ZFlåda, vad håller den för?
Re: ZFlåda, vad håller den för?
Sen är den tät mellan växlarna..samma som org på 5an.
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: ZFlåda, vad håller den för?
EvoPeter wrote:Själv kör jag med 717.460 och det verkar va starkaste lådan man kan sätta på w124 o w201 på bolt-on med bibehållen hastighetsmätare. Ursprungligen sitter dom på c230 kompressor och c250 turbo.
Dock är dom för dubbelmasse. Men dubbelmasse går ju att konvertera till enkelmasse.
Gäller det för .450 också och hur gör man detta? Kanske det viktigaste; vad vinner man på att konvertera till enkelmasse?? Undrar en som inte vet
mvh
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
Re: ZFlåda, vad håller den för?
hismajestics wrote:Gäller det för .450 också och hur gör man detta? Kanske det viktigaste; vad vinner man på att konvertera till enkelmasse?? Undrar en som inte vet
mvh
Man slipper problem med att svänghjulet kan gå sönder o börja vibrera.
Med detta svänghjul får man ett solid svänghjul för dubbelmasse lådor.
http://www.ebay.com/itm/BRAND-NEW-O-E-S ... 4ad7a6fb29
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: ZFlåda, vad håller den för?
EvoPeter wrote:hismajestics wrote:Gäller det för .450 också och hur gör man detta? Kanske det viktigaste; vad vinner man på att konvertera till enkelmasse?? Undrar en som inte vet
mvh
Man slipper problem med att svänghjulet kan gå sönder o börja vibrera.
Med detta svänghjul får man ett solid svänghjul för dubbelmasse lådor.
http://www.ebay.com/itm/BRAND-NEW-O-E-S ... 4ad7a6fb29
Tack för svaret! Är .460 en ZF också?
Hur är det med 6-speed?
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
Re: ZFlåda, vad håller den för?
De sexväxlade lådorna från 220-270cdi upplever jag som att dom håller bättre än .450 och .404
Men dom är ju inte helt skottsäkra dom heller tyvärr.
Har rasat en hel hög .450 och 2st sexväxlade nu så jag ger upp det där och provar automat istället så får vi se.
Jag kan väl medge att mina lådor har levt ett hårt liv med mycket drifting, kopplingsjuckande på femman och sexan bland annat (om603 med 8mm pump och 3,5bar+ i ladd)
ang svänghjul så är ju sexväxlade också till för dubbelmasse.
Bra svänghjul finns här:
http://bakaxel.se/svanghjul-mb-om606.html
Då passar tex 765-tryckplatta direkt så får man bara svarva till en förlängning av ingående axeln på dubbelmasselådorna.
funkar kanon!
Men dom är ju inte helt skottsäkra dom heller tyvärr.
Har rasat en hel hög .450 och 2st sexväxlade nu så jag ger upp det där och provar automat istället så får vi se.
Jag kan väl medge att mina lådor har levt ett hårt liv med mycket drifting, kopplingsjuckande på femman och sexan bland annat (om603 med 8mm pump och 3,5bar+ i ladd)
ang svänghjul så är ju sexväxlade också till för dubbelmasse.
Bra svänghjul finns här:
http://bakaxel.se/svanghjul-mb-om606.html
Då passar tex 765-tryckplatta direkt så får man bara svarva till en förlängning av ingående axeln på dubbelmasselådorna.
funkar kanon!
Johan Perers -85
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: ZFlåda, vad håller den för?
bonden_85, tack för svar .
Så vad du säger här är att 6-växlad skulle vara bolton på en M104 med .450 låda original?
mvh
Så vad du säger här är att 6-växlad skulle vara bolton på en M104 med .450 låda original?
mvh
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
Re: ZFlåda, vad håller den för?
"bolt on" mot motorn ja.
Växelspaken är av samma typ som bmw, volvo mfl sen är ju lådan längre och högre än dom gamla och medbringaren annorlunda (är ju busenkelt att byta dock).
Och om du kör med original dubbelmassehjul så får du slipa ur lite i sprängkåpan.
Växelspaken är av samma typ som bmw, volvo mfl sen är ju lådan längre och högre än dom gamla och medbringaren annorlunda (är ju busenkelt att byta dock).
Och om du kör med original dubbelmassehjul så får du slipa ur lite i sprängkåpan.
Johan Perers -85
Re: ZFlåda, vad håller den för?
just det ja... tar man spaken från w210 så är det en vajer med som sköter vridningen av axeln, är bättre med en spak från tex w203 som går dit med viss modifikation.
Johan Perers -85
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 30 guests