Så jag råkade köpa mig en W201 och en M119...
Men jag siktar på nära 400 hjul hästar, vilket får mig att tänka ifall jag ska:
1. Sugtrimma M119
2. Köpa mig en M104 och slänga på turbo
Hjärtat vill ha M119, så vad jag försöker hitta är vad jag behöver göra för att komma så nära 500 hästar som möjligt.
Vad jag redan är beredd att göra är:
1. Nytt sprut
2. Hemma byggt insug
3. Portade toppar
4. Headers (blir trångt...)
Vad jag också kan tänka mig är att:
1. Hårdare ventil fjädrar och höja max varv om möjligt..
2. Slipa om original kammarna
Finns det nån M119 trimmare som kan peka mig i rätt riktning?
Jag har googlat och sökt genom forum som en galning men jag har inte hittat mkt sug trim info mer än headers och sprut..
(ps. jag har en 1zufe liggandes också ifall det är mer verklighet att få ut 400-500 hästar)
M119 400-500HP N/A
Re: M119 400-500HP N/A
Sugtrimma M119 vore överlägset coolast! Jag är också övertygad om att det slumrar många pållar i den maskinen.
Men med enbart insug, headers och portade toppar betvivlar jag att du når 400 hästar. Mer kompression och betydligt elakare kammar lär behövas för att få maskinen att vakna till liv på allvar = dyrt.. Om det är en sen M119 är det förvisso högre kompression(11:1) från fabrik vilket kanske räcker en bit. Men 4 st kammar behövs ju i vilket fall.
Men med enbart insug, headers och portade toppar betvivlar jag att du når 400 hästar. Mer kompression och betydligt elakare kammar lär behövas för att få maskinen att vakna till liv på allvar = dyrt.. Om det är en sen M119 är det förvisso högre kompression(11:1) från fabrik vilket kanske räcker en bit. Men 4 st kammar behövs ju i vilket fall.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: M119 400-500HP N/A
M119 5,0L såväl som 6,0L (strokad+borrad av AMG) har 470Nm max, och det vid 3900rpm. Om man skall över 400hk så blir det till att varva 6500rpm och behålla över 400Nm där. Tror inte M119 har andningsvägar för att göra det möjligt. Måste nog ha radikalt större kanaler och ventiler eller varva ännu mera för att få ut den önskade effekten.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: M119 400-500HP N/A
Jag vet inte. Men jag tror att 4-ventilstopparna i M119 har rätt skapligt flås från fabrik. Lite massage från nå'n som vet vad de håller på med på det så.
Jag tror att det är insug, kammar och grenrör som är de stora flaskhalsarna. Lägg till det massage av topparna, mer kompression och ett kontrollerbart bränsle/tändsystem så är 400++ hästar ett faktum. Och en tunn plånbok..
Jag tror att det är insug, kammar och grenrör som är de stora flaskhalsarna. Lägg till det massage av topparna, mer kompression och ett kontrollerbart bränsle/tändsystem så är 400++ hästar ett faktum. Och en tunn plånbok..
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-
- Prospect
- Posts: 25
- Joined: Mon 26 May, 2014 17:50
Re: M119 400-500HP N/A
Tack for alla svar, hur mkt jag gillar turbo bilar sa blir det V8 i min 190.
Jag har sokt runt och last massvis med forum, artiklar osv. om bade M119 och M113.
M113 ar ocksa en intressant spis, mestadels for att det ar en nyare motor och skulle jag fa for mig att overladda sa finns det massor med kompressor att plocka (fran amg motorer till efter marknad).
400 hastar N/A ar ett maste (ok, jag blir inte jatte ledsen ifall det bara blir 398..).
Jag har sokt runt och last massvis med forum, artiklar osv. om bade M119 och M113.
M113 ar ocksa en intressant spis, mestadels for att det ar en nyare motor och skulle jag fa for mig att overladda sa finns det massor med kompressor att plocka (fran amg motorer till efter marknad).
400 hastar N/A ar ett maste (ok, jag blir inte jatte ledsen ifall det bara blir 398..).
Re: M119 400-500HP N/A
Varför väljer du just en w201 till detta projekt?
Bilen kommer ju troligen bara stå för en femtedel eller en tiondel av totala kostnaden, så det finns ju många att välja på menar jag.
Bilen kommer ju troligen bara stå för en femtedel eller en tiondel av totala kostnaden, så det finns ju många att välja på menar jag.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: M119 400-500HP N/A
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor
Re: M119 400-500HP N/A
torake wrote:M119 5,0L såväl som 6,0L (strokad+borrad av AMG) har 470Nm max, och det vid 3900rpm.
?
480Nm t.o.m -92. 580Nm för 6.0.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92
Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad
E430 4-Matic -01, 500E -92
Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad
Re: M119 400-500HP N/A
Henrik wrote:torake wrote:M119 5,0L såväl som 6,0L (strokad+borrad av AMG) har 470Nm max, och det vid 3900rpm.
?
480Nm t.o.m -92. 580Nm för 6.0.
Mercefreakens siffror för w124
Ser att andra siffror uppges för w129.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: M119 400-500HP N/A
Jag undrar om hans kompisar i Hong Kong, de som trimmar Ferraris alltså, har utrustning för att slipa om veven så han får den strokad till 6 liter?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Prospect
- Posts: 25
- Joined: Mon 26 May, 2014 17:50
Re: M119 400-500HP N/A
Just nu så lutar det till M113, mestadels for att det finns mycket eftermarknads prylar jämfort med M119.
Garage är fixat, sa nu hoppas jag att jobbet later mig vara ledig nasta helg sa jag kan hamta hem bilen.
Jag gillar W201, och det finns inte många här.
Dom kommer att slipa kammar, porta topp samt gå igenom hela motorn. Dom snackade om att slipa upp ventiler och hårdare fjädrar sa jag kan varva lite mer.
Garage är fixat, sa nu hoppas jag att jobbet later mig vara ledig nasta helg sa jag kan hamta hem bilen.
torake wrote:Varför väljer du just en w201 till detta projekt?
Bilen kommer ju troligen bara stå för en femtedel eller en tiondel av totala kostnaden, så det finns ju många att välja på menar jag.
Jag gillar W201, och det finns inte många här.
torake wrote:Jag undrar om hans kompisar i Hong Kong, de som trimmar Ferraris alltså, har utrustning för att slipa om veven så han får den strokad till 6 liter?
Dom kommer att slipa kammar, porta topp samt gå igenom hela motorn. Dom snackade om att slipa upp ventiler och hårdare fjädrar sa jag kan varva lite mer.
Re: M119 400-500HP N/A
Varför skulle dom inte kunna detta????? Vi är väl inte värdsbäst jämt. Har dom bara en vevaxelslip så kan dom väl. 400pållar är nog inga problem.torake wrote:Jag undrar om hans kompisar i Hong Kong, de som trimmar Ferraris alltså, har utrustning för att slipa om veven så han får den strokad till 6 liter?
Re: M119 400-500HP N/A
torake wrote:Mercefreakens siffror för w124
Ser att andra siffror uppges för w129.
Ja, då har han skrivit fel för w124
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92
Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad
E430 4-Matic -01, 500E -92
Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad
Re: M119 400-500HP N/A
Henrik wrote:torake wrote:Mercefreakens siffror för w124
Ser att andra siffror uppges för w129.
Ja, då har han skrivit fel för w124
Ja, verkar lite osannolikt att en sugmotor inte ökar i vridmoment när man ökar slagvolymen med en hel liter. Vet inte riktigt hur jag tänkte där. Och då stämmer också effektsiffrorna bättre - både vrid och effekt ökar cirka 20%.
Men nu var det ju 400 HJULhästar han vill ha, och lär väl försvinna cirka 15% i transmissionen så det behövs 460hk alltså upp ytterligare 20% från 6.0L-varianten.
Men jag ser fram mot många intressanta beskrivningar och bilder från detta projekt! För det lär bli ett av mercedesforumens absolut mest lästa och länkade. I världen. Sugtrimmad M119! Bara det ovanligt. Och i en 190 dessutom med den omfattande fabrikation som krävs! Det är som att PatrickW och Peewee skulle göra ett projekt tillsammans!
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 23 guests