Drivaxlar

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: Drivaxlar

Postby EvoPeter » Fri 07 Nov, 2014 15:57

Kan ta foton på sakerna då jag montera ned diff o drivaxlar igår för genomgång.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Drivaxlar

Postby speeds_ » Fri 07 Nov, 2014 16:35

Nej det kan jag inte, det är mycket som är ologiskt gällande W124 samt W201. Tycker att alla delar är en salig röra.

Jag hade en 3.47 diff från W201 2.3 8v, samt en 3.27 från W124. Båda dessa hade samma bultmönster. Använde mig både av axlar från 2.3, 2,5td samt 2.6 alla var på 32mm.

Gör det!

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: Drivaxlar

Postby EvoPeter » Fri 07 Nov, 2014 17:02

speeds_ wrote:Nej det kan jag inte, det är mycket som är ologiskt gällande W124 samt W201. Tycker att alla delar är en salig röra.

Jag hade en 3.47 diff från W201 2.3 8v, samt en 3.27 från W124. Båda dessa hade samma bultmönster. Använde mig både av axlar från 2.3, 2,5td samt 2.6 alla var på 32mm.

Gör det!


Bytte ifrån 3,96 som satt original till w124 3,27 ASD.
Last edited by EvoPeter on Fri 07 Nov, 2014 18:03, edited 1 time in total.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: Drivaxlar

Postby EvoPeter » Fri 07 Nov, 2014 17:13

Speed_´s har rätt. Har nu måttat och jag har 95mm mellan bultarna medans knuten är 110mm ytterdiameter.

Good news för mig då.

Jag som blev lurad om hur skrotarna angivit mått då dom skrivit 95mm inre knut och 110mm inre knut.

Frågan är ju då varför ASD medbringarna inte passa emot mina drivaxlar. Skålarna va för små så knutarna passade inte in.

Ska undersöka om w202 axlar passar sen.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox

190 dtm
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 354
Joined: Tue 25 May, 2010 17:23

Re: Drivaxlar

Postby 190 dtm » Sat 29 Nov, 2014 22:05

Vill ni veta en hemlighet..........c36 drivaxlar passar rak av på en LSD diff

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Drivaxlar

Postby speeds_ » Sun 30 Nov, 2014 12:06

Och axlar från tidiga c280 utan abskrans på drivaxlarna passar rakt på stora öppna diffen. :)

190 dtm
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 354
Joined: Tue 25 May, 2010 17:23

Re: Drivaxlar

Postby 190 dtm » Sun 30 Nov, 2014 15:06

speeds_ wrote:Och axlar från tidiga c280 utan abskrans på drivaxlarna passar rakt på stora öppna diffen. :)

Bara att knacka bort dom

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Drivaxlar

Postby speeds_ » Mon 01 Dec, 2014 08:29

Det är inte själva ringen som är problemet som ja förstått de. Tror dom nyare som har abs-ringen är lite längre eller fel pcb.
Är inte helt 100% på det dock, vet bara att dom utan abs-ringen passar.

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: Drivaxlar

Postby EvoPeter » Sat 06 Dec, 2014 00:59

speeds_ wrote:Det är inte själva ringen som är problemet som ja förstått de. Tror dom nyare som har abs-ringen är lite längre eller fel pcb.
Är inte helt 100% på det dock, vet bara att dom utan abs-ringen passar.


Inte fått lös mina w202 250TD drivaxlar än. Men måttade och w202 är 1cm länge mellan damaskerna.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests