Växellådor och hastighetsmätare.

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Växellådor och hastighetsmätare.

Postby Kjell Niklasson » Sun 02 Nov, 2014 15:38

Vilken är den kraftigaste manuella växellåda passande OM601-606 som har uttag för hastighetsmätarwire? I vilka bilar satt den?

717.450 vet jag om, men jag är ute efter en växellåda med överväxel på högsta växeln.

Enkel eller dubbelmasse svänghjul spelar ingen roll.

User avatar
bonden_85
Expert
Expert
Posts: 526
Joined: Fri 20 Jan, 2006 18:05
Location: Hedemora
Contact:

Re: Växellådor och hastighetsmätare.

Postby bonden_85 » Wed 05 Nov, 2014 19:37

Jag har läst här någonstans att det gick att använda manuella lådan från c250dt (w202) och byta bakre gaveln till en äldre modell, hittar dock inte tråden nu :roll:
Johan Perers -85

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Växellådor och hastighetsmätare.

Postby Mattileinen » Wed 05 Nov, 2014 19:50

Kan det vara denna tro?
viewtopic.php?f=31&t=61932&start=75
Står mer längre fram i tråden.


Bilderna är dock borta.

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: Växellådor och hastighetsmätare.

Postby EvoPeter » Wed 05 Nov, 2014 21:23

Jag kör med lådor ifrån w202 C230k och C250TDT. De är de senaste 717.4xx lådorna som gjordes o troligen tåligaste också.

Körde med strax under 300hk och drifta på 3an utan problem på banan samt motorbromsa upp bilen på ställ på 3an.

Jag tog bakre gaveln ifrån min 2,6 717.4xx låda. Hade samma avstånd mellan axlarna men man såg att dom nyare lådorna fått förstärkningar.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Växellådor och hastighetsmätare.

Postby Kjell Niklasson » Thu 06 Nov, 2014 00:07

Okej det låter bra. En sådan låda får det antagligen bli.

Är igentligen inget extremt på gång. Jag funderar på att montera cdi motor i en 190'a. Och jag vill behålla original hastighetsmätare. Behöver ändå skaffa en låda isåfall. Och det är ju lika bra att ta en hållbar.

220, 270 eller 320 cdi vet jag inte vilket det blir dock. Beror nog på vad som hittas till vettigt pris.

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Växellådor och hastighetsmätare.

Postby MB_Star » Mon 10 Nov, 2014 21:34

Kjell Niklasson wrote:Okej det låter bra. En sådan låda får det antagligen bli.

Är igentligen inget extremt på gång. Jag funderar på att montera cdi motor i en 190'a. Och jag vill behålla original hastighetsmätare. Behöver ändå skaffa en låda isåfall. Och det är ju lika bra att ta en hållbar.

220, 270 eller 320 cdi vet jag inte vilket det blir dock. Beror nog på vad som hittas till vettigt pris.


Lika bra att köpa en hel bil att slakta, antar att det blir ganska mycket el som måste flyttas med.
Skulle nog satsat på en 270cdi med manuell låda då om du ska få elektroniken att funka.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Växellådor och hastighetsmätare.

Postby Kjell Niklasson » Mon 10 Nov, 2014 22:07

MB_Star wrote:Lika bra att köpa en hel bil att slakta, antar att det blir ganska mycket el som måste flyttas med.
Skulle nog satsat på en 270cdi med manuell låda då om du ska få elektroniken att funka.


Jo, det är planen. Jag har tänkt fixa så att elektroniken funkar som det skall. Så en donatorbil är ett krav. Räknar med att plocka med åtminstonde Abs-systemet för att få det att funka.

Men kan jag andvända växellådan ifrån en 270 cdi tex? Är det 717 låda i en sådan? Jag vill som sagt ha kvar 190'ns hastighetsmätare.

Letar lite lätt efter lämplig donator än så länge. Är nog vettigast med 220 eller 270. 320 blir nog bara trångt och jobbigt. Och massor av effekt är inte det viktiga, utan det är byggandet jag tycker är skoj.

User avatar
bonden_85
Expert
Expert
Posts: 526
Joined: Fri 20 Jan, 2006 18:05
Location: Hedemora
Contact:

Re: Växellådor och hastighetsmätare.

Postby bonden_85 » Tue 11 Nov, 2014 06:28

320:in är även byggd för större sprängkåpor så där passar ju inte lådorna.

Frågan är ju om det inte går att gå in i ECU:n och stänga av vissa funktioner om man är lite händig eller känner nån som vet hur man gör.

Annars vet jag att det går att bygga ett MaxxEcu-sprut till en cdi om man orkar, men då får man rätt jobbigt med mappning osv innan skiten startar ens.
+ att det troligtvis behövs nån form av slutsteg till spridarna.

Nira är bara dyrt och jobbigt....
Johan Perers -85

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Växellådor och hastighetsmätare.

Postby Kjell Niklasson » Tue 11 Nov, 2014 18:15

bonden_85 wrote:320:in är även byggd för större sprängkåpor så där passar ju inte lådorna.


Jaså, det visste jag inte om. Men som sagt, det blir nog 220 eller 270 motor.

Frågan är ju om det inte går att gå in i ECU:n och stänga av vissa funktioner om man är lite händig eller känner nån som vet hur man gör.

Annars vet jag att det går att bygga ett MaxxEcu-sprut till en cdi om man orkar, men då får man rätt jobbigt med mappning osv innan skiten startar ens.
+ att det troligtvis behövs nån form av slutsteg till spridarna.

Nira är bara dyrt och jobbigt....


Nja, tror inte att det blir något eftermarknadsprut. Dyrt, jobbigt och onödigt i detta fallet, eftersom jag inte tänkt trimma. Original får det bli. Jag har redan testat en Cdi konvertering. Jag har tagit motor och växellåda ifrån en Vito 112cdi, och monterat i en Pontiac Fiero. För att det skulle funka fick jag ta med motorstyrenhet, immobilizer, instrument och abs-styrenheten. Abs-styrenheten bara för att få en hastighetssignal. Så allt som är inkopplat i abs-styrenheten är en givare, plus och minus samt canbus-kablaget.

Motorn sätter bara en felkod, på magnetkopplingen till Ac-kompressorn (som inte finns). Så det funkar fint. Abs-styrenheten däremot sätter massvis med felkoder. Men det är bara bra, för då stängs antispinnsystemet av helt. Det viktiga är att få ut hastigheten till instrument och motorstyrenhet.

Så att koppla in så att det funkar med original cdi-styrsystem skall jag nog fixa.

User avatar
bonden_85
Expert
Expert
Posts: 526
Joined: Fri 20 Jan, 2006 18:05
Location: Hedemora
Contact:

Re: Växellådor och hastighetsmätare.

Postby bonden_85 » Tue 11 Nov, 2014 20:48

Okej, va kul att det går att lösa så det har jag inte tänkt på :wink:
Johan Perers -85

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Växellådor och hastighetsmätare.

Postby MB_Star » Sun 16 Nov, 2014 10:15

Att få en fungerande hastighetsmätare ser ja som minsta problemet.
du kan ju tex modda in en w126 eller w124 v8 mätare i 190 huset, då får du en elektrisk som behöver 4 klackar på utgående axeln och en vanlig givare av abs typ.

antar att du läst denna tråd Kjell!

http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=24060
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Växellådor och hastighetsmätare.

Postby Kjell Niklasson » Mon 17 Nov, 2014 22:54

MB_Star wrote:Att få en fungerande hastighetsmätare ser ja som minsta problemet.
du kan ju tex modda in en w126 eller w124 v8 mätare i 190 huset, då får du en elektrisk som behöver 4 klackar på utgående axeln och en vanlig givare av abs typ.


Jo, det är ju såklart en lösning. Hur funkar det med olika utväxlingar då, är det en hastighetsmätare för varje utväxlingsalternativ, eller går det att ställa in? Jag kommer troligen köra med 3.07 slutväxel.

Jag tänkte nästan att det var lättare att köra med wire till hastighetsmätaren. Då slipper jag bygga om för växelspak också.

antar att du läst denna tråd Kjell!

http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=24060


Jodå, jag har blivit tipsad om den förr, och söker man lite cdi konvertering på google brukar den ploppa upp ibland.

Men nu har han väl gett upp cdi motorn? Nu sitter väl en Om606 i bilen.

Jag tror att det är mycket bökigare att få till med automatväxellåda och original styrsystem.

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Växellådor och hastighetsmätare.

Postby MB_Star » Tue 18 Nov, 2014 09:53

Vad är det för ombyggnad med växelspaken? menar du ifall den hamnar fel mot original hålet för växelspaken? det borde gå att förlänga/korta det nya länkaget isåfall.

Efter lite rotande hittade ja en som kan programmera om ecu så du slipper ha massa onödigt el.

Står bland annat:



ECU programming.

ECU's can be cloned,virginised or immobilisers removed.

As a clone, the security code and access programme can be copied from an existing dameged ECU into a second hand replacement.The engine will start as before without further activation.

A virgin ECU has no code and can be used on any engine after it has been activated with M-B star diagnostics.

ECU's with the immobiliser removed can be used as replacements but are most suitable for an engine installation in an older pre canbus car. The ECU can be connected straight to standard wiring without the need to install coded smart key or earlier infra red key.

The above programming is currently available for

605 250 turbo diesel

606 300 turbo diesel

220 cdi 270 cdi 320 cdi upto 2005.


http://www.m-bv8conversions.co.uk/2.html
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Växellådor och hastighetsmätare.

Postby Kjell Niklasson » Tue 18 Nov, 2014 23:14

Växelspaken på den nyare typen av låda sitter väl som på Bmw, dvs med bara ett stag mellan låda och spak? Det kanske bara är så på dom sexväxlade? Jag har inte riktigt stenkoll på hur det ser ut.

Det här med immobilizer. Det är inte så svårt igentligen. På Vito/Fiero bygget, så är immobilizern en liten box som enbart behöver ström och jord, samt canbuskablage. Tror det var 4 eller 5 kablar bara. Nyckeln ligger tejpad mot mottagaren, bakom instrumentpanelen. Ganska enkelt faktiskt. Så frågan är om det är värt att skicka iväg en styrenhet för att ta bort immobilizern?

Däremot så behöver motorstyrenheten en hastighetssignal som skall komma på canbuslänken. Och den kommer ifrån abs-styrenheten. Utan den signalen beter sig motorn lite skumt. Den går inte ner på tomgång som den ska och varvar inte fullt, bara ca 3500. På Fieron har jag monterat en givare på ena drivaxeln bak, och kopplat den till dom bakre ingångarna på abs-styrenheten. Att bara koppla på en ingång funkade inte. Viton var framhjulsdriven.

Och jag antar att det ser liknande ut på en C-klass eller E-klass som på Viton.

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Växellådor och hastighetsmätare.

Postby MB_Star » Tue 18 Nov, 2014 23:34

okej... jag antar att det är en fördel att ha så lite utrustning som möjligt på donatorbilen?

antispinn och antisladd och sånt tjafs lär ju bara skapa mer bekymmer?
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests