Drivaxlar
Re: Drivaxlar
190 dtm wrote:Någon som i huvudet vad längderna är på drivaxlarna till w201 och w124.
64,5cm ifrån ände till ände när dom ligger på marken.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Re: Drivaxlar
190 dtm wrote:till vilken då???
Ifrån w201 2,6, 32mm tjocka.
Ände till ände är exakt 65,2cm på mina men det beror nog på hur knutarna o damaskerna är. Dom flexar lite. Men dom ska ligga på runt 64,5cm +-1cm.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Drivaxlar
Det är olika längder om man har ASD eller ej.
Re: Drivaxlar
Även bultcirkel emot diffen kan skilja samt tjocklek beroende på vad det är för motor på w201.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Re: Drivaxlar
2,6 och 2,5D Turbo har grövsta av 190n.
ASD o 16v är också grova men passar inte en vanlig diff.
ASD o 16v är också grova men passar inte en vanlig diff.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Re: Drivaxlar
1,8 2,0 190D osv har den lilla öppna diffen och dom långa tunnaste axlarna.
2,3, 2,5D, 2,5TD, 2,6 har den stora öppna diffen och dom korta och tjocka axlarna. Finns två olika tjocka axlar, en på 32mm och en på 27mm ish. Vanligast är att dom på 32mm sitter på 2,3, 2,5TD samt 2,6.
Alla ASD axlar är samma oavsett motor och passar enbart på ASD diffen, undantag gällande 2.3/2.5-16v.
LSD axlarna är samma längd som stora öppna diffen vill jag minnas, dock osäker på medbringarna.
124 axlarna har större medbringare och är längre är 201 axlarna.
2,3, 2,5D, 2,5TD, 2,6 har den stora öppna diffen och dom korta och tjocka axlarna. Finns två olika tjocka axlar, en på 32mm och en på 27mm ish. Vanligast är att dom på 32mm sitter på 2,3, 2,5TD samt 2,6.
Alla ASD axlar är samma oavsett motor och passar enbart på ASD diffen, undantag gällande 2.3/2.5-16v.
LSD axlarna är samma längd som stora öppna diffen vill jag minnas, dock osäker på medbringarna.
124 axlarna har större medbringare och är längre är 201 axlarna.
Re: Drivaxlar
2,6:an har 110mm medbringare o kraftigare inre knut vilket inte 2,3 8v, 2,5D har. Dom har 95mm.
2,5TD ska enligt uppgift ha 110mm men inte fått något bekräftat.
2,5TD ska enligt uppgift ha 110mm men inte fått något bekräftat.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Re: Drivaxlar
E500 w124 har samma längd på drivaxlar som 190 men har 120mm medbringare.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Re: Drivaxlar
EvoPeter wrote:2,6:an har 110mm medbringare o kraftigare inre knut vilket inte 2,3 8v, 2,5D har. Dom har 95mm.
2,5TD ska enligt uppgift ha 110mm men inte fått något bekräftat.
Det vette katten om det stämmer. Jag hade en 2.3 diff på min turbo, och hade både axlar från 2.3, 2,6 samt 2,5td och alla var på 95mm.
Re: Drivaxlar
speeds_ wrote:EvoPeter wrote:2,6:an har 110mm medbringare o kraftigare inre knut vilket inte 2,3 8v, 2,5D har. Dom har 95mm.
2,5TD ska enligt uppgift ha 110mm men inte fått något bekräftat.
Det vette katten om det stämmer. Jag hade en 2.3 diff på min turbo, och hade både axlar från 2.3, 2,6 samt 2,5td och alla var på 95mm.
Det är 110mm kant till kan på medbringarna mina. Enligt bildelsbasen står det 110mm på 2,6an och 95mm på övriga.
Kanske kan bero på om man mäter kant till kant eller bultcirkeln. Men original ASD medbringare va då för små för min yttre knut. Så jag fick ta 2,6ans medbringare och använda dom i ASD diffen ifrån en w124.
Enligt bildelsbasen har ASD 95mm medbringare.
Min 2,6a är en -92 med facelift.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Re: Drivaxlar
Medbringarna på diffen är olika men det är samma pcb ( bultcirkel ) på axlarna på stora öppna diffen.
Re: Drivaxlar
speeds_ wrote:Medbringarna på diffen är olika men det är samma pcb ( bultcirkel ) på axlarna på stora öppna diffen.
Kan du då förklara för mig varför mina inre drivknutar hade för stor bultcirkel när jag skulle montera dom emot en w124 diff isåfall? Diffen ifråga va en ombyggd ASD diff där jag plocka bort hydraulikpaketet men använde ASD diffens medbringare. Slutade med att jag fick plocka ned diffen och montera medbringarna ifrån min 2,6 diff som hade större bultcirkel.
Dom inre drivknutarna är 110mm mellan kanterna.
Min 2,6 diff använder sig även utav 90mm bakre hardyskiva gentemot standard 80mm som sitter på 190.
Står 1244110115 på både bakre o främre hardy. Samt att min kardan är grövre än w124 250D.
Bilen va såvitt jag vet helt original när jag köpte den. Tror knappast min drivlina va ombyggd. Dock så är den kraftigare än någon 190 jag haft eller skrotat. Dock aldrig ägt 2,3 eller 2,5TD.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests