Växellådor och hastighetsmätare.
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Växellådor och hastighetsmätare.
Vilken är den kraftigaste manuella växellåda passande OM601-606 som har uttag för hastighetsmätarwire? I vilka bilar satt den?
717.450 vet jag om, men jag är ute efter en växellåda med överväxel på högsta växeln.
Enkel eller dubbelmasse svänghjul spelar ingen roll.
717.450 vet jag om, men jag är ute efter en växellåda med överväxel på högsta växeln.
Enkel eller dubbelmasse svänghjul spelar ingen roll.
Re: Växellådor och hastighetsmätare.
Jag har läst här någonstans att det gick att använda manuella lådan från c250dt (w202) och byta bakre gaveln till en äldre modell, hittar dock inte tråden nu
Johan Perers -85
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Växellådor och hastighetsmätare.
Kan det vara denna tro?
viewtopic.php?f=31&t=61932&start=75
Står mer längre fram i tråden.
Bilderna är dock borta.
viewtopic.php?f=31&t=61932&start=75
Står mer längre fram i tråden.
Bilderna är dock borta.
Re: Växellådor och hastighetsmätare.
Jag kör med lådor ifrån w202 C230k och C250TDT. De är de senaste 717.4xx lådorna som gjordes o troligen tåligaste också.
Körde med strax under 300hk och drifta på 3an utan problem på banan samt motorbromsa upp bilen på ställ på 3an.
Jag tog bakre gaveln ifrån min 2,6 717.4xx låda. Hade samma avstånd mellan axlarna men man såg att dom nyare lådorna fått förstärkningar.
Körde med strax under 300hk och drifta på 3an utan problem på banan samt motorbromsa upp bilen på ställ på 3an.
Jag tog bakre gaveln ifrån min 2,6 717.4xx låda. Hade samma avstånd mellan axlarna men man såg att dom nyare lådorna fått förstärkningar.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Växellådor och hastighetsmätare.
Okej det låter bra. En sådan låda får det antagligen bli.
Är igentligen inget extremt på gång. Jag funderar på att montera cdi motor i en 190'a. Och jag vill behålla original hastighetsmätare. Behöver ändå skaffa en låda isåfall. Och det är ju lika bra att ta en hållbar.
220, 270 eller 320 cdi vet jag inte vilket det blir dock. Beror nog på vad som hittas till vettigt pris.
Är igentligen inget extremt på gång. Jag funderar på att montera cdi motor i en 190'a. Och jag vill behålla original hastighetsmätare. Behöver ändå skaffa en låda isåfall. Och det är ju lika bra att ta en hållbar.
220, 270 eller 320 cdi vet jag inte vilket det blir dock. Beror nog på vad som hittas till vettigt pris.
Re: Växellådor och hastighetsmätare.
Kjell Niklasson wrote:Okej det låter bra. En sådan låda får det antagligen bli.
Är igentligen inget extremt på gång. Jag funderar på att montera cdi motor i en 190'a. Och jag vill behålla original hastighetsmätare. Behöver ändå skaffa en låda isåfall. Och det är ju lika bra att ta en hållbar.
220, 270 eller 320 cdi vet jag inte vilket det blir dock. Beror nog på vad som hittas till vettigt pris.
Lika bra att köpa en hel bil att slakta, antar att det blir ganska mycket el som måste flyttas med.
Skulle nog satsat på en 270cdi med manuell låda då om du ska få elektroniken att funka.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Växellådor och hastighetsmätare.
MB_Star wrote:Lika bra att köpa en hel bil att slakta, antar att det blir ganska mycket el som måste flyttas med.
Skulle nog satsat på en 270cdi med manuell låda då om du ska få elektroniken att funka.
Jo, det är planen. Jag har tänkt fixa så att elektroniken funkar som det skall. Så en donatorbil är ett krav. Räknar med att plocka med åtminstonde Abs-systemet för att få det att funka.
Men kan jag andvända växellådan ifrån en 270 cdi tex? Är det 717 låda i en sådan? Jag vill som sagt ha kvar 190'ns hastighetsmätare.
Letar lite lätt efter lämplig donator än så länge. Är nog vettigast med 220 eller 270. 320 blir nog bara trångt och jobbigt. Och massor av effekt är inte det viktiga, utan det är byggandet jag tycker är skoj.
Re: Växellådor och hastighetsmätare.
320:in är även byggd för större sprängkåpor så där passar ju inte lådorna.
Frågan är ju om det inte går att gå in i ECU:n och stänga av vissa funktioner om man är lite händig eller känner nån som vet hur man gör.
Annars vet jag att det går att bygga ett MaxxEcu-sprut till en cdi om man orkar, men då får man rätt jobbigt med mappning osv innan skiten startar ens.
+ att det troligtvis behövs nån form av slutsteg till spridarna.
Nira är bara dyrt och jobbigt....
Frågan är ju om det inte går att gå in i ECU:n och stänga av vissa funktioner om man är lite händig eller känner nån som vet hur man gör.
Annars vet jag att det går att bygga ett MaxxEcu-sprut till en cdi om man orkar, men då får man rätt jobbigt med mappning osv innan skiten startar ens.
+ att det troligtvis behövs nån form av slutsteg till spridarna.
Nira är bara dyrt och jobbigt....
Johan Perers -85
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Växellådor och hastighetsmätare.
bonden_85 wrote:320:in är även byggd för större sprängkåpor så där passar ju inte lådorna.
Jaså, det visste jag inte om. Men som sagt, det blir nog 220 eller 270 motor.
Frågan är ju om det inte går att gå in i ECU:n och stänga av vissa funktioner om man är lite händig eller känner nån som vet hur man gör.
Annars vet jag att det går att bygga ett MaxxEcu-sprut till en cdi om man orkar, men då får man rätt jobbigt med mappning osv innan skiten startar ens.
+ att det troligtvis behövs nån form av slutsteg till spridarna.
Nira är bara dyrt och jobbigt....
Nja, tror inte att det blir något eftermarknadsprut. Dyrt, jobbigt och onödigt i detta fallet, eftersom jag inte tänkt trimma. Original får det bli. Jag har redan testat en Cdi konvertering. Jag har tagit motor och växellåda ifrån en Vito 112cdi, och monterat i en Pontiac Fiero. För att det skulle funka fick jag ta med motorstyrenhet, immobilizer, instrument och abs-styrenheten. Abs-styrenheten bara för att få en hastighetssignal. Så allt som är inkopplat i abs-styrenheten är en givare, plus och minus samt canbus-kablaget.
Motorn sätter bara en felkod, på magnetkopplingen till Ac-kompressorn (som inte finns). Så det funkar fint. Abs-styrenheten däremot sätter massvis med felkoder. Men det är bara bra, för då stängs antispinnsystemet av helt. Det viktiga är att få ut hastigheten till instrument och motorstyrenhet.
Så att koppla in så att det funkar med original cdi-styrsystem skall jag nog fixa.
Re: Växellådor och hastighetsmätare.
Okej, va kul att det går att lösa så det har jag inte tänkt på
Johan Perers -85
Re: Växellådor och hastighetsmätare.
Att få en fungerande hastighetsmätare ser ja som minsta problemet.
du kan ju tex modda in en w126 eller w124 v8 mätare i 190 huset, då får du en elektrisk som behöver 4 klackar på utgående axeln och en vanlig givare av abs typ.
antar att du läst denna tråd Kjell!
http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=24060
du kan ju tex modda in en w126 eller w124 v8 mätare i 190 huset, då får du en elektrisk som behöver 4 klackar på utgående axeln och en vanlig givare av abs typ.
antar att du läst denna tråd Kjell!
http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=24060
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Växellådor och hastighetsmätare.
MB_Star wrote:Att få en fungerande hastighetsmätare ser ja som minsta problemet.
du kan ju tex modda in en w126 eller w124 v8 mätare i 190 huset, då får du en elektrisk som behöver 4 klackar på utgående axeln och en vanlig givare av abs typ.
Jo, det är ju såklart en lösning. Hur funkar det med olika utväxlingar då, är det en hastighetsmätare för varje utväxlingsalternativ, eller går det att ställa in? Jag kommer troligen köra med 3.07 slutväxel.
Jag tänkte nästan att det var lättare att köra med wire till hastighetsmätaren. Då slipper jag bygga om för växelspak också.
Jodå, jag har blivit tipsad om den förr, och söker man lite cdi konvertering på google brukar den ploppa upp ibland.
Men nu har han väl gett upp cdi motorn? Nu sitter väl en Om606 i bilen.
Jag tror att det är mycket bökigare att få till med automatväxellåda och original styrsystem.
Re: Växellådor och hastighetsmätare.
Vad är det för ombyggnad med växelspaken? menar du ifall den hamnar fel mot original hålet för växelspaken? det borde gå att förlänga/korta det nya länkaget isåfall.
Efter lite rotande hittade ja en som kan programmera om ecu så du slipper ha massa onödigt el.
Står bland annat:
ECU programming.
ECU's can be cloned,virginised or immobilisers removed.
As a clone, the security code and access programme can be copied from an existing dameged ECU into a second hand replacement.The engine will start as before without further activation.
A virgin ECU has no code and can be used on any engine after it has been activated with M-B star diagnostics.
ECU's with the immobiliser removed can be used as replacements but are most suitable for an engine installation in an older pre canbus car. The ECU can be connected straight to standard wiring without the need to install coded smart key or earlier infra red key.
The above programming is currently available for
605 250 turbo diesel
606 300 turbo diesel
220 cdi 270 cdi 320 cdi upto 2005.
http://www.m-bv8conversions.co.uk/2.html
Efter lite rotande hittade ja en som kan programmera om ecu så du slipper ha massa onödigt el.
Står bland annat:
ECU programming.
ECU's can be cloned,virginised or immobilisers removed.
As a clone, the security code and access programme can be copied from an existing dameged ECU into a second hand replacement.The engine will start as before without further activation.
A virgin ECU has no code and can be used on any engine after it has been activated with M-B star diagnostics.
ECU's with the immobiliser removed can be used as replacements but are most suitable for an engine installation in an older pre canbus car. The ECU can be connected straight to standard wiring without the need to install coded smart key or earlier infra red key.
The above programming is currently available for
605 250 turbo diesel
606 300 turbo diesel
220 cdi 270 cdi 320 cdi upto 2005.
http://www.m-bv8conversions.co.uk/2.html
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Växellådor och hastighetsmätare.
Växelspaken på den nyare typen av låda sitter väl som på Bmw, dvs med bara ett stag mellan låda och spak? Det kanske bara är så på dom sexväxlade? Jag har inte riktigt stenkoll på hur det ser ut.
Det här med immobilizer. Det är inte så svårt igentligen. På Vito/Fiero bygget, så är immobilizern en liten box som enbart behöver ström och jord, samt canbuskablage. Tror det var 4 eller 5 kablar bara. Nyckeln ligger tejpad mot mottagaren, bakom instrumentpanelen. Ganska enkelt faktiskt. Så frågan är om det är värt att skicka iväg en styrenhet för att ta bort immobilizern?
Däremot så behöver motorstyrenheten en hastighetssignal som skall komma på canbuslänken. Och den kommer ifrån abs-styrenheten. Utan den signalen beter sig motorn lite skumt. Den går inte ner på tomgång som den ska och varvar inte fullt, bara ca 3500. På Fieron har jag monterat en givare på ena drivaxeln bak, och kopplat den till dom bakre ingångarna på abs-styrenheten. Att bara koppla på en ingång funkade inte. Viton var framhjulsdriven.
Och jag antar att det ser liknande ut på en C-klass eller E-klass som på Viton.
Det här med immobilizer. Det är inte så svårt igentligen. På Vito/Fiero bygget, så är immobilizern en liten box som enbart behöver ström och jord, samt canbuskablage. Tror det var 4 eller 5 kablar bara. Nyckeln ligger tejpad mot mottagaren, bakom instrumentpanelen. Ganska enkelt faktiskt. Så frågan är om det är värt att skicka iväg en styrenhet för att ta bort immobilizern?
Däremot så behöver motorstyrenheten en hastighetssignal som skall komma på canbuslänken. Och den kommer ifrån abs-styrenheten. Utan den signalen beter sig motorn lite skumt. Den går inte ner på tomgång som den ska och varvar inte fullt, bara ca 3500. På Fieron har jag monterat en givare på ena drivaxeln bak, och kopplat den till dom bakre ingångarna på abs-styrenheten. Att bara koppla på en ingång funkade inte. Viton var framhjulsdriven.
Och jag antar att det ser liknande ut på en C-klass eller E-klass som på Viton.
Re: Växellådor och hastighetsmätare.
okej... jag antar att det är en fördel att ha så lite utrustning som möjligt på donatorbilen?
antispinn och antisladd och sånt tjafs lär ju bara skapa mer bekymmer?
antispinn och antisladd och sånt tjafs lär ju bara skapa mer bekymmer?
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 9 guests