite i sprängkåpan.
Johan Perers -85

User avatar
bonden_85
Expert
Expert
Posts: 526
Joined: Fri 20 Jan, 2006 18:05
Location: Hedemora
Contact:

Re: ZFlåda, vad håller den för?

Postby bonden_85 » Thu 30 Oct, 2014 19:11

just det ja... tar man spaken från w210 så är det en vajer med som sköter vridningen av axeln, är bättre med en spak från tex w203 som går dit med viss modifikation.
Johan Perers -85

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: ZFlåda, vad håller den för?

Postby hismajestics » Thu 30 Oct, 2014 23:17

Tack :thumbleft:
//johannes

W114 250CE M104 3,2L


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests