Drivaxlar

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
190 dtm
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 354
Joined: Tue 25 May, 2010 17:23

Drivaxlar

Postby 190 dtm » Tue 04 Nov, 2014 07:19

Någon som i huvudet vad längderna är på drivaxlarna till w201 och w124.

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: Drivaxlar

Postby EvoPeter » Wed 05 Nov, 2014 21:27

190 dtm wrote:Någon som i huvudet vad längderna är på drivaxlarna till w201 och w124.


64,5cm ifrån ände till ände när dom ligger på marken.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox

190 dtm
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 354
Joined: Tue 25 May, 2010 17:23

Re: Drivaxlar

Postby 190 dtm » Wed 05 Nov, 2014 21:30

till vilken då???

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: Drivaxlar

Postby EvoPeter » Wed 05 Nov, 2014 22:10

190 dtm wrote:till vilken då???


Ifrån w201 2,6, 32mm tjocka.

Ände till ände är exakt 65,2cm på mina men det beror nog på hur knutarna o damaskerna är. Dom flexar lite. Men dom ska ligga på runt 64,5cm +-1cm.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Drivaxlar

Postby Kjell Niklasson » Thu 06 Nov, 2014 00:01

Det är olika längder om man har ASD eller ej.

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: Drivaxlar

Postby EvoPeter » Thu 06 Nov, 2014 11:06

Även bultcirkel emot diffen kan skilja samt tjocklek beroende på vad det är för motor på w201.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: Drivaxlar

Postby EvoPeter » Thu 06 Nov, 2014 17:12

2,6 och 2,5D Turbo har grövsta av 190n.

ASD o 16v är också grova men passar inte en vanlig diff.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Drivaxlar

Postby speeds_ » Fri 07 Nov, 2014 10:20

1,8 2,0 190D osv har den lilla öppna diffen och dom långa tunnaste axlarna.
2,3, 2,5D, 2,5TD, 2,6 har den stora öppna diffen och dom korta och tjocka axlarna. Finns två olika tjocka axlar, en på 32mm och en på 27mm ish. Vanligast är att dom på 32mm sitter på 2,3, 2,5TD samt 2,6.

Alla ASD axlar är samma oavsett motor och passar enbart på ASD diffen, undantag gällande 2.3/2.5-16v.
LSD axlarna är samma längd som stora öppna diffen vill jag minnas, dock osäker på medbringarna.

124 axlarna har större medbringare och är längre är 201 axlarna.

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: Drivaxlar

Postby EvoPeter » Fri 07 Nov, 2014 12:28

2,6:an har 110mm medbringare o kraftigare inre knut vilket inte 2,3 8v, 2,5D har. Dom har 95mm.

2,5TD ska enligt uppgift ha 110mm men inte fått något bekräftat.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: Drivaxlar

Postby EvoPeter » Fri 07 Nov, 2014 12:35

E500 w124 har samma längd på drivaxlar som 190 men har 120mm medbringare.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Drivaxlar

Postby speeds_ » Fri 07 Nov, 2014 13:38

EvoPeter wrote:2,6:an har 110mm medbringare o kraftigare inre knut vilket inte 2,3 8v, 2,5D har. Dom har 95mm.

2,5TD ska enligt uppgift ha 110mm men inte fått något bekräftat.

Det vette katten om det stämmer. Jag hade en 2.3 diff på min turbo, och hade både axlar från 2.3, 2,6 samt 2,5td och alla var på 95mm.

190 dtm
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 354
Joined: Tue 25 May, 2010 17:23

Re: Drivaxlar

Postby 190 dtm » Fri 07 Nov, 2014 13:55

Tror w201 har 120 mm

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: Drivaxlar

Postby EvoPeter » Fri 07 Nov, 2014 13:57

speeds_ wrote:
EvoPeter wrote:2,6:an har 110mm medbringare o kraftigare inre knut vilket inte 2,3 8v, 2,5D har. Dom har 95mm.

2,5TD ska enligt uppgift ha 110mm men inte fått något bekräftat.

Det vette katten om det stämmer. Jag hade en 2.3 diff på min turbo, och hade både axlar från 2.3, 2,6 samt 2,5td och alla var på 95mm.


Det är 110mm kant till kan på medbringarna mina. Enligt bildelsbasen står det 110mm på 2,6an och 95mm på övriga.

Kanske kan bero på om man mäter kant till kant eller bultcirkeln. Men original ASD medbringare va då för små för min yttre knut. Så jag fick ta 2,6ans medbringare och använda dom i ASD diffen ifrån en w124.

Enligt bildelsbasen har ASD 95mm medbringare.

Min 2,6a är en -92 med facelift.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Drivaxlar

Postby speeds_ » Fri 07 Nov, 2014 15:28

Medbringarna på diffen är olika men det är samma pcb ( bultcirkel ) på axlarna på stora öppna diffen.

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: Drivaxlar

Postby EvoPeter » Fri 07 Nov, 2014 15:45

speeds_ wrote:Medbringarna på diffen är olika men det är samma pcb ( bultcirkel ) på axlarna på stora öppna diffen.


Kan du då förklara för mig varför mina inre drivknutar hade för stor bultcirkel när jag skulle montera dom emot en w124 diff isåfall? Diffen ifråga va en ombyggd ASD diff där jag plocka bort hydraulikpaketet men använde ASD diffens medbringare. Slutade med att jag fick plocka ned diffen och montera medbringarna ifrån min 2,6 diff som hade större bultcirkel.

Dom inre drivknutarna är 110mm mellan kanterna.

Min 2,6 diff använder sig även utav 90mm bakre hardyskiva gentemot standard 80mm som sitter på 190.

Står 1244110115 på både bakre o främre hardy. Samt att min kardan är grövre än w124 250D.

Bilen va såvitt jag vet helt original när jag köpte den. Tror knappast min drivlina va ombyggd. Dock så är den kraftigare än någon 190 jag haft eller skrotat. Dock aldrig ägt 2,3 eller 2,5TD.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests