Bygga "LSD" av en ASD diff??

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Bygga "LSD" av en ASD diff??

Postby hismajestics » Thu 30 Oct, 2014 10:21

Är ingen proffs på detta men försökt googla på hur folk har byggd en fungerande diffbroms av en ASD diff utan hydraulik. Har förstått att man pressar vaselin i diffen för att få till tryck motsvarande hydraulikpumpen. Detta skall då bli en diffbroms. Hur många % diffen bromsar beror på mängden av vaselin (trycket).

Kan detta fungera? Går det att köra normalt? Eller blir det som en Aga-diff el.likn?

mvh
:j
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: Bygga "LSD" av en ASD diff??

Postby EvoPeter » Thu 30 Oct, 2014 15:28

hismajestics wrote:Är ingen proffs på detta men försökt googla på hur folk har byggd en fungerande diffbroms av en ASD diff utan hydraulik. Har förstått att man pressar vaselin i diffen för att få till tryck motsvarande hydraulikpumpen. Detta skall då bli en diffbroms. Hur många % diffen bromsar beror på mängden av vaselin (trycket).

Kan detta fungera? Går det att köra normalt? Eller blir det som en Aga-diff el.likn?

mvh
:j


Plocka bort hydrauliken, flytta in packboxarna och ta dina original medbringare så har du en rolig diff. Dina original axlar funkar då fint. Ska du ha en ännu roligare så kan du köpa ett LSD block ifrån ELBE så får du mer bromsverkan. Kostade mig ungefär 2550kr inkl. frakt.

Det där med vaselin har nog någon lurat dig på. Går att ha kvar hydrauliken men då kör man med original oljan som ska va där.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Bygga "LSD" av en ASD diff??

Postby hismajestics » Thu 30 Oct, 2014 23:15

EvoPeter wrote:
hismajestics wrote:Är ingen proffs på detta men försökt googla på hur folk har byggd en fungerande diffbroms av en ASD diff utan hydraulik. Har förstått att man pressar vaselin i diffen för att få till tryck motsvarande hydraulikpumpen. Detta skall då bli en diffbroms. Hur många % diffen bromsar beror på mängden av vaselin (trycket).

Kan detta fungera? Går det att köra normalt? Eller blir det som en Aga-diff el.likn?

mvh
:j


Plocka bort hydrauliken, flytta in packboxarna och ta dina original medbringare så har du en rolig diff. Dina original axlar funkar då fint. Ska du ha en ännu roligare så kan du köpa ett LSD block ifrån ELBE så får du mer bromsverkan. Kostade mig ungefär 2550kr inkl. frakt.

Det där med vaselin har nog någon lurat dig på. Går att ha kvar hydrauliken men då kör man med original oljan som ska va där.

Tack för svar men....harrrrkel... hur menar du? Att när man kopplar bort hydrauliken så blir det "lite diff" kvar, eller...?

LSD från Elbe, är det en Aussie locker, en som smäller när man svänger i låg fart?

:j
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Bygga "LSD" av en ASD diff??

Postby speeds_ » Fri 31 Oct, 2014 09:14

Nej det är bara ett spärrblock som man monterar i.

Image

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: Bygga "LSD" av en ASD diff??

Postby EvoPeter » Fri 31 Oct, 2014 14:27

hismajestics wrote:
Tack för svar men....harrrrkel... hur menar du? Att när man kopplar bort hydrauliken så blir det "lite diff" kvar, eller...?

LSD från Elbe, är det en Aussie locker, en som smäller när man svänger i låg fart?

:j


En ny ASD diff har ca: 30% spärrverkan opåverkad och runt 100% helt påverkad. Plockar man bort hydrauliken så ska den ligga på runt 30% men oftast med åldern är dom bra mycket sämre.

Min diff som gått en 30,000mil ungefär kritar på båda däcken men har lite problem ibland att spärra i låg fart. I 70km/h på 3an är det inga problem att hålla ställ. Men det beror nog en del på effekten. Med blocket som speeds_ visade bild på så hjälper det bromseffekten. Fungerar sådär på en öppen diff men gör större skillnad på en ombyggd ASD diff enligt folk som provat båda.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Bygga "LSD" av en ASD diff??

Postby hismajestics » Sun 02 Nov, 2014 10:45

Allright, tack :-)

Nu till den ultimata frågan; vad behövs för att montera en W124 ASD diff i en Compakt? Alltså klumpen, drivaxlar etc...? Delar som är kompatibla?

:j
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Bygga "LSD" av en ASD diff??

Postby torake » Sun 02 Nov, 2014 13:28

Nu är min erfarenhet begränsad till att riva diffen på en W124 och titta på bilder på W114:s bakaxel, men spontant skulle jag säga att du har en hel del fabrikation framför dig om du vill använda en W124-diff i en kompakt. Infästningen på klumpen är helt annorlunda, drivaxlarnas skiljer sig åt (spårvidden på en W124 är 9cm större än på W114).
Om det är något som är lika mellan W114 och W124 i detta avseende är det nog ren slump skulle jag säga.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Bygga "LSD" av en ASD diff??

Postby Kjell Niklasson » Sun 02 Nov, 2014 15:31

Ja, det är inte några direkta likheter mellan w124 och w114'ans slutväxlar tyvärr.

Det finns däremot diffbromsade slutväxlar på w126 som "passar" på w114/w115.

Upp till -86 är det likadana infästningar på själva slutväxeln på w126 som på w114/w115/w123 osv.

Prova att söka lite i forumet, det har skrivits en del om detta, fast till w123 tror jag. Men W123 och w114/w115 har likadana slutväxlar.


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests